Ferrari 458 Challenge: De ‘Italia’ in racetenue
Na wat eerste spyshots is dit dan de officiële bekendmaking van de Challenge versie die de F430 gaat opvolgen.
Qua officiële plaatjes is er nog niet veel te beleven, maar wat betreft technische gegevens is nu niets meer geheim. De 458 Italia in Spartaanse outfit werd gister in Maranello gepresenteerd op een meeting voor Ferrari dealers. Voorlopig zal deze ‘Berlinetta’ naast z’n voorganger van ongeveer hetzelfde formaat de F430 Challenge aan de start verschijnen in de Ferrari Challenge Trofeo Pirelli. De 458 vormt hiermee het vijfde model waarmee een Ferrari Challenge gereden zal worden. Vanaf volgend jaar zal deze Ferrari trophy overigens een nieuwe editie erbij krijgen in het werelddeel waar Ferrari de meeste klanten heeft rondlopen momenteel; Azië.
De 458 Challenge heeft precies zoals de straatversie een 4.5 liter V8 met direct ingespoten injectiesysteem, goed voor 570 pk bij 9000 toeren. Voor een hoop extra koppel is de F1 transmissie met dubbele koppeling echter aangepast voor wat nodig is binnen wedstrijdverband. De ‘E-diff’ van de 458, het elektronische sperdifferentieel dat ook op de ‘Stradale’ zit, is nog niet in gebruik op de huidige F430 Challenge modellen en vormt dus een noviteit. Door veelvuldig gebruik van Carbon Fiber en ‘Lexan’ aan de buiten- en binnenzijde, is de Challenge nóg lichter dan z’n soortgenoot in burger. Ook de ophanging van de wielen zijn aangepast en bestaan nu meer uit aluminium verbindingen. De 19″ velgen zelf, waar Pirelli ‘slicks’ omheen liggen, hebben één enkel centraal bevestigingspunt. De remmen bestaan uit de laatste generatie CCM2 van Brembo. Deze werden voor het eerst gebruikt op de circuitversie van de GTO, de 599XX. Deze remmen herbergen een speciaal ABS systeem met twee functies; Één die effectief is op natte ondergrond en één bij droge omstandigheden. Het ultra moderne ‘F1-Trac’ tractiecontrolesysteem zit ook op deze Challenge. Ferrari’s laatst inventie voor op het circuit dat er voor zorgt dat de auto zeer laag blijft tijdens het snelle bochtenwerk.
Dankzij de ‘manettino’ aan het stuur kan de coureur al deze genoemde techniek naar believen instellen door te kiezen uit de standen ‘WET’, ‘DRY’ en ‘CT-OFF’. Deze laatste laatste is zeg maar de ‘Dynamic’ stand van deze wilde hengst en schakelt elke controlerende software uit. Tijdens een testsronde op het Fiorano circuit bleek dat de 458 Challenge zelfs twee seconden sneller was (1’16″5) dan de F430 Challenge. De 458 Challenge blinkt uit in het gemak waarmee het op hoge snelheid bochten neemt (1,6 G). Ferrari spreekt over een zeer competitief en veelbelovend model.
[nggallery id=390]