Harald Wester spreekt over de toekomst van Alfa Romeo en Maserati
Tijdens het eeuwfeest van Alfa Romeo afgelopen weekeinde en eind vorige week, sprak Alfa Romeo CEO Harald Wester zich vast uit over de periode na de eerste 100 jaar, oftewel over vandaag en wat komen gaat.
Wester deed totaal niet geheimzinnig. Daarom moet zijn antwoord op een vraag over de beoogde concurrentiepositie (in het geval van Alfa Romeo altijd een interessante vraag) bij sommige enthousiastelingen als een grote ‘verrassing’ zijn overgekomen; “Er is geen twijfel. Het merk Volkswagen is onze grootste concurrent. Niet Audi, niet BMW maar Volkswagen.” In een lang interview met automagazine Quattroruote kwam het hoge woord eruit. Ook Maserati kwam uitvoerig aan bod in dit gesprek.
De duitser zei dat er inderdaad een nieuwe MiTo met vijf deuren aan zit te komen. Hiermee wil Alfa Romeo een breder publiek aanspreken in het compacte segment. Daar komt vervolgens ook de Giulia bij en twee Crossover/SUV modellen in twee verschillende segmenten. Verrassend was vooral de uitspraak; “2013 wordt het jaar van de nieuwe Spider en wellicht nog een ander product.”
In 2012 komt de nieuwe Quattroporte op de markt met twee verschillende motoren. Natuurlijk een V8, maar ook een splinternieuwe V6 Biturbo met meer dan 400 pk (afgeleid van de V6 Pentastar). Alfa Romeo krijgt van deze laatste motor de variant met enkele turbo. Maserati is van plan om per jaar meer Quattroporte modellen te verkopen dan dat het tot nu toe gedaan heeft. Ongeveer 8 a 9 duizend per jaar. Amerika vormt daarbij een belangrijke markt. Daarbij komt uiteraard ook nog de jaarlijkse beoogde 20.000 van een nieuw Maserati model in het E segment. Met de GranTurismo en de GranCabrio daar ook nog bij gerekend, wil Maserati duidelijk een grotere speler worden op de markt voor duurdere automobielen. Overigens hoeft de Maserati liefhebber niet bang te zijn dat deze E segment drietand een veredelde 300c/Lancia zal zijn. Wester zegt dat de auto heel andere techniek zal herbergen als het bijvoorbeeld gaat om krachtbron, transmissie en wielophanging.
Verder zegt Wester dat FGA ook in de wereld haar ultra groene imago als milieuvriendelijke autobouwer wil uitbreiden naar de hogere segmenten. In 2012 komt de elektrische 500 op de markt, maar de grootste verrassing is misschien wel de komst van een tweecilinder Giulietta! Voor een ieder bijna een onmogelijk idee, maar Wester zegt dat het een auto zal zijn om trots op te zijn. Maar liefst honderd en vijf paarden onder de kap. Hoe zal zo’n milieubewust klaverblaadje-je-je-je uit het C segment eigenlijk klinken vragen wij ons af?
“2013 wordt het jaar van de nieuwe Spider en wellicht nog een ander product.”
TOCH EEN COUPE?? Giulia Coupe???
Volkswagen de grootste concurrent???
Als dat zo is en je wilt daarmee de concurrentie aangaan, dan zal er veel bij Alfa moeten veranderen!
Volkswagen is al jaren heel konsekwent met een eenduidige visie en marktbewerking bezig. Dat kan je van Alfa niet zeggen. Daar is de afgelopen decenia te veel een zwabber beleid gevoerd.
Ik denk dat Alfa zich niet te veel moet laten afleiden en zijn eigen plan moet trekken, waarbij de roots van het brandimago, een opwaardering van de dealers een konsekwent beleid Alfa vanzelf weer in de zwarte cijfers doet terecht komen.
Alfa is geen Volkswagen en zal dat ook nooit worden.
