Twee cilinder diesel het volgende mirakel van Fiat?

Men zit niet bepaald stil bij Fiat Powertrain.

Dat is heel verstandig, want de techniek kon nog wel eens cruciaal zijn, om een merk als Fiat in de toekomst serieus mee te laten spelen op de druk bezette mondiale automarkt. Vorig jaar december wisten we als een van de eersten de komst van de zogenaamde SGE ‘bicilindrico’ te melden, oftewel de ‘Smallest Gasoline Engine’. Inmiddels heet deze geweldige innovatie ‘TwinAir’ en hebben we er met heel veel plezier in gereden. Maar er is meer…

In de wandelgangen van Fiat Powertrain Technologies zou men het namelijk al vaak over de ‘XSDE’ hebben; ‘Extra Small Diesel Engine’. Op papier kortweg ‘XDE’. Al twee jaar schijnen de technici van FPT te werken aan een klein broertje van de TwinAir. Een tweecilinder turbo diesel motor met een nog indrukwekkender formaatje dan iedereen zich ooit voor kan stellen. Slechts 624 cc, wat uiteraard een absoluut record is aangezien de TwinAir 900 cc heeft. Klein, kleiner, kleinst is dus al een paar jaar weer met succes het devies bij FPT. De succesvolle 1.3 MultiJet zou de oorspronkelijke donor zijn van dit nieuwe wondertje met twee cilinders minder. Het zou om een technologisch en degelijk hoogstandje gaan waarbij de traditionele distributieketting is vervangen door een ingenieus systeem van raders. Hierdoor heeft de motor een veel constanter rendement dat bovendien lang meegaat. De ‘XDE’ is een evolutie van het common-rail systeem.

Men zegt dat het dingetje standaard 50 pk heeft en dus is het aannemelijk dat alleen heel kleine Fiat’s er gebruik van zullen maken. Maximaal een 500 en een Panda, maar minimaal een… Topolino? Zou de extra compacte ‘Smart killer’ van Fiat dan gewoon op schema liggen? Recente berichten uit BraziliĆ« doen je vermoeden van wel. Met een ‘XDE’ onder de kap  zou je zo 40 km kunnen afleggen op een liter stookolie. En de uiteindelijke naam? Wij gokken op ‘TwinJet’ en kunnen intussen niet wachten op deze nieuwe openbaring van FPT.


Deel dit artikel:

4 gedachten over “Twee cilinder diesel het volgende mirakel van Fiat?

  • 14 september 2010 om 12:13
    Permalink

    mooie technologie, maar 50pk is wel erg weinig..

    Beantwoorden
  • 14 september 2010 om 12:17
    Permalink

    als basis prima in optiek (voor in de stad). Misschien is er ook een zonder turbo die als basis dient.

    Beantwoorden
  • 14 september 2010 om 12:50
    Permalink

    50pk dieseltje? Klinkt meer als een range-extender voor een EV. Wat op zich wel weer een goed idee zou zijn, maar ik had tot op heden nooit het idee dat Fiat wat in de elektrische auto’s zag.

    *denkt aan diverse Elettra’s*

    Alhoewel; misschien toch wel. Ik ben benieuwd.

    Beantwoorden
  • 15 september 2010 om 00:48
    Permalink

    50 pk is mooi voor 624cc. Maar wat word het koppel van dit schattige wonder? PK’s zeggen te weinig in dit verhaal. Lijkt me een leuk speeltje voor de Panda-Cross eventueel.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.