Marchionne: ‘Alfa Romeo wordt hét premium merk van de groep’
Het woord van de dag is vandaag dan toch eens ‘Premium’ geworden.
Een term die we doorgaans mijden vanwege het nogal Duitse karakter… Maar als dhr. Marchionne het dan toch eens zelf in de mond neemt, zijn onze oren natuurlijk direct gespitst en willen we het zo vaak mogelijk zien staan in een zin. Want, premium en Italiaanse auto’s staat momenteel enkel nog gelijk aan ambitie. O.k we hebben de zakelijke Alfa Romeo 159 en een rijke Lancia Delta, maar dit zijn toch echt twee outsiders als het om deze verzamelterm gaat. Tijdens de besprekingen vandaag in Turijn, waarin de toekomst op de agenda stond vanwege de het nieuwe traject voor de Fiat autoidivisie, sprak de CEO ook heel even over Alfa Romeo. Lancia werd nauwelijks genoemd omdat dát vooral een verhaal is over Chrysler. Als Chrysler goed gaat in de VS, heeft Lancia hier straks volop kansen. Volgens Marchionne kan Lancia straks een volledig gamma bieden omdat de merken geheel in elkaar op zullen gaan.
Voor het merk uit Milaan ligt het een stukje moeilijker omdat het grotendeels geheel zelfstandig moet gaan groeien met geheel eigen modellen. De lat ligt hoog en een sluitend en degelijk plan is dus gewenst. Sergio Marchionne zegt dat Alfa Romeo een sterk premium merk moet gaan worden binnen de divisie, waarin men veel en consequent zal investeren de komende jaren. De eerste stap is verbreding van het gamma dankzij de input van Chrysler op het gebied van SUV’s. Alfa Romeo zal ook haar kansen vergroten door zo spoedig mogelijk ook de Amerikaanse, Canadese en Mexicaanse markt te betreden zodat het niet meer enkel afhankelijk is van de Europese. Wat er verder aan strategieën voor Alfa Romeo op de tekentafel ligt vertelde de CEO natuurlijk niet. Maar de term ‘premium merk’, is ondanks dat voor ons voorlopig even voldoende.
Wellicht dat een merk als Alfa Romeo wel erin slaagt om in de VS of China te slagen als Premium merk, iets wat hier in Europa niet lukt vanwege de Europese koper die alleen nog serieus genomen denkt te worden met een Audi/BMW/Merc. Het is tenslotte infinity en Lexus ook gelukt daaro, terwijl ze hier toch niet echt doorgebroken zijn als concurrent.
Ik was vorige week in Arese en ik heb daar lang met de mannen van Alfa staan praten. De SUV is al bijna klaar en ook de grotere Guilia komt sneller dan wij nu denken dat gaven zij ook al aan. Ik het van te voren even gekeken op deze site in in een internet cafe in Stresa aan het Lago Machiore.
Had trouwens nu gewoon door gelopen naar achteren waar de deuren altijd dicht zitten en de Procar en de Group C racer eens goed kunnen bekijken en op de foto gezet. Trouwens nu ik het er toch over heb Alfa Romeo en vooral de Mito zag je heel veel rijden in Stresa ook de Lancia Ypsilon kreeg je gratis bij de boter leek het wel. Later zaten we vlakbij Treviso was daar inverband met een bruiloft van Italiaanse vrienden en die reden bijna allemaal Duits.
Mijn 916 spider had wel veel bekijks want een mooie Italiaan kunnen ze altijd wel waarderen ik heb totaal 3500 kilometer gereden met de Spider en bijna altijd met kap open heerlijk die auto.
Het komt echt wel goed met Alfa Romeo en iedereen praat positief over de nieuwe Guilietta en vind hem eigenlijk wel heel mooi zeker als ik vertelde dat ik Alfa Spider reed. Lancia is trouwens super populair in Italie.
Ciao
Squadra
Had gehoopt dat men bij Alfa nooit het P-woord in de mond zou gaan nemen. Het is volgens mij het meest nietszeggende woord van deze eeuw. 🙁 Zo zie ik niet in wat Pringels chips meer premium zou moeten maken dan Mr. Potato chips. Van de 10 merken zijn er tegenwoordig al 8 naar eigen zeggen pr…um.
In mijn ogen ben je tegenwoordig enkel pr…um als je het woord niet hoeft te gebruiken om autos aan de man te brengen.
Maar als het voor de rest van het europese volk nodig is om te kunnen zwichten voor een product met bijbehorend P-woord dan zal ik het toejuichen. Misschien is het toch een magische verkoopterm blijkbaar. (kijkt over de grens van de oosterburen…)
Tja, leuk gebabbel van de mannen bij FGA, maar laat ze maar eens wat doen dan.. zo als het er nu voor staat kan alfa twee hatchbacks en een D-segmenter met een zeer beperkt motorengamma leveren, en in de lease, waar ‘premium’ het goed doet, blijven alfa’s nog vrij duur.
anyway, slecht nieuws voor lancia dus? ik zag alfa toch altijd meer als het sportieve merk, en lancia als ‘premium’/luxe..
