Kleiner motorenaanbod Alfa Romeo 159

Het einde van de Alfa Romeo 159 komt nu echt zicht. Het duurt nog ruim een jaar voordat de opvolger, deze prachtige D-segment sedan komt aflossen. Tot die tijd wordt er alvast afscheid genomen van de oudere Diesel en omstreden GM benzine motoren. De motoren 1.8 mpi, 2.2 jts, 3.2 jts, 1.9 jtd 150 pk en de 2.4 jtd moeten binnenkort namelijk het veld gaan ruimen. De Alfa Romeo 159 wordt hierdoor alleen nog leverbaar met de 1750, 1.9 jtd 120 pk en de 2.0 jtdm.

Het is aannemelijk dat FGA de productielijnen alvast wil gaan aanpassen voor de nieuwe generatie die met de Giulia geïntroduceerd moet gaan worden. Hierbij denken wij vooral aan de nieuwe 6-cilinder Diesel en benzine motoren. Door tevens de Brera en Spider uit de productie te nemen, lijkt er versneld een einde aan de erfenis van de bekritiseerde GM samenwerking te komen.

Deel dit artikel:

9 gedachten over “Kleiner motorenaanbod Alfa Romeo 159

  • 22 augustus 2010 om 17:44
    Permalink

    Het is aannemelijker dat de motoren verdwijnen omdat ze niet aan de Euro 5 norm voldoen…

    Beantwoorden
  • 22 augustus 2010 om 17:48
    Permalink

    Ik denk dat de 159 opvolger sneller komt als wij denken ik denk volgent jaar zomer al dat de nieuwe Guilia er al zal zijn.

    Met nieuwe V6 motoren en nieuwe Diesels en nieuwe Multiair motoren.

    Alfa Romeo komt terug in Amerika en gaat in andere landen flink groeien dan moeten ze in 2012 toch echt DTM gaan doen.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 22 augustus 2010 om 18:08
    Permalink

    Wel jammer van de 2.4 jtdm, rijd er nu in en is echt een superfijne motor. Voldoet volgens mij ook aan de euro5 norm…

    Beantwoorden
  • 22 augustus 2010 om 18:29
    Permalink

    Met de 156 kon alfa deze naar verwachting niet meer overtreffen maar niets was minder waar met de komst van de 159. Helaas heeft deze prachtige wagen een valse start gemaakt die nooit meer is goed gekomen op de val reep nog net 1 benzine motor die alfa waardig is. Jammer dat deze niet de TCT als nog mee krijgt. Ik heb geen idee wat onze 159 tzt zal opvolgen. Toch maar weer een 159? Maar ja dan wil ik hem het liefst wel met de 1750 en een TCT in het Alfa rood. De Gulia klinkt goed maar de huidige ontwerp trend vind ik stukken minder als het gaat om het front. Ok mooier als het gros van de andere. Tja het gewicht dat heeft iedere auto in deze klasse de Gulia zal nauwelijks lichter zijn hooguit 100kg. De Jul is namelijk ook zwaarder dan de 147. De 159 mag dan geen ultieme race wagen zijn maar is een heerlijke GT voor dagelijks gebruik en stuurt uitermate goed en een klaverblad is evengoed met hoge snelheid te nemen.

    Nee zonde dat deze wagen nooit de kans heeft gehad te zijn wie hij had moeten zijn.

    Beantwoorden
  • 23 augustus 2010 om 15:12
    Permalink

    ik ben zelf een huge fan van de 156, en wat dat betreft was de 159 een lichte tegenvaller. Maar nu met de tijd (en vooral, met het TI-pakket) vind ik het alsnog een strakke bak!

    Ik vreesch dat de Giulia ook kikkeroogjes zal krijgen, dus snel nog even een 159 1750 TI scoren AR159 🙂

    Beantwoorden
  • 23 augustus 2010 om 16:27
    Permalink

    De Euronormen was niet het probleem, het contract met GM was gewoon verlopen en werd dus niet meer verlengd. Wel jammer van de 2.4JTDs, maar om de rest zal ik geen traan laten.

