Test Fiat Punto 1.3 MultiJet: Slim- Groen- en Economisch wonder

Na al dat exotische en verkwistende gebulder met prachtige auto’s als de 8C Competizione en California, leek het ons tijd om eens iets heel anders te doen dan wij normaliter eigenlijk gewend zijn.

Een stukje bewustwording zou je kunnen zeggen. Even helemaal uit die verslavende rush van enkel beeldschone ‘macchine’ met minimaal 170 pk. Nee gister mochten we het met dank aan de importeur eens helemaal over een andere boeg gooien. In het snik hete Groene Hart, dat door de aanhoudende droogte steeds meer op het Lichtbruine Hart begon te lijken, werden we hartelijk ontvangen om eens kennis te maken met een wel heel slimme Fiat. De Punto Evo 1.3 MultiJet. Een compacte diesel die tot Fiat’s belangrijkste massaproducten van dit moment behoort… Dat is bijna tegen onze principe’s, maar als je beweert een Italiaans autonieuwssite te zijn moet je nu eenmaal buiten je gepassioneerde kaders durven te denken.

De Punto Evo is namelijk vooral een oer-rationele auto. We geven grif toe dat we niet bepaald gecharmeerd zijn van de ‘evolutie’ van het smoelwerk van de PE. Het is een beetje alsof je Conny Breukhoven ontmoet na haar honderdduizendste bezoek aan een kliniek van Robert Schoemacher… Wetende dat ze er vroeger best leuk uitzag. Maar laten we daar nu echt over ophouden, want wat is dit een echte aanrader voor wie in dit segment van A naar B wil. Er is wat de Evo betreft heel veel om op te noemen waardoor je de Grande Punto direct weer vergeten bent.

De enige overeenkomst met Punto zonder ‘snor’, is dat ze beide geleverd worden met de vernieuwde 1.3 MultiJet (II) 16v met 85 pk. Een ultra zuinig en voldoende krachtig Dieselblokje dat prima klinkt bovendien. Het gemiddelde verbruik ligt met dank aan o.a. Start&Stop systeem op 1 liter op de 27,8 km en de CO² uitstoot is dankzij een nieuw inspuitsysteem van de Diesel met roetfilter, met 30% afgenomen (gem. 95 g/km). Dat is zó indrukwekkend dat je vanuit Den Haag voor dit zuinige en schone rijden een beloning krijgt. Ook de B segment Fiat’s vallen namelijk binnen de 14% bijtellingsklasse. BPM vrije Punto’s dus. En wij zijn vooral van de Evo erg onder de indruk.

Collega’s die ter vergelijking de ‘nieuwe’ Polo met eenzelfde hoeveelheid belastingvoordeel probeerden, waren uiteraard te spreken over de bouwkwaliteit van de Duitser, maar zeer zeker niet over de krachtbron van de concurrentie uit Wolfsburg. En natuurlijk is de nu al zeer populaire VW vooral duur en saai. De Fiat Punto Evo is wat dat betreft een auto waar niet alleen wij maar ook vele anderen heel vrolijk van werden. Hij zit beter in elkaar dan welke Punto ooit, en heeft een nieuwe 1.3 Diesel waar zelfs grote mannen zich niet lullig in gaan voelen (200Nm koppel bij 1750 toeren). Mooie materialen in het zeer goed geïsoleerde interieur en een ragfijne schakelbak, maken de rit in de Evo tot een heel aangename. Ook het stuurgevoel is naarmate de snelheid toeneemt heel prettig bij het mooiere bochtenwerk. Meer vermogen, meer luxe en meer charme dan welk ander alternatief dan ook vanaf €15.395. Kortom een hele complete en aantrekkelijke Italiaanse B segment auto, die helemaal mee is gegaan met z’n tijd. We vinden de Punto Evo daarom ‘molto evoluzionato’!

[nggallery id=387]

Deel dit artikel:

22 gedachten over “Test Fiat Punto 1.3 MultiJet: Slim- Groen- en Economisch wonder

  • 11 juli 2010 om 09:33
    Permalink

    ‘Groene’ Punto’s zijn momenteel niet aan te slepen, zoveel belangstelling is er voor. Dat zal met de nieuwe revolutionaire 2-cilinder in de kleinere Fiat en Lancia-modellen alleen maar nog beter worden. En da’s uitstekend nieuws voor een sterk FGA de komende jaren. Forza Fiat !