Wat een klassiek gezwabber is dit nou weer. Pas hebben we nog kunnen lezen dat Alfa zich niet meer richt op premium merken als BMW, maar zich zal gaan richten op concurrent VW. En nu lees je dit weer. Hou daar toch eens mee op – marketing gezwam dat de naam niet ten goede komt…
@Vitorio
Lancia=Chrysler dus premium. Het enige ‘slechte’ nieuws voor Lancia is dat het geen apart 100% Italiaans onderwerp meer is…..het einde aan een indrukwekkend verhaal dat ooit in 1906 begon.
Ik denk dat Lancia en Maserati voorlopig de enige merken zullen zijn die bijvoorbeeld grotere auto’s gaan bouwen voor de zakelijke markt.
Alfa Romeo stopt bij maatje Passat/a4 en doet dat met hatchbacks, een sedan, suv’s, spider, en Sw.
Alfa Romeo als concurrent van VW lijkt niet logisch. De natuurlijke antagonist van Alfa is BMW. Alfa en BMW zijn merken die beide hoog inzetten op sportiviteit en praktische stuurmansauto’s. BMW is een gevestigd P… merk. Alfa heeft als je de rijke historie bekijkt alle kansen om als P… merk te gaan functioneren (kijk maar hoe gewild Alfa Romeo’s van voor de jaren 70 nog steeds zijn), maar ik begrijp dat FGA nooit het geld had om de techniek te betalen die nodig is om Alfa echt als luxe rijdersauto in de markt te zetten. Ik ben ook een beetje sceptisch over die kansen op korte termijn. De overname van Chrysler zou allerlei deuren openen, maar de deur waarachter alle P.. technologie zou moeten zitten heb ik nog niet gezien. Chrysler is namelijk helemaal geen P.. merk. In de VS is een V6 of V8 gemeengoed evenals achterwielaandrijving, maar dat wil niet zeggen dat dit auto’s zijn met de bouwkwaliteit en verfijning van de Europese P… merken. Op dit moment is Maserati de enige P.. brand binnen FGA.
FGA bouwt al lang p.. kwaliteit.
-Alfa 159 MY2011
-Delta Executive
-Giulietta Distinctive
Dat is helemaal het probleem niet. Het gaat om de marketing.. alleen maar om de juiste marketing strategie. Daar ligt de uitdaging..
En Chrysler zal met sprongen vooruit gaan.
@ Autoedizione: wat is P…? Vooropgesteld dat het een vaag begrip is, kun je niet echt zeggen dat een C/D segment auto een premium (oops dan gebruik ik het woord toch) auto is. Daarnaast is de Alfa 159 geen succes geworden (het zeer beperkte aanbod en geplande prepensionering onderstrepen dit helaas) en oogst de Delta maar een bescheiden succes naast de Audi A3 en BMW 1 serie. Ik denk ook wel te weten waarom. Het is gemakkelijker om een kleine auto te maken met het imago van een P.. bak dan andersom. Zowel de A3 als de 1 Serie leunen zwaar op het imago van de grotere broers en verkopen daarom goed. De Mito QV en Giulietta QV zijn op hun manier ook premium auto’s en houden zich goed staande. In de duurdere segmenten (zeg in NL boven de 35.000 Euro) is het erg stil. Alfa slaat daar geen deuk in een pakje boter en Lancia is al evenmin vertegenwoordigd. Vandaar mijn opmerking dat Maserati het enige premium merk is binnen FGA. Gebouwd door een naam van traditie te combineren met goede exclusieve techniek van Ferrari. Er is zeker ruimte om Maserati naar beneden uit te breiden en Alfa met hulp daarvan naar boven uit te breiden. Mijn twijfel is alleen of de kwaliteit bij Crysler vandaan moet komen. Ik vind het gammele benzineslurpers; alles wat je tegenwoordig niet meer wilt in een auto zeg maar. Daar is dus ook nog heel veel werk aan de winkel vrees ik. Het is dus niet allemaal marketing praat, maar ook harde techniek.
FGA staat aan de top van kwaliteit. Op de schaal van 100 heeft FGA 93 gescoord, volgens mij. Dit stond ergens in een artikel. De Telegraaf misschien?
Men moet de input van Chrysler wat betreft Alfa Romeo niet te letterlijk nemen. Voor Lancia en Chrysler speelt dynamiek een veel kleinere rol, daarom hoeft er nauwelijks iets aan het Mercedes W220 (Chrysler LX) platform aangepast te worden. De grote Lancia en Chrysler staan daarom al veel eerder op de planning.
Voor Alfa Romeo is er duidelijk iets anders nodig. Het Maserati M139 platform is veel te duur voor de Premium markt, dus zal FGA het LX platform moeten gebruiken. Uiteraard zal deze net als het
C-evo platform bijna opnieuw ‘opgebouwd’ worden. De lat zal zeker met het oog op Maserati én BMW erg hoog worden gelegd.
Pr…um is gebakken lucht. Een term wat niet te onderbouwen valt en waar geen grenswaarden aan vast zitten. Er is geen maatstaaf voor. In dat geval is Dacia net zo pr…um als Maybach.
Kwalitatief is er met Chrysler weinig mis overigens. Velen klokjes gaan rond in menig Voyager/Stratus/Neon. Amerikanen leiden enkel aan hetzelfde imago probleem als de Italianen/Engelsen.
Het zou goed zijn als er straks 2 dikke SUV’s in de showroom staan bij alfa!! En als kers op de taart een overdikke sedan om de 166…eindelijk….op te volgen!!!
VW trekt niet voor niks aan Alfa!