Verbazingwekkende reïncarnatie Lancia Stratos op Balocco

Daar stonden we dan op het Balocco circuit twee weken geleden.

Het geluid en het aanzicht van prachtige 8C Spiders maakte ons dolgelukkig, zo niet zelfs een beetje ontroerd. Maar plots was er dat woeste schreeuwerige geluid dat achter ons langs schoot terwijl er wat gekletst werd over die formidabele Alfa. Het bleek uit een donker voertuig te komen met onmiskenbaar herkenbare vormen; ‘Een Lancia Stratos?’ Murmelde een van ons. En inderdaad. Op hoge snelheid reed daar een verschijning dat ons de perfecte reïncarnatie toonde van de wereldberoemde creatie van Bertone. Één van Lancia’s Rally legende’s. Dus hup de camera erbij!… Maar voordat de mooiste plaatjes konden worden geschoten werd al snel op vriendelijke wijze duidelijk gemaakt dat niet te doen. Meestal worden geheime tests van nieuwelingen op vier wielen bij nacht gedaan op Balocco om dit soort kiekjes te voorkomen. Maar niet in dit geval.

Misschien had dat te maken met het feit dat de mysterieuze Stratos rond reed met de toekomstige eigenaar erbij in. Volgens de stemmen rond het circuit zou het namelijk om een ‘one-off’ gaan voor een rijke klant. Zoiets als de TZ van de heer Kapp door Zagato. Er werden reeds de laatste proefrondjes gereden. Het zag er woest en interessant uit. Voor ‘Lancisten’ als wij zijn, was het als een levensechte fata morgana waar je snel meer van wilt weten, maar wat je ook eigenlijk niet helemaal vertrouwd. Sommigen zeiden dat het op basis van een F430 is, wat we die dag zagen. Het ontwerp zou van Pininfarina komen en niet van Bertone zoals je zou verwachten. We hopen snel meer van deze mystery Lancia te weten te komen.

‘It was like a daydream’

[nggallery id=412]

Deel dit artikel:

9 gedachten over “Verbazingwekkende reïncarnatie Lancia Stratos op Balocco

  • 2 augustus 2010 om 23:08
    Permalink

    Ik vind het een raar lelijk ding dat veel te hoog op zijn poten (sorry… benen) staat.

    Beantwoorden
  • 3 augustus 2010 om 08:10
    Permalink

    Had jaren geleden een Stratos in een nieuw jasje op een autoshow gezien.
    Die zou in Engeland gebouwd gaan worden en was het idee van een jonge auto ontwerper die helemaal gek van de Stratos was.

    Blijven bijzondere auto’s de Stratos.
    Zie ze nog geregeld in Alitalia kleuren bij de historische rally.
    Bij de WRC in Duitsland over twee weken is er ook weer een te zien in de omgeving van Trier.

    Beantwoorden
  • 3 augustus 2010 om 08:12
    Permalink

    Prachtig! Waarom kan Lancia zoiets niet in productie nemen? Het zpu Lancia meteen terug in de kijker zetten net zoals de 8C dat voor Alfa heeft gedaan. Benieuwd of het ook Stratos gaat noemen, want Lancia is de rechten op die naam kwijt, die zitten volgens mij bij Chris Hrabalek.

    Beantwoorden
  • 3 augustus 2010 om 08:40
    Permalink

    @Dutchbird Hij is inderdaad een beetje maf bij de eerste aanblik. Maar een geslaagd Lancia-ontwerp moet aan mij groeien over het algemeen, dus in die zin, een geslaag ontwerp.

    Het zou toch wel heel tof zijn als er een nieuwe stratos zou komen, maar aan de andere kant, als Lancia dat neer wil zetten moet die auto ook absoluut geweldig sportief rijden. En dan staan er de komende 12 maanden iedere dag journalisten op de stoep wanneer ze de inschrijving in het WRC kunnen verwachten. Afijn…

    Ik vindt het gaaf dat het doorlopen van die C-stijl (er zijn maar twee stijlen maar goed) als een opstaande rand in het dak ook weer is meegenomen. Dat portier is ook geweldig ontworpen. Ik kan niet echt ontwaren hoe de handgreep is uitgevoerd. Zou subliem zijn als ze dat maffe, voor je gevoel verkeerd om scharnierende handgreepje ook hebben ge-redisigned!

    Beantwoorden
  • 3 augustus 2010 om 09:26
    Permalink

    In alle eerlijkheid zie ik vooral liever de terugkeer van de oogverblindende Fulvia! Dat is pas een eyecatcher. Niet voor niets de donor van de Stratos destijds als het gaat om oorspronkelijke lijnen.

    Maar de Stratos gaat in mijn ogen meer over techniek en pure rijbeleving ondanks dat het een uniek ontwerp is.

    Beantwoorden
  • 3 augustus 2010 om 15:24
    Permalink

    @AutoEdizione: Helemaal mee eens!
    Maar in alle eerlijkheid…. Ik denk niet dat FGA op dit moment heel veel geld gaat steken in modellen die totaal niet in de uitgezette strategie passen. Er zal eerst een gezonde omslag van Chrysler naar Lancia moeten plaats vinden. En met gezond bedoel ik: de investering die in USA gedaan is zal ROI moeten opleveren.
    Pas dan zou men zih kunnen wagen aan wat meer exotische modellen.

    Beantwoorden
  • 3 augustus 2010 om 17:41
    Permalink

    klopt DB..maar denk je niet dat het dankzij componentsharing vrij snel uit kan? Alfa Spider> Abarth > Lancia Fulvia

    :-)Lijkt me geweldig!

    Beantwoorden
  • 3 augustus 2010 om 20:43
    Permalink

    Dit is prachtig laat Lancia er maar 500 van maken, en dan met de V8 uit de F430 of zo. Kan Ferrari nog even de productie door laten lopen van de onderstellen plus motoren van de F430 de Spider word nog steeds gemaakt.

    Tom, de auto die jij bedoelde was the Fenomenon in samen werking met Prodrive gemaakt. Deze mocht helaas toen geen Lancia heten de Hawk Stratos met Alfa V6 vind ik ook prachtig kost ongeveer 80.000 euro in Rally Trim.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 3 augustus 2010 om 20:45
    Permalink

    Leuk om te zien dat de auto nog niet af is de auto mist buitenspiegels hoop niet dat het maar om een auto gaat.

    Zou gaaf zijn als Lancia zo zijn naam weer groots kan maken.

    Nu gaan rally rijden met de nieuwe Ypsilon in de WRC en dan is de cirkel rond liefst met Martini sponsoring.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.