Meer details over de introductie van Fiat in de VS
Het persoonlijke gezicht van de Fiat 500, inclusief Amerikaans tintje waren het afgelopen weekeinde volop zichtbaar tijdens de Moto GP in Laguna Seca.
Mooie zwart-wit portretjes en een 500 logo met daarin de Amerikaanse vlag waren goed te zien en wekte de nieuwsgierigheid van aanwezigen en al die toeschouwers thuis voor de buis. Helemaal toen Jorge Lorenzo (foto) als eerste op één wiel over de finish ging. En ook Valentino’s rentree ging gepaard met deze opmerkelijke lay-out met één enkele boodschap; ‘500 want’s you’ en Fiat want’s the US of A!
Het debuut is aan de 1.4 MultiAir met 105 pk. Een pittig mooi karretje waarmee Tommy straks ’40 miles per gallon’ kan rijden, oftewel 16 km per liter. Je wist inmiddels natuurlijk al dat Fiat met de feestdagen de 500 onder de Amerikaanse kerstboom zet. Bij wel 200 dealers in de grotere steden aan de andere kant van de grote plas. De 500 is door de Amerikaanse burger inmiddels al te bestellen. Een grootse herintroductie van Fiat moet dit opleveren, die eerdere minder goede pogingen van de Italiaanse auto uit het verleden snel moet doen vergeten.
De samenstelling van de 500 vindt in Toluca Mexico plaats en de motor is vervaardigd in Dundee Michigan. Volgend jaar verwacht Fiat tussen de 50.000 en de 100.000 500 modellen te verkopen en volgt de introductie van de open 500c. Continuïteit is het sleutelwoord en dus volgen in 2012 ook de Abarth 500/500c en de 500 EV. Deze laatste is speciaal voor de Amerikaanse markt en is volledig elektrisch. Uiteindelijk zullen er vijf varianten in de stijl van de 500 in de Amerikaanse grootstedelijke Fiat showroom komen te staan. Een compacte MPV loopt volgens sommigen nu enige vertraging op door recente beslissingen over een productieverplaatsing naar Servië.
[nggallery id=400]