Nieuwe Maserati Quattroporte 2012 ook met vierwielaandrijving
Langzaam maar zeker komt er steeds meer naar buiten over het toekomstige topmodel van Maserati.
Het splinternieuwe vlaggenschip zal volgens CEO Harald J. Wester namelijk ook leverbaar worden met vierwielaandrijving. Bovendien zal de grote drietand ook 25% zuiniger worden en 15% minder wegen. De auto krijgt een Start&Stop systeem. In eerdere berichten bleek al dat de nieuwe Quattroporte ook groener zal zijn. Of dit ook de eerste auto wordt met hybridetechniek Hy-Kers uit Maranello, is nog niet gebleken. Wel dat de Quattroporte een 8-traps automaat zal hebben, dat mogelijk is dankzij een akkoord tussen Chrysler en ZF. Ook Lancia zal van deze techniek meeprofiteren.
De beschikking over vierwielaandrijving op grote modellen is een direct gevolg van de fusie met de firma uit Detroit. Dat deze samensmelting talloze voordelen met zich meebrengt blijkt ook nu weer. Maserati is al geruime tijd op zoek naar deze optie. In 2004 was er overleg tussen de Modenese autobouwer en Audi. Audi zou op haar beurt meeprofiteren van de achterwielaandrijving uit Italië. Dat is nu (gelukkig) niet meer het geval. Maserati hoopt nu vanuit een verrassende hoek meer te kunnen gaan concurreren. Over het systeem en de techniek is nog niets bekend. Mogelijk wordt het een aandrijfsysteem dat zich laat vergelijken met die van Porsche of BMW.
Zoals eerder deze week al bleek, zal de QP naast een V8, ook met een nieuwe V6 BiTurbo op de markt komen. Met deze vernieuwingen plus een extra model in het E segment, wil de drietand haar marktaandeel meer dan verdubbelen.