Andrea Formica: Italiaans talent in efficiëntie was succesvol bij Toyota
Vanaf vandaag is de overgang van Andrea Formica van Toyota naar FGA officieel.
Twee weken geleden leek de aanstelling van de vervanger van Lorenzo Sistino niet meer dan een voetnoot, maar eigenlijk hebben we het hier over iemand die binnen de Fiat Group een van de belangrijkste taken krijgt die je je kunt bedenken. Een job met een grote opdracht, namelijk het opnieuw doen groeien en sterk maken van Fiat binnen Europa. Het is dus goed voor te stellen dat er een goede reden is, waarom juist deze voormalige medewerker van Ford en Toyota naar Turijn is gehaald en dat er niet iemand is doorgeschoven van onderaf.
Naast Fiat, Lancia en Alfa Romeo, zal ook Jeep binnen Europa onder het toezicht staan van deze succesvolle Italiaanse ondernemer. Andrea Formica (49) studeerde in de jaren ’80 in Milaan af aan de Bocconi universiteit van Milaan, waar hij Business Administration studeerde. Ooit begon hij bij Benetton in Groot Brittanië. Vervolgens vervulde hij verschillende leidinggevende taken bij Ford voordat hij naar Toyota vertrok in 2002. Ook bij Toyota had hij de taak om op continentaal niveau de supervisie te hebben over alle activiteiten van het grote Japanse merk wat betreft Sales, Marketing, Product Planning and Communication.
Formica blonk precies uit in datgene waar de Japanners altijd naar streven; Efficiëntie en duurzaamheid. Het Toyota Retail System stond onder de directe regie van de Italiaan. Sergio Marchionne voerde de afgelopen jaren min of meer dezelfde normen en waarden door, die voor een Japanner eigenlijk vanzelfsprekend zijn. Zo noemt de eerste man van FGA-Chrysler ‘verkwisting’ een immorele eigenschap van een inefficiënt bedrijf. Formica moet nu met min of meer dezelfde insteek verder bouwen aan de wonderbaarlijke herrijzenis van Fiat, die iets meer dan 5 jaar geleden werd ingezet door Marchionne. Hij stapt in op een moment dat er een flinke tegenwind waait binnen Europa wat betreft de verkoop. Bovendien staat er veel te veranderen dankzij de samensmelting van Lancia en Chrysler, en ligt er een enorme uitdaging voor Alfa Romeo als opkomend merk. De komst van de nieuwe Ypsilon en Panda volgend jaar, zijn enkele belangrijke punten die de verkoop in Italië en daarbuiten weer flink moeten stimuleren.
Lorenzo Sistino is niet weggegaan omdat hij geen crisis kan managen, maar omdat voor hem een andere uitdaging lag te wachten. Sistino gaat de komende jaren namelijk toezien op de groei van Fiat Professional. De bedrijfswagendivisie van FGA wil sterk groeien in China, India en Rusland. De komende drie jaar moet de tak in die landen groeien van 140.ooo naar 800.000 per jaar. Ook dat is dus een flinke opdracht voor de man die het de afgelopen jaren prima heeft gedaan binnen de Italiaanse autodivisie in Europa.