    Ik heb zelf twee 156’s gehad, en alhoewel dit qua DNA wellicht iest meer Alfa’s zijn, is de 159 wel veel comfortabelere en kwalitatief veel betere auto. Dat merk je pas als je zelf een 159 hebt en dan weer even een 156 te leen krijgt.

    Beantwoorden
  • 23 augustus 2010 om 19:45
    Permalink

    Tja, heb net mijn 156 edizione limitata 1.9 jtd 8v veruild voor een 159 1.9 jtd 16v, tot nu toe valt het rijgedrag me toch tegen, want heb problemen met het roetfilter (DPF) en nu ff een 156 2.0 jts te leen, en wat rijdt dat weer lekker.

    Denk erover om toch weer naar 156 over te gaan, hoewel de 159 wel veel degelijker en comfortabeler is. Dit laatste interreseert me niet heel veel, want vindt de 159 toch net te langzaam op het gas, en minder strak.

    Wat is die 156 toch een geweldige wagen !!

    Hopelijk wordt de opvolger van de 159 een combi tussen de 156/159 en de oude guillia…

    Mooi,degelijk en rapido.

    Beantwoorden
  • 23 augustus 2010 om 20:39
    Permalink

    @ AR159
    Wel logisch dat de Giulietta zwaarder (80kg) is dan de 147. Het is een veel forsere auto geworden.
    147: 4,22 x 1,73 x 1,44 t.o.v. 4,35 x 1,80 x 1,46. Giulietta is ook vele malen degelijker…
    De Giulia zal wat compacter worden dan de 159, zegt men. “Maar” 100kg lichter is voor een auto erg veel hoor. Ik ben nu op zoek naar een GTV en ik zag dat een V6TB uit 1999 ook al 1405kg op de schaal zet.

    Het overgewicht verhaal van de 159 is een eigen leven gaan leiden. Het klopt alleen als je ervan uitgaat dat Alfa compacte en lichte auto’s zou moeten maken, want dat vindt men. (met ook relatief kleine motoren, hoog specifiek vermogen). En ook als je ‘m vergelijkt met de 156. Maar dan gaat hetzelfde op als met de 147.

    Even wat cijfers
    Toyota Avensis 1,8 1380kg – Ford Mondeo 2,0 1379kg – Alfa 159 1360kg VW Passat 1,8 1414kg. Nou dan is de Alfa inderdaad ontzettend zwaar….. Mazda 6 is inderdaad lichter, 1255kg. Maar daar is ook veel ontwikkelingsgeld en tijd in gestopt door Mazda. Dat moet Alfa nu ook wel lukken dacht ik zo. Ik gok op 1325kg

    Beantwoorden
  • 24 augustus 2010 om 11:46
    Permalink

    @Bart Jan

    Dat ben ik wel met je eens maar even kijkend naar mijn ex 156JTD 1245 versus onze 159JTDm 1500 een verschil van 255KG vind ik wel heel erg veel oke hij is wel groter geworden van binnen en vooral van buiten. En dat met maar 15PK extra heeft betekende dat ik binnen een maand, bij Stefan op de stoep stond om hem wat soepelere en vlotter te laten lopen. Nu met 160PK draait hij prima alleen stationair slaat hij nog steeds snel af (is wel veel beter geworden) dat deed de 156 nooit. In z’n 3 door de bocht geen probleem de 159 heeft het daar heel heel zwaar mee de 156 die kon je zelfs van uit 5 laten vertrekken uit stilstand als je dat zou willen.

    @ de rest ik ben niet rouwig om de GM rommel die uit het programma gaat. Maar de 1.4 Tjets met eerst 155 Pk en nu de multiair motoren zouden leuke lease wagens zijn die men best wil hebben als tegen hangers voor de TFSI blokjes en 316 318’s en past prima bij Alfa’s kleine lichte motoren. En zou gunstig zijn voor gewicht prestatie verhouding net als de 1.6JTDm verruilen voor de 1.9 8V. Zelfde vermogen en koppel veel lager gewicht dus meer pk/kg. Ook de GT had met deze blokken veel beter verkocht en ze hadden de 3.2 Busso er nooit uit moeten halen maarja dan hadden ze helemaal geen Brera’s verkocht met die GM blokken.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.