@Dutchbird: Het is uiteraard niet dat Volkswagen letterlijk dé concurrent van Alfa Romeo wordt. De verkoopaantallen van dat merk ligt veel hoger dan de beoogde 300.000 van Alfa Romeo. Wester conformeert slechts naar de huidige prijsstelling. De Giulietta is bijvoorbeeld nagenoeg hetzelfde geprijsd als de Golf. Dit zal ook voor de Giulia het geval worden. FGA heeft eenmaal niet de financiële middelen om het merk direct in het juiste segment te positioneren. Chrysler/Lancia techniek is tevens niet toereikend genoeg, om de dynamiek op het juiste niveau brengen.
Het is belangrijk dat Alfa Romeo weer bloeit. Ik kom zojuist uit Italië voor de Centenario special, en heb op de Autotrada teleurstellend weinig Italianen in een Alfa Romeo gezien. Alfa Romeo stelt simpelweg niets meer voor, waar je ook in de wereld komt. Er is ontzettend veel werk aan de winkel voor Turijn.
De Giulietta is een goede start. Zoals hij in eind jaren ’50 bedoeld was. De wederopstanding van het merk, met een auto die de beste in zijn klasse is.
De officiële centenial flyer, is dan ook meer dan duidelijk. De legendarische Alfetta, op een kapotte en grauw/vuil stukje straat. Maar waar een heldergroen fris klavertjevier tussen te stenen uitgroeit.
Toch erg jammer dat we dit jaar de GT en brera en spider ten grave gaan dragen, en er pas in 2013 een nieuwe spider komt, met nog geen officieel bericht over een nieuwe coupe.. Alfa zonder sportcoupe in het gamma, het is haast ondenkbaar.
Overigens vind ik het idee van een 5 deurs mito en twee cross-overs ook redelijke twijfelachtig voor een merk als alfa, maar ja, als ze daar mee gaan overleven en meer modellen als de 3d mito, de giulietta, de 159 en zo voort maken, kan ik het alleen maar goedvinden
Toch vind ik het idee van een stijlvolle 5 deurs MiTo naast die van een 5 deurs stijlvolle nieuwe Ypsilon een hele gevaarlijke..
Het zal niet de eerste keer zijn dat je op die manier je eigen verkopen gaat opvreten.
Er moet dus een groot verschil zijn tussen die modellen. Sommigen zeggen dat de nieuwe Ypsilon daarom eerder meer weg heeft van een luxe stads crossover
@Mattia Mariani
Ik denk dat dat best mee valt met kannibalisme. Als ze maar verschillend er uitzien en reiden en zeker geen badge engineering doen. Ik heb liever de Mito maar omdat die er niet is met de motor die mijn vrouw wil. Moet het maar een punto Evo worden of een Ford fiesta. kijk en daar gaan we omdat er geen Alfa is kijken we ook naar de ander concurrentie. Die Italianen moet eens op houden met die onzin van tunnel visie dat het een het ander in de weg zit hierdoor lopen potentiële klanten weg. Kijk eens naar VAG 10 merken met modellen en merken die elkaar allemaal zouden kannibaliseren. Alleen Seat is zwak binnen de groep maar doet het beter dan Alfa en Lancia. Oke laat er een percentage zijn dat nu bij het andere merk shopt maar binnen FGA zou dat betekenen dat FIAT rijders een Alfa of Lancia pakken en daar is niks mis mee omdat de marges hoger zijn. Een Alfa/Lancia rijder gaat niet zomaar een Fiat kopen tenzij er geen is maar dan lopen ze netzo makkelijk naar een ander merk en heb je als FGA helemaal geen omzet maar ben je een klant kwijt die met een grote kans niet bij de volgende auto terug komt.
