Pininfarina en Alfa Romeo eregast tijdens ‘Bovet Italia Classica’ 2010
Wat de Concours d’Elegance op het Loo is voor Nederland, is eigenlijk de ‘Bovet Italia Classica’ voor Italië.
Natuurlijk is er in het voorjaar ook dat andere Concours aan het Como meer. Ook heel koninklijk met paleis en al, maar niet officieel compleet met president. In het autominnende Italië kun je al decennia lang je hart op aan tal van evenementen (vooral in de zomer) en is er dus bijvoorbeeld ook een groot evenement dat uiteindelijk samenkomt bij een veel groter optrekje, namelijk die van de president. De Bovet Italia Classica 2010 is een klassiekers evenement dat begint met een rit vol mooie auto’s in de Lazio regio en dat eindigt in een Concours d’Elegance op het terrein van het Quirinaal paleis in Rome. Auto’s zijn daar geen uitzondering aangezien de president zelf een uitgebreide collectie heeft en er ook met enige regelmaat nieuwe Italiaanse modellen door de fabrikant worden voorgesteld aan de eerste man van Italië. Het evenement vindt plaats van 20 tot 26 september en is gesponsord door de Zwitserse horlogemaker Bovet. Zij presenteren de ‘Tourbillon Ottanta’. Een uurwerkje waarvan maar 80 stuks gemaakt zullen worden ter gelegenheid van 80 jaar Pininfarina.
Als jarige Job verdien je op een dergelijke manifestatie extra aandacht en dus zullen Pininfarina (80) en Alfa Romeo (100), extra in de kijker staan. Wat de eerste betreft zal voor deze gelegenheid de milieuvriendelijk stadsauto Nido EV voor het eerst de openbare weg opgaan. Dit technologische hoogstandje zal die dag twee prominente passagiers hebben met Paolo Pininfarina achter het stuur en de burgemeester van Rome, Gianni Alemanno ernaast. Uiteindelijk zullen 50 bijzondere auto’s door de president persoonlijk worden ontvangen terwijl hij op het bordes staat. Het is dus duidelijk welke belangrijke positie de automobiel in Italië nog altijd inneemt. Een Lancia Flaminia Presidenziale, ook ooit gebouwd door Pininfarina, ontvangt van de directeur van de firma een speciale onderscheiding voor staat van dienst. Niet voor niets want de mooie presidentiële Lancia is momenteel de oudste staatslimousine ter wereld die nog altijd in dienst is. Verder staan in de tuin van het paleis een bijzondere Lancia Florida II, een grote elegante vierzitter coupé uit 1957. Deze auto was ooit eigendom van stichter Battista Farina. Vincenzo Lancia noemde Battista vanaf een bepaald moment ‘Pinin Farina’ (Piemontees voor ‘de kleine Farina). Dit gebeurde in een tijd dat de grote Lancia en de kleine Farina samen belangrijke grondleggers waren van de (Italiaanse) autoindustrie. Verder staan er andere unieke auto’s uit de geschiedenis met het ‘PF’ logo zoals een Cisitalia 202 en een Lancia Aurelia B24. Deze komen uit de Cambiano collectie in Turijn. Deze collectie heeft recentelijk een nieuw optrekje gekregen die onlangs is geopend. Een ‘must see’ voor liefhebbers van Pininfarina design.
Daar staat ook de meest recente fusie tussen Alfa Romeo en Pininfarina; De DuettOttanta. De prachtige moderne herinterpretatie van de Duetto Spider, lijkt een hoopvolle blik in de toekomst van Alfa Romeo. Deze beauty staat tijdens het evenement uiteraard ook in de tuin van het paleis. Dat deze creatie van Pininfarina ook hier weer dicht bij de huidige productiemodellen van de fabrikant mogen staan tijdens de Concours, is een goed teken. Samen met andere prachtige Alfa’s van toen en nu neemt de DuettOttanta deel aan een wedstrijd waarin de jurering gedaan zal worden door prominenten uit de industrie, mode en media. Alfa Romeo flaneert met een bijzondere 2000 Sportiva, een GT uit 1954. Maar ook een splinternieuwe 8C Spider doen mee, een 6C 2300 Mille Miglia uit 1938, een Giulietta Spider uit 1956 en uiteraard de 33 Stradale uit 1967. Verder is er ook een bijzondere 8C Le Mans waar Nuvolari ooit wedstrijden in reed. De nieuwe Giulietta maakt van de gelegenheid gebruik om zichzelf aan het publiek te presenteren. Kortom Alfa Romeo beleeft opnieuw een hoogtepunt in een mooi Centenario jaar.
[nggallery id=438]