    Beantwoorden
  • 11 juli 2010 om 22:18
    Permalink

    Ja en nu in rap tempo doorvoeren in alle modelen. Dan gaan we hier in NL ook wat meer FGA zien. Als de Mito met dit bok komt zal dit ook een verkoophit worden helemaal met centenario uitvoering. Dan bestel ik er gister nog 1 in Alfa Rosso als vervanger van mijn vrouws VAG.

    Beantwoorden
  • 12 juli 2010 om 11:37
    Permalink

    Bestel de 2 pakketjes ”cool en blue ” en ”dynamic plus” altijd mee , ook zonder BPM natuurlijk.
    Wij hebben hem 10 mei besteld en net bericht gekregen dat deze ,wederom ,2 weken later komt. Maar wel met de verzekering nog gefabriceerd voor de vakantie periode in Italie . Keerzijde van succes , zeg maar .

    Beantwoorden
  • 12 juli 2010 om 12:07
    Permalink

    @AR159,

    De centenario-mito is niet leverbaar met diesel, enkel benzine, en alfa-rosso is verdwenen, vervangen door een andere kleur (problemen met de lak/leverancier of zoiets). Daarnaast past superzuinig nu ook niet heel erg bij een alfa..

    Aan de andere kant, de mito 95pk heeft al S&S, zelfde motorblok, dus lijkt me een kwestie van omchippen en homologeren, dan heeft alfa ook een bpm-vrije/14% mito

    Beantwoorden
  • 12 juli 2010 om 13:35
    Permalink

    @vitorio

    De motor in de Mito is de oude euro 4 Motor de Euro 5 versie zit in de Punto in de X (verboden merk) corsa heeft hij nogsteeds 95PK en 95 gram co2.Dus waarom niet in de Mito met dat blok dan verkopen ze eens een paar Mito’s. Een zuinige Mito met prestaties is niet verkeerd vergeet niet dat de 78PK meer de sporen nodig heeft als instap benzine. Ik zie daarvoor in de plek ook liever de 875 turbo multiair meer vermogen meer koppel en lichter. Koop je er twee heb je samen een GTA met 1750TBI 🙂 (het is tenslote een halve 1750) bestel je een extra blokje los en zet die in de kofferbak heb je een lichte AWD even aan stefan vragen of hij ze af wil stellen is weer eens wat anders dan een BI V6 in een GTV :).

    Beantwoorden
  • 13 juli 2010 om 09:55
    Permalink

    Tja , de afwerking van de VW . Ik hoop voor VW dat de 3 cilinder ook niet weer een product is van een te snelle ontwikkeling . De VW’s van tegenwoordig staan niet bepaald bekend om hun technische kwaliteit , voor een ieder die de duitse markt volgt al jaren bekend.
    Maar goed , het ging om de EVo zag ik 🙂

    Beantwoorden
  • 14 juli 2010 om 10:14
    Permalink

    @rboudewijns: Gezien ja.Vooral het feit dat heel veel mensen blindelings de vw besteld hebben, terwijl die mensen er nog niet eens in gereden hebben. Mijn moeder krijgt binnenkort ook een polo bluemotion. Ik heb, nadat ik de video heb gezien, tegen haar gezegd “je krijgt er spijt van” 😛

    Fiat zet naar mijn mening een zeer goede auto op de markt. Als ik moet kiezen, zou ik voor de Fiat Punto Evo gaan.

    Beantwoorden
  • 14 juli 2010 om 11:00
    Permalink

    De Punto is wat mij betreft ook mijn keuze (zonder ermee gereden te hebben); en dan (bijna) alle opties aanvinken en achteraf die 17″ spaakvelgen eronder zoals bij de reclame.

    Beantwoorden
  • 14 juli 2010 om 13:08
    Permalink

    Achteraf wel…… 😉 (of dat moet gewijzigd zijn)

    Beantwoorden
  • 14 juli 2010 om 13:54
    Permalink

    Mijn complimenten voor de fotografie! Hele mooie plaatjes.
    Lijkt wel alsof jullie ergens een verlaten bunker hebben opgespoord 😉

    keep up the good work!