De 2cilinder met 105 pk als ze het doen vind ik dit eindelijk een goede zet. In het kader van markt vergroting zul je een breder publiek moeten aanspreken. Dat betekend naar de boven kant en onderkant van je motoren gaan uitbreiden stop dat ding dan ook in de Mito om mee te beginnen dan word dat in NL ook een lease hit met 14% bijtelling en BPM en MRB vrij doe daar ook nog eens de 1,3Mjet II bij. En ik kan het niet vaak genoeg zeggen DDCT op alle modellen met alle motoren en Q4 ook op een breder motoren en modellen palet doorvoeren. Maar als je blieft geen pentastar slome Amerikaanse v6. Bouw een nieuwe kleine snelle hoog toeren 2.0 V6 en 2.7 V8 die er uit ziet als een mooi blok zonder plastic. Denk dan aan een busso motor met chromen pijpjes of zoals bij de 8C. In ieder geval waarvan je een smile krijg van oor tot oor en het kwijl uit de mond loopt als je de kap open doet. Deze motoren kun je dan ook gebruiken in de Masers instap model. Van mij mogen ze bij Maserati en Alfa best komen met een kaaiman en boxter tegenhanger op basis van de jul of het nieuwe compact wide naast een E segment wagen voor beide merken. En voor Alfa een Lotus Elise tegenhanger op basis van een nieuw Mito platvorm in spider en coupe onder de 900kg 135PK 170PK en een turbo compressor 1.4. De E segment spiders en plate coupes met RWD en Q4 de gewone wagens(B, C, D segment) VWD +Q2 en Q4. Want laten we wel wezen voor de meeste bestuurders heeft een VWD meer voor dan nadelen boven RWD. RWD is alleen voor echte liefhebbers (rubber verbranden, driften en donuts maken) fun. Ik zou best als fun car een rwd willen maar niet om mijn wederhelft mee op pad te sturen in de sneeuw want dan krijg ik hem niet zonder deuken retour ben ik bang.
@AR 159
inderdaad, er mag best een beetje overlap zitten in de modellenlijnen en sterker nog. Voor het imago van elk FGA merk denk ik dat het belangrijk is dat er bij elk model een sportief vlaggenschip aan top moet zitten. Sportiviteit is een van de belangrijkste pijlers voor een automerk en stimuleert de verkoop naar onderen toe. Zelfs lancia is gebaat bij een sportief model.
De modellenlijn van AR159 klinkt best goed. Maar het probleem is dat bijna niemand deze in de huidige situatie zal kopen. Het is momenteel echt droevig met het merk gesteld. Het merk moet bijna vanaf onderaan beginnen. De nieuwe weg die Alfa Romeo met de Giulietta gaat inslaan is een goed begin. Alfa Romeo wil vanaf nu elk jaar een facelift of nieuw model op de markt brengen. Dit om meer van het merk te laten horen, en als blijk als constante verbetering.
Welke fabrikant moet het met 150.000 verkopen per jaar doen? De Duitse concurrentie doet het 10-voudige. Marchionnne heeft aangegeven dat er pas weer moois komt bij het punt van 300.000 auto’s per jaar.
“pas weer moois komt bij het punt van 300.000 auto’s per jaar.”
Dan moeten ze beginnen met markt creëren en potentiële kopers wat gaan bieden anders hallen ze de 300.000 nooit en te nimmer. Zowel de oude alfisti als de toekomstige alfisti. En de rijder die leased wat hij leuk vind en wie een goede package deal heeft. De 159/Brera/Spider zijn het toon beeld. Van hoe het niet moet mooie prima wagens tegen te hoge niet concurrende prijzen, met niet presterende brandstof slurpende benzine motoren uit het GM rek. Tot na jaar 2009 waren alleen de diesels alfa waardig en dat vind de petrolhead niet interessant. Nu ben ik een diesel liefhebber dus heb er niet zoveel last van aanbod genoeg alleen niet de juiste kleur dus dan maar zwart. En ik ben als fun car best geïnteresseerd in een kleine V6 V8 turbo. Maar dan in