Alfa Romeo niet te koop; FGA zegt weer nee tegen VAG

‘Please, don’t mention the war!’

Maar soms is het leven net Fawlty Towers en is de vergelijking nu eenmaal té gemakkelijk om te maken; Duitsers met te veel macht lopen vaak naast hun schoenen en zijn hard leers. Men geeft nooit op en heeft er doorgaans (te) veel voor over om het einddoel te bereiken. Na twee keer openlijk zinspelen op het opslokken van het beroemde Milanese merk, krijgt VW nu opnieuw een duidelijk antwoord; ‘Alfa Romeo is niet te koop’. Circa een half jaar geleden gebeurde dat ook al en kortgeleden opnieuw. Waarom de ‘ze germans‘ dit toch telkens doen is een raadsel, maar een FGA zegsman zegt in ene recent commentaar er niet verrast door te zijn;

“Het antwoord van Sergio Marchionne een tijdje terug was al helder genoeg. Er is geen enkel plan om het merk Alfa Romeo van de hand te doen. Maar we kennen allemaal de passie van VW voor het Italiaanse product. De acquisitie van Lamborghini plus Italdesign en een oogje laten vallen op Ducati, staan immers allemaal op naam van de producent uit Wolfsburg. Het aantrekken van De Silva en De Meo past ook in dat straatje.”

Volkswagen geeft in een stilzwijgend commentaar momenteel toe dat het niet zal aarzelen om Alfa Romeo te kopen zodra dat kan.

Deel dit artikel:

33 gedachten over “Alfa Romeo niet te koop; FGA zegt weer nee tegen VAG

  • 24 augustus 2010 om 13:56
    Permalink

    Te verwachten reactie van Fiat, net nu ze geld in Alfa Romeo gepompt hebben met de ontwikkeling van nieuwe motoren en modellen zou het opmerkelijk zijn als ze de boel nu verkochten.

    Dat gezegd zijnde, als Alfa er de komende jaren niet bovenop komt vrees ik wel dat Fiat het geliefde merk eens zou horen naar mogelijke overnemers, maar dat is nog lang niet aan de orde. Zeker met de goede verkoopcijfers van de Giulietta in Italie. Hopen dat de andere markten deze trend volgen, de auto verdient het allesinds.

  • 24 augustus 2010 om 15:06
    Permalink

    Ik hoop van harte dat Alfa Italiaans blijft. Dat is gewoon één van de redenen om een Alfa te kopen. Als dat wegvalt, en er komen VW motoren in, wat is er dan nog Alfa?
    Ik hoop dat de komende Alfa modellen de verkoop dusdanig opkrikken, dat FIAT het zich kan veroorloven om Alfa weer eigen motoren te laten maken, te beginnen met een mooie opvolger van de Busso….

  • 24 augustus 2010 om 18:01
    Permalink

    Alfa zal echt nooit meer eigen motoren gaan bouwen. Dat is zo ontzettend kostbaar. Buiten dat zijn de MultiAirs uit de FPT prima. Er komt een V6, dat is zeker. Deze zal in USA modellen, een kleine Ferrari, Maserati en Alfa komen (zie eerdere berichten op A.Ed) Ieder met een eigen karakter. Dat kan nu heel goed dankzij de elektronica. Maar goed, ik verwacht eigenlijk gewoon dat Alfa naar VAG gaat en daar het mislukte SEAT gaat aflossen.

  • 24 augustus 2010 om 18:19
    Permalink

    Voor Alfa zou het wel eens de redding kunnen betekenen. Immers bij FGA is alle aandacht gericht op Fiat. Dat is het merk waarmee men de wereld wil veroveren. Er wordt te weinig geld gestoken in het merk, want waar is het media offensief voor de Guilietta gebleven? Wie is overdonderd door de introductie campagne? Ik niet in ieder geval. Nee, FGA pmt net genoeg gel;d in Alfa om het voor een goede prijs van de hand te doen. En wees nu eens eerlijk; wat is er op tegen als Alfa de kwalieteiten van Volkswagen zou hebben met behoud van het Italiaanse karakter? Da Silva heeft al aangetoont over echt Alfa gevoel te beschikken.
    Nee, ik zou er geen traan om laten, als Alfa door Volkswagen over genomen zou worden.