    Beantwoorden
  • 14 juli 2010 om 14:51
    Permalink

    ik snap niet dat dat zowiezo meer wordt gedaan… (of weet ik dat gewoon niet)..

    een gedowntunede versie leveren met smalle bandjes.. homologeren op no-bijtelling… en daarna de chip en bandjes upgraden naar normaal of beter..

    andere vraag: hoe zit dat eigenlijk met de Alfa DNA knop?.. hoe wordt de CO2 hiervan bepaald… bij welke stand?

    Beantwoorden
  • 14 juli 2010 om 15:22
    Permalink

    Er zal toch een typegoedkeuring zijn afgegegeven voor die autos. Daarna andere banden , chips ed. weer toepassen kan , in theorie , betekenen dat je auto er niet meer aan voldoet. Een navordering met boete zal lekker in de papieren lopen , zeker gezien dat deze net op de grens van 95 zit.

    ps. deze fiat heeft geen DNA knop , derhalve probleem opgelost 🙂

    Beantwoorden
  • 14 juli 2010 om 15:44
    Permalink

    Over accessoires achteraf betaal je toch ook geen bijtelling…..waarom dan wel voor een paar andere banden waarvoor het aanvullende CO2 gehalte niet bepaald is. Zie jij in folders wel eens staan wat het CO2 gehalte is wanneer je grotere velgen besteld? Ik niet.

    Hoeveel gaat het CO2 gehalte omhoog als je airco besteld?; niks omdat ze die bij test uit laten (denk ik), echter bijna iedereen heeft hem altijd aan staan en het CO2 gehalte neemt echt wel toe bij gebruik.

    Heb overigens geen zin om de wettekst op te zoeken (als die er al enigszins duidelijk over zal zijn) Daarbij; wanneer wordt het gecontroleerd?

    Beantwoorden
  • 14 juli 2010 om 17:32
    Permalink

    “Meer vermogen” helaas gaat die vlieger niet meer op de slopel corsa met 1.3Mjet bij slopel heeft 95PK en 95gram co2. Helaas op de pbm vrij kun je alleen niet de 16 en 17″ bestellen dat is balen jongens want die vind ik ook mooier. Helaas zit in het plus paket wat voor een leuk meerprijsje staat niet kiezen welke 15″ velg ondanks dat ze even duur zijn ik vind de 208 mooier als de daar in zittende 108 :(. De 439 vind ik de mooiste nijgen een beetje na wat onder m’n 159 zit in zomer en winter uitvoering.

    Beantwoorden
  • 14 juli 2010 om 21:03
    Permalink

    Hier wel een artikel over de co2 bijtellingstermijn :

    De hereiking van de bijtellings verlagingen is geregeld in de Wet Loonbelasting 1964 art 13bis lid 18
    Met betrekking tot continuiteit van de bijtelling is dit vastgelegd in de Wet Loonbelasting 1964 art 13bis lid 19:

    18. De in het tweede en derde lid vermelde CO2-uitstootgrenzen worden na afloop van iedere periode van vier kalenderjaren van rechtswege vervangen door de grenzen die krachtens artikel 10.7a van de Wet inkomstenbelasting 2001 worden vastgesteld ter vervanging van de in artikel 3.20 van die wet vermelde grenzen.

    19. Na vervanging van de CO2-uitstootgrenzen in het tweede en derde lid op grond van het achttiende lid, blijven met betrekking tot auto’s die volgens het kentekenbewijs een datum van eerste toelating hebben van voor deze vervanging, de tot deze vervanging voor deze auto’s geldende begrenzingen van toepassing.

    Beantwoorden
  • 16 juli 2010 om 11:29
    Permalink

    Ik zit nu in italie en het aantal 500tjes Mito”s en punto”s is niet te tellen. Persoonlijk is de Evo in bepaalde kleuren toch een erg mooie auto (bijvoorbeeld in het grijs).
    Het einige dat ik hier mis zijn de oudere alfa”s. Ik heb alleen een 155 en een 164 gezien.

    Beantwoorden
  • 27 juli 2010 om 15:38
    Permalink

    Mijn vraag daarop is dan wat ”andere banden” zijn . Ook bredere ? Dat meldt de RDW niet. Het lijkt al met al niet zo’n vaart te lopen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.