Lancia Stratos ‘one off’ is geen Lancia maar een ‘New Stratos’
Inmiddels zijn met dank aan de grote publicitaire aandacht ook de eerste ‘officiële’ plaatjes van de ‘Stratos 2010’ te voorschijn gekomen.
Een prachtig ontwerp dat op doordachte wijze tot stand lijkt te zijn gekomen, want het is volgens ons de best denkbare herinterpretatie van de stijlicoon uit 1970. Bovendien is het subtiele knikje in het midden van de motorkap en de vormgeving van het logo zelfs een mooie poging tot toenadering tot het huidige merk dat ooit een ijzersterk symbool was in de autosportwereld. Maar helaas… Deze merk trouwe benadering is gedaan in opdracht van de Duitse zakenman Michael Stoschek en niet van Lancia zelf. Een ‘one-off’ zoal eerder al werd aangenomen, die gelukkig wél geheel Italiaans is. Op basis van een Ferrari F430 Scuderia werd het ontwerpproces bij Pininfarina in 2008 in gang gezet. Eerst nog onder leiding van ontwerper Jason Castriota (vandaag de dag bij Saab) en later onder die van Luca Borgogno. De opdracht was duidelijk; Het unieke oorspronkelijke ontwerp van Marcello Gandini voor Bertone, moest zo goed mogelijk in in een eenentwintigste eeuws jasje worden gegoten op een manier dat het zou bij Lancia vandaan zou kunnen komen anno nu. Daarom kreeg het project ook de veelzeggende werktitel ‘New Stratos’ mee.
Maar waarom zou een liefhebber zelfs het logo op de motorkap, waarin momenteel de naam ‘Stratos’ staat, in de stijl maken van het huidige Lancia dat momenteel niet verder reikt dan Ypsilon, Musa, Delta en Phedra? Volgens Stoscheck zelf omdat er de mogelijkheid is dat er 25 exemplaren zullen worden geproduceerd onder Lancia vlag. De fabrikant uit Lingotto en Detroit zou inmiddels haar interesse getoond hebben in dit project. Als dit waar is vragen we iedere miljonair om zijn of haar Italiaanse icoon opnieuw geboren te laten bij een bekend ontwerphuis, zodat het uiteindelijk misschien wel opgenomen zal worden in het ‘modelboekje’ van de fabrikant. Zou de prachtige Fulvia uit 2003 ook nog steeds in de ijskast staan trouwens? Dat zou haast wel moeten, nu we weten dat men ook dit ontwerp serieus neemt voor het merk.
Van de Stratos van toen werden ooit 500 stuks gebouwd. Deze ultra compacte spierbundel op wielen met middenmotor (2.5 V6 Ferrari Dino), had een wielbasis van slechts 218 cm en was in totaal 371 cm lang. De wedstrijd versies hadden ongeveer 280 pk en die op de weg 190 pk.
Wat een heerlijke kont!