  • 24 augustus 2010 om 18:36
    Permalink

    @Dutchbird: Het lijkt alleen maar beter als Alfa Romeo door VAG wordt overgenomen. Maar in realiteit moet Alfa Romeo het ook maar gaan doen met een MLP platform, TSI en TDI motoren. Misschien laat VAG, Alfa Romeo zelfs een Le Mans titel veroveren door simpelweg het Audi logo te vervangen door die van Alfa Romeo.

    Maar dan is de glans en magie toch echt verdwenen. Geen enkele overwinning zal van dezelfde betekenis meer zijn. Bentley en Lamborghini zijn daar toch echt het voorbeeld van. VAG zou nooit een 8C Compitizione kunnen maken. Technisch misschien wel, maar dan zonder de niet tastbare ‘soul’ en magie.

  • 24 augustus 2010 om 19:53
    Permalink

    Volledig eens met Il Quadrifoglio, maar misschien heb ik mezelf niet goed verwoord. Als er dan toch aan logo plakken gedaan wordt, dan liever het Alfa logo op een FIAT. De Duitsers hebben nu fantastische ideeën, maar als het puntje bij paaltje komt…Kijk idd naar SEAT. Dan gaat er echt helemaal niks anders dan een ander koetsje op een VW platform gezet worden, de Duitsers durven dat gewoon niet (meer), zie de tegenvallende “nieuwe” kever. Hoeveel T1/T2 retro modellen zijn er (op tekening) niet al gepasseerd? Denk je dat ze dat nog op de markt durven te zetten? Nee, ze maken een surf versie van de huidige T5, de California. Heb je gezien wat die kost? Nee, daar gaan de surfers in rijden, tuurlijk….Gewoon weer niet gesnapt.
    Ik snap best dat de Alfa motoren, zeker de eerste 10 jaar, bij FPT vandaag gaan komen, daar is niks mis mee. Maar maak de motor dan net even specifiek Alfa. En dan niet door 5 pk meer te geven en een ander plastic kap op het kleppendeksel. Bijvoorbeeld een 2L versie van de 1750 Tbi met aangepaste (lees stalen) in en uitlaatbuizen voor meer Alfa zuig en blaasgeluid. En dan niet dezelfde motor in een FIAT of Lancia hangen. How hard can it be?

  • 24 augustus 2010 om 20:19
    Permalink

    @Marcos: Dat is wat er al gebeurt. Alleen de tijden van scherpere nokkenassen en/of grotere Webers zijn voorbij. Nu gebeurt alles met de software. Behalve de Diesels hebben alle Alfa Romeo motoren een ander karakter dan die van een Fiat, Lancia of Abarth.

  • 24 augustus 2010 om 22:38
    Permalink

    Ik werk zelf bij SEAT en je merkt gewoon dat we klein gehouden worden door VW. Je kan zoveel meer met SEAT als wat ze nu doen de Salsa is er nooit gekomen was een leuke kleine 2 zits sportwagen en zo nog veel meer, SEAT zou echt een heel sportief merk kunnen zijn maar dat mag niet van VW. We werken zeg maar in het gat aan de onderkant van Audi.

    Ik hoop dat Alfa Romeo bij FIAT blijft en ik denk dat het wel goed gaat komen met Alfa Romeo er gaat een hoop gebeuren en ik wil FIAT zeker nog een kans geven met Alfa Romeo zonder hun was het er vandaag de dag niet meer geweest. De nieuwe modellen zijn niet alleen mooi maar zitten ook zeker goed in elkaar.

    En marketing technisch doen ze het heel erg goed en slim ze hebben gewacht tot na de vakantie periode en beginnen nu met de reclame campagne van de Guilleta. We zullen nog een aantal jaren nog moeten wachten voordat het hele modellen programma er is.

    Ciao

    Squadra

  • 25 augustus 2010 om 08:00
    Permalink

    Stel je voor dat over een tijdje de Alfa Romeo Guilia TSI wordt voorgesteld… Of een MiTo met 1.2-motor en bijbehorend uitlaatgeluid dat aan Skoda laat denken. Dat hoort toch niet? Laat Alfa Romeo maar lekker bij FGA blijven.

