F1: Grand Prix Duitsland 2010
Het is Ferrari vandaag eindelijk weer gelukt een prestatie van formaat te leveren. De rijders van de rode bolides wisten als 1 en 2 over de finish te komen. Fernando Alonso mocht de overwinning op zijn naam schrijven. Of dit het resultaat al het gevolg is van de recente bemoeienis van Di Montezemolo valt te betwijfelen. Wel hing er een vreemde sfeer rond de overwinning van Alonso. Er kwam namelijk een verdachte zin over de teamradio, die veel weg heeft van een verboden teamorder. Na deze zin volgde er tevens een nogal opvallende inhaalactie van Alonso. Of dit nog gevolgen gaat hebben voor de eindstand is nog niet bekend. Wel heeft de FIA aangegeven dit geval te gaan onderzoeken.
Pos | Coureur | Nat | Nr | Team | Tijd/Achter |
1 | Fernando Alonso | SPA | 8 | Ferrari | 1.27:38,864 |
2 | Felipe Massa | BRA | 7 | Ferrari | + 4,196 |
3 | Sebastian Vettel | DUI | 5 | RedBull – Renault | + 5,121 |
4 | Lewis Hamilton | ENG | 2 | McLaren – Mercedes | + 26,896 |
5 | Jenson Button | ENG | 1 | McLaren – Mercedes | + 29,482 |
6 | Mark Webber | AUS | 6 | RedBull – Renault | + 43,606 |
7 | Robert Kubica | POL | 11 | Renault | + 1 ronde |
8 | Nico Rosberg | DUI | 4 | Mercedes | + 1 ronde |
9 | Michael Schumacher | DUI | 3 | Mercedes | + 1 ronde |
10 | Vitaly Petrov | RUS | 12 | Renault | + 1 ronde |
11 | Kamui Kobayashi | JAP | 23 | BMW Sauber – Ferrari | + 1 ronde |
12 | Rubens Barrichello | BRA | 9 | Williams – Cosworth | + 1 ronde |
13 | Nico Hülkenberg | DUI | 10 | Williams – Cosworth | + 1 ronde |
14 | Pedro de la Rosa | SPA | 22 | BMW Sauber – Ferrari | + 1 ronde |
15 | Jaime Alguersuari | SPA | 17 | Toro Rosso – Ferrari | + 1 ronde |
16 | Vitantonio Liuzzi | ITA | 15 | Force India – Mercedes | + 2 ronden |
17 | Adrian Sutil | DUI | 14 | Force India – Mercedes | + 2 ronden |
18 | Timo Glock | DUI | 24 | Virgin – Cosworth | + 3 ronden |
19 | Bruno Senna | BRA | 21 | HRT – Cosworth | + 4 ronden |
r | Heikki Kovalainen | FIN | 19 | Lotus – Cosworth | + 11 ronden |
r | Lucas Di Grassi | BRA | 25 | Virgin – Cosworth | + 17 ronden |
r | Sakon Yamamoto | JAP | 20 | HRT – Cosworth | + 48 ronden |
r | Jarno Trulli | ITA | 18 | Lotus – Cosworth | + 64 ronden |
r | Sebastien Buemi | ZWI | 16 | Toro Rosso – Ferrari | + 66 ronden |
Weer liet Ferrari zien totaal geen oog te hebben voor de regels van de F1.
Net zoals ze vorige race Alonso lieten doorrijden na een illegale inhaalactie op Kubica was er nu sprake van een illegale teamorder ten nadele van Massa.
Die was daar niet van gediend en ging opvallend aan de kant voor zijn teamgenoot die kennelijk kampioen moet worden.
Heb direct daarna de tv uitgezet en ga deze onzin niet meer volgen.
Hoop dat Ferrari nog een leuke reprimande krijgen en schrappen uit de uitslag van Alonso.
Maar daar zal die corrupte FIA wel niet aan beginnen.
De enige tak van FGA waar ik geen goed woord voor over heb. De arrogantie in het algemeen als “het belangrijkste, onmisbare team” (inclusief bijhorend gedrag), plus steeds weer opduikende geintjes zoals deze teamorders.
Hier maakt Ferrari zich weer niet populair mee. Sportiviteit is ver te zoeken, en qua sympathie kan Ferrari bijvoorbeeld nog een hele hoop leren van (de rijders van) McLaren.
Kortom: Misselijk gedrag en ik hoop dat er nog een reprimande volgt.
Sluit me bij de vorige schrijvers aan. Erg onsportief, ik had me graag verheugd in een overwinning, maar op deze manier gaat de lol er voor de supporters wel snel af. Een rotstreek!
Doordat Ferrari zich tijdens GP in Valencia zich keurig aan de regels hielden door, in tegenstellng tot Hamilton, niet de safetycar te passeren, werden ze op een schandalige wijze door de stewards benadeeld. Maar ja, Hamilton is, net als Charly W. een Engelsman.
De ex Ferrari baas / ehhh team heeft van de nieuwe Fia baas een boete van 100.000 euris gekregen , yeah
Zoals Albert al aangeeft worden de regels niet eenduidig uitgelegd danwel bestraft.
Belachelijk voor een tak van autosport dat het hoogste niveau zou moeten zijn.
Zag ook races in de GP3 en GP2.
Volgens commentator Martin Haven op Eurosport zijn ze nog wel tot komende woensdag bezig met alle zaken te onderzoeken.
Die jongens doen alles na wat de grote broers in de F1 doen dus lekker buiten het circuit racen want dat kan met die veilige circuits en elkaar eraf rossen etc.
Zo zie je dat wat op het ene niveau wordt toegestaan althans niet bestraft doorwerkt op alle andere niveaus.
Je ziet zelfs jongens in de formule ford die Alonso gebaartjes maken en zal me niet verbazen als er jongetjes of meisjes in de kartsport hetzelfde doen.
Formule 1 ……… bestaat dat nog?
Gelukkig zijn er tegenwoordig veel creatieve geesten in Azie en Amerika die wel interessante autosport voorschotelen.
F1 is een grijze oudbollige wereld geworden.