  • 25 augustus 2010 om 08:36
    Permalink

    Fiat is de laatste jaren geen goede moeder voor Alfa geweest, dat is zeker, kijk bijvoorbeeld hoe lang de 147 in productie is geweest, bij elk ander merk wordt zo’n belangrijk model om de 5 jaar vervangen en waar blijven de opvolgers voor de 166, GT, en in de toekomst de Spider en Brera.

    Maar bij VAG, dat nooit, daarlijk moeten ze net als Seat op basis van een oude A4 een nieuwe 159 maken of worden Alfa’s niet zo karakterloos als elk VAG product, waarbij elke auto opelkaar lijkt.

    Voor degene die klagen dat Alfa geen eigen motoren heeft, maar Fiat motoren, welk merk wel ? Alle merken kopen motoren van elkaar, geen enkel klein merk maakt geen eigen motoren meer, zelfs Lotus heeft tegenwoordig Toyota motoren en zeker bij VAG ligt elke motor die ze hebben in de motorkap van elk merk, krijgt Alfa daarlijk dezelfde motoren als Skoda en VW ? Ik heb weleens gelezen dat er in Europa ongeveer 8 toeleveranciers zijn die aan alle autofabrikanten in Europa leveren, dus er is helaas tegenwoordig maar weinig “eigens” aan motoren.

    Geef Fiat nog 1 kans om er nog wat van te maken en als dat niet lukt….

  • 25 augustus 2010 om 12:05
    Permalink

    Het beste wat Alfa kan overkomen is overgenomen te worden door een kapitaal krachtige partij met visie. Het VAG concern is de aangewezen partij hierin.

    Wat heeft Fiat sinds 1986 gepresteerd met Alfa ( of Lancia ) ? Tijd voor een nieuw beleid en een mooie toekomst.

    Eigen RVW/ AWD platforms, eigen motoren en een serieuze BMW concurrent maken. Misschien te rooskleurige gedachte maar hoop doet leven.

  • 25 augustus 2010 om 12:52
    Permalink

    @Ferry832: Dit is een hele kortzichtige visie. Fiat kon tot recentelijk zelf amper het hoofd boven water houden. Als VAG het overneemt zou het in alle facetten een typisch Duitse BMW concurrent worden. Al denk ik dat VAG echt geen RWD platform voor Alfa Romeo gaat ontwikkelen. Misschien net als Fiat alleen in de hogere segmenten.

    De charme van Alfa Romeo is iets Italiaans. Anders kunnen we toch meteen een BMW kopen?

  • 25 augustus 2010 om 13:23
    Permalink

    @6C Jordy: Mensen zijn gewoon gevoelig voor dit soort zaken. Het lijkt allemaal mooier dan dat het is. Zoals ik al eerder schreef zullen de overwinningen op het circuit naar mijn mening niet meer van dezelfde aard zijn. Het is overigens ook niet zo dat Alfa Romeo vóór de overname van Fiat onafgebroken in de competities actief is geweest.

    Misschien komt het omdat ik het merk zeer intens beleef. Dit kan ik alleen doen door de charmes van het merk. Overal ter wereld begrijpen dergelijke mensen me als ik over het begrip ‘soul’ begin. Dit zal dan niet langer aan de orde zijn, het zal gewoon niet meer hetzelfde merk zijn. Als Alfa Romeo door VAG wordt overgenomen, koop ik een Lancia. Mocht dat ook niet meer kunnen koop ik een Jaguar.

  • 25 augustus 2010 om 14:01
    Permalink

    Maar dan heb je ook niet kunnen genieten van de overwinningen door Fiat in de DTM, ETCC en BTCC? Die zijn behaald door Fiat en niet door VAG of Alfa.
    En inderdaad, Alfa heeft vaker vanaf de tribune moeten toekijken maar toen was er tenminste nog iets om naar uit te kijken in de toekomst. De visie van FGA voor autosport is momenteel nul komma nul.

    VAG heeft momenteel:
    Audi in de LMP1 , GT3 , V8 Superstars , DTM.
    Seat in WTCC en Supercopa.
    Volkswagen in STCC en Dakar/Endurance.
    Lamborghini in meerdere GT klasses.
    MAN in Europees Truckracing.
    Skoda in enkele rally evenementen.

    Alleen Bugatti en deels ook Scania staan droog. (al zijn Scanias wel eens te vinden bij trials)

    Jammer trouwens dat als Alfa overgenomen zou worden door VAG je gelijk overstapt op een ander merk. Je kunt toch ook gewoon Alfa’s uit het “huidige” tijdperk blijven rijden?
    Eens een Alfist , altijd een Alfist toch?

  • 25 augustus 2010 om 14:26
    Permalink

    @6C Jordy: Daar heb ik zeker van kunnen genieten. Fiat, ex Alfa Corse en gedeeltelijke ontwikkeling door Abarth staat voor mij veel dichter bij het Alfa Romeo, dan een Volkswagen, Porsche of Bentley met een ander logo. Alfa Romeo is ook niet altijd zelf verantwoordelijk geweest voor de racerij. Trek het vergelijk met Ferarri of het bedrijf van Carlo Chiti en Lodovico Chizzola (Auto Delta SPA).

    Een Alfist is niet altijd een Alfist. Dit gaat zeker niet bij mij op. Ik houd van het Alfa Romeo met de Italiaanse charmes.

  • 25 augustus 2010 om 16:19
    Permalink

    toch jammer dat het altijd en ook hier , weer over de motoren gaat en de ”charme” .
    Wegligging ! Een woord die ze bij VAG niet meer kennnen want de massa heeft er niets mee. Het zijn onderstuur autos geworden , gevoelloze sturen , veel bodyrol. Een Audi zeg maar .

    Heeft de Giuletta nu niet eindelijke aan fantastisch stuur en exit grip en……?????

    Dat gaat vw verkwanselen , dat is wat een zekere Alfist wil. Jammer. Maar dan krijgt vw zeker gelijk als het zelfs hier niet meer wordt genoemd. Dan moet het maar.

  • 25 augustus 2010 om 16:43
    Permalink

    Mensen die denken dat met een eventuele overname door VAG voor Alfa plotseling RWD aan de horizon lonkt zijn een beetje naïef. Volgens mij zijn er binnen de VAG geen RWD-modellen, maar alleen AWD en FWD.

  • 25 augustus 2010 om 16:55
    Permalink

    @Il Quadrifoglio ;

    Kan kortzichtig zijn en ik begrijp dat Fiat er slecht voor gestaan heeft. Aan de andere kant heeft Fiat dit ook aan zich zelf te danken. Hier kan ik geen begrip voor tonen.

    Ik hou enorm van Alfa en Lancia maar moet met lede ogen aanzien hoe andere merken ( zoals Renault met de RS modellen, Ford met de ST en de RS, Audi met de S en de RS enz. enz. ) modellen uitbrengt voor de liefhebber. Als Alfa en Lancia liefhebber ben je dan niet te benijden als je op een verjaardag je merken moet verdedigen.

    Wat zijn nu nog de sterke punten van Alfa. Volgens mij zijn die bijzonder weinig. Een sterke moeder kan van Alfa weer een topproduct maken die inderdaad ook weer aktief kan deelnemen aan de motorsport.

    Ik ben nooit een VAG liefhebber geweest maar je kan niet ontkennen dat ze hun zaakjes goed voor elkaar hebben. Ze hebben een liefde voor Alfa, de sterkste oud personeelleden van Alfa in dienst, een duidelijke visie en heel veel geld.

    Ik zit eerlijk gezegd niet te wachten op de volgende Alfa`s ( en zeker geen Lancia`s ) die veel moeten delen met de Amerikanen. Natuurlijk is het wishfull thinking te denken dat VAG Alfa eigen motoren en een eigen RWD pltaform laat ontwikkelen maar waarom niet ? Ze zijn slim genoeg om te weten dat een tweede Seat een mislukking zal worden en dat geen enkele liefhebber een TDI of TSI motor in zijn Alfa wil.

    Laat Fiat geld verdienen aan de verkoop van Alfa en dat gebruiken om van Lancia een duidelijker gezicht te geven. Ik wens Fiat alle succes toe en hoop dat ze nog sterker zullen worden maar Alfa is beter af bij een andere partij.

  • 25 augustus 2010 om 16:56
    Permalink

    @ Duetto :

    Dan vergeet je de Porche platformen en motoren !

  • 25 augustus 2010 om 19:10
    Permalink

    @ Ferry: “Ik ben nooit een VAG liefhebber geweest maar je kan niet ontkennen dat ze hun zaakjes goed voor elkaar hebben. Ze hebben een liefde voor Alfa, de sterkste oud personeelleden van Alfa in dienst, een duidelijke visie en heel veel geld.”

    Op grond waarvan meen je dat VAG liefde voor auto’s heeft en dat in het bijzonder zal hebben voor Alfa Romeo? Ben even benieuwd?

  • 25 augustus 2010 om 19:18
    Permalink

    En VW heeft zijn zaakjes zeker niet , meer , voor mekaar . Alle merken van VAG is nu een pot nat met Seat als toppunt.klanten pikken hier nu steeds meer doorheeen. De betrouwbaarheid is een farce op dit moment en hot item in de DLD.
    Maar waarom steeds achterom kijken , nu moet en gaat het gebeuren voor de Fiat groep.

  • 25 augustus 2010 om 20:36
    Permalink

    @Gusto:

    Dat VAG niet alleen uit rekenmonsters bestaan lijkt mij uit het volgende :

    Ze maken bij Audi voor bijna ieder model een S en een RS versie plus de R8. Voor de Volkswagens maken ze de GTI en de R modellen. Volgens mij wordt er op de sportieve topversie`s niet veel winst gemaakt maar ze zijn wel voor de autoliefhebber en ze geven het imago een boost. Alfa ( Fiat ) besloot de Mito geen GTA model te geven i.v.m. de crises maar VAG brengt het ene na het andere snelle model uit.

    VAG heeft Bugatti een model gegeven waar ze bij ieder verkocht model geld op moeten toeleggen. Toch hebben ze de auto uitgebracht en er komt nu een model met 1200 pk. Dat gebeurd alleen door autoliefhebbers want een accountant of bankier had dit nooit gedaan.

    Lamborghini wordt ook steeds sterker. De LP en SV modellen maken het Ferrari behoorlijk lastig. Had VAG ze niet overgenomen dan hadden dit soort uitvoeringen niet bestaan. Ze laten Lamborghini redelijk hun eigen koers varen en ze maken een behoorlijke indruk op de liefhebbers.

    Bentley vind ik niet veel aan maar Bentley krijgt de vrijheid om eigen motoren te ontwikkelen zodat deze niet meer gedeeld hoeven te worden met de Pheaton bijvoorbeeld. Ook worden steeds minder onderdelen gedeeld met de andere merken van het concern zodat Bentley zijn eigen identiteit behoudt ( mijn droom voor Alfa )

    Over Seat heb ik niets te schrijven want dat heb ik nooit wat gevonden en zal ook nooit wat worden. Zonder historie geen toekomst en dat zal VAG zich nu ook realiseren denk ik.

    Dat VAG een liefhebber van Alfa is baseer ik op het volgende. De vorige eigenaar F. Piech ( of hoe je het ook schrijft ) wilde van Seat een soort Alfa maken. Dat betekend dat hij onder de indruk was van Alfa ( de 156 ) op dat moment. Hij heeft daarvoor al aangegeven van Alfa gecharmeerd te zijn. Italiaanse auto`s hebben hem altijd getrokken ( zou hij dan toch een autoliefhebber zijn ? ) omdat hij ook een Ferrari 355 had. Daarna hebben ze de beste Alfa ontwerper aangetrokken en de directeur van Alfa. Lijkt mij dus nog steeds dat ze onder de indruk waren van Alfa en op deze manier al de voorbereidingen troffen om uiteindelijk Alfa naar zich toe te trekken.
    Dan is er nog Audi die in een spagaat moet concurreren met Mercedes en BMW. Dit toont zich in de grote diversiteit in het aantal Audi modellen. Als ze dat willen spreiden welk merk kan je dan beter hebben dan Alfa ? Alfa heeft vanuit zijn verleden de zelfde genen als BMW en is het beste merk wat je kan vinden op deze wereld die het BMW moeilijk kan maken. Ik ben er van overtuigd dat veel Alfa rijders uiteindelijk overstappen naar BMW omdat ze Alfa ontgroeien. Als Alfa weer een grote jongen wordt met een eigen identiteit en een concurrend modellen programma ten opzichte van BMW dan krijgt BMW het heel moeilijk. Ik denk zelfs dat BMW er garen bij spint dat Alfa al jarenlang aan het kwakkelen is.

    Ik hoop je hiermee mijn visie goed te hebben gegeven maar ik heb ook de waarheid niet in pacht. In ieder geval zie ik geen toekomst van Alfa meer bij Fiat en droom van een terugkeer van het Alfa uit de jaren 60 / 70. Volgens mij is alleen VAG hiertoe in staat.

  • 25 augustus 2010 om 20:47
    Permalink

    Alles staat in de stijgers en nu gaan we zeggen dat Fiat niets kan en / of wil . Een beetje (te ) laat, al die visies .
    5 jaar de tijd voor iets moois.

  • 25 augustus 2010 om 21:31
    Permalink

    Mooie discussie hier…

  • 25 augustus 2010 om 23:37
    Permalink

    Mensen die het in vergelijk trekken met Lamborghini, Porsche of Bentley vergeten dat Alfa Romeo in de basis een middenklasse merk is. Natuurlijk moet Alfa Romeo het daarom gaan doen met Volkswagen/Audi techniek. Daarnaast wil VAG Alfa Romeo niet omdat het autoliefhebbers zijn, maar omdat zij in 2018 10-miljoen auto’s willen produceren.

  • 26 augustus 2010 om 01:26
    Permalink

    @Il Quadrifoglio,

    Preparateurs van competitiemodellen staan ver van een merk verwijderd. Ze zijn de prostitutie van de racerij. Vandaag prepareren ze een Alfa, morgen een Fiat, overmorgen een Porsche en volgende week een Aston. (N.Technology en Prodrive) Vanaf half jaren ’90 tot nu heeft Alfa zelf weinig in de autosport te brokkelen gehad. Het behaalde succes was uitbesteed aan derden.

    Het word gewoon weer tijd voor een eigen Alfa Corse! Waarom kan VAG het zich wel permiteren om de kennis en kunde in eigen huis te krijgen en een merk als Alfa niet meer? Juist hetgeen waar men groot mee geworden is, is men bij FGA aan het verkwanselen!

    Re-badgen van competitiemodellen is overigens niet verkeerd. Een CLK-DTM lijkt onderhuids immers meer op de A4-DTM dan op een straat-CLK. (en Volkswagens doen het momenteel niet verkeerd in tin-top racing)

    Als men overigens iets zoekt als alternatief wat dicht bij Italie ligt ………. dan kies je toch meteen voor Duitsland? Of gaat men liever met Marchione mee op de boot naar Amerika? Kiezen tussen een Audi als donor of een Crysler als donor? Makkelijke keus in mijn ogen.

    @Johnny,
    Stijgers zijn bedoeld als “tijdelijke constructie”. Niet om 20 jaar lang iets mee te kunnen funderen.
    FGA heeft geen visie voor Alfa , alleen luchtballonnen. 169? Kamal? Duetto?
    VAG slaat tenminste echte spijkers door iedereen te geven wat men wil. Wilt u een luxe Audi? Dan krijgt u een luxe Audi! Wilt u een degelijke grijze Skoda? Dan krijgt u een degelijke grijze Skoda! Wilt u een low-budget Volkswagen? Dan krijgt u een low-budget Volkswagen! Wilt u een rwd-Lambo? Dan krijgt u een rwd-Lambo!

    De Alfist aan de deur bij Fiat : “Marchione, heeft u een opvolger voor mijn 166?”
    Marchione : “Sorry meneer, de Alfist moet nog even geduldig wachten want we staan nog in de stijgers met dit merk.”

    Stijgers?? We vieren inmiddels 100 jaar Alfa-historie en dan spreken we nog over “stijgers”……

    Alles bij elkaar opgeteld heb ik maar 1 conclusie:
    VAG is misschien “ziel-loos”,
    FGA is 100% “visie-loos”.

  • 26 augustus 2010 om 06:26
    Permalink

    @6C Jordy:

    Je hebt helemaal gelijk.

    Voor de mensen die wat meer willen lezen over hoe Alfa tegenwoordig te boek staat in de motorsport wereld :

    http://www.equipeverschuur.nl colomn 5 Alfa Romeo maakt eigen merk kapot.

    Even op google intoetsen en je komt direct bij het stukje.

  • 26 augustus 2010 om 08:56
    Permalink

    Alles valt of staat met verkoopaantallen. Het is niet alleen de schuld van Fiat, maar ook van het Alfa Romeo management zelf destijds. FGA doet momenteel hun uiterste best om de merken weer op de rails te krijgen. Ik weet ook zeker dat het ze gaat lukken met Marchionne aan de leiding.

    Mensen die alleen maar naar de autosport kijken, moeten zich eens afvragen hoe men er in 1951 tegenover heeft moeten staan.

  • 26 augustus 2010 om 09:57
    Permalink

    Ferry : je mag natuurlijk een mening en visie hebben , maar pas op niet in de vicieuze cirkel te komen dat je je steeds meer gaat verdedigen in deze. Op een zeker moment dan maar een vw of Audi kopen , dat moment komt dan.
    Ik wil graag dat Alfa bij FGA blijft , omdat ik wel van styling houd en wel om agiliteit geef. En dat niet elke buitenkant en dashboard voor elk model hetzelfde, de toekomst zal zijn ….

    Ik weet ook :
    1. rijgedrag geen hond interesseert.
    2. styling geen hond interesseert.

    De Golf / Corolla verkoopkanonnen zijn wereldwijd.

    Derhalve die mooie styling en fantastich weggedrag van de Giuletta / Giulia zijn nekslag kan zijn voor de toekomst.
    Maar zullen we nu eens ophouden over het kwalitatief slechtste merk op dit moment in verband te brengen met Alfa Romeo ?
    Het moment is ook zo slecht , alles staat in de stijgers !
    In die zin begrijp ik zoveel niet.

  • 26 augustus 2010 om 11:01
    Permalink

    De Giulietta is een geweldig mirakel en een belofte voor wat komen gaat

  • 26 augustus 2010 om 12:10
    Permalink

    @Ferry,

    Dank. Een fantastische column trouwens van Verschuur. Hoop dat de rest hier ook even de tijd neemt het te lezen. En iedereen weet natuurlijk dat Verschuur een man van formaat is in de autosport.

    @Quadrifoglio,

    Als je een vergelijk wilt trekken met 1951 moet je ook eerlijk zijn door te zeggen dat motorsport in zijn algemeen toen slechte tijden beleefden. Zo wist Alfa in 1950 makkelijk te heersen omdat er simpelweg bijna niemand op de races af kwam. Bijna geen enkel team nam deel aan het gehele kampioenschap.

    Als je mij zou willen overtuigen dat FGA wel visie heeft, hoe zou je dat laten zien? Dat binnen zeer korte tijd zowel de GT als de Brera/Spider uit produktie gaan zonder een opvolger te hebben? Dat de concept-169 in die oude trailer waarschijnlijk allang verschrot is? Dat men uiteindelijk toch maar een SUV lanceert in plaats van kleine agiele lichtgewichten te produceren die mensen als Johnny en ik zo graag willen zien?

    En verder over Autosport in zijn algemeen. Hoeveel andere merken in de middenklasse hebben momenteel geen competitie-progamma?
    Zijn al die andere merken dan echt zo dom om er in te investeren en is Alfa echt aan profiteren door afwezig te zijn? Zelfs het saaie degelijke Saab en Volvo hebben een sportagenda.

  • 26 augustus 2010 om 12:37
    Permalink

    Wat een geluk zeg. Je moet er toch niet aan denken dat ons merk bij zo’n vierkante koekblikken fabrikant terecht komt.
    Geen Duitse belangstelling svp.

Reacties zijn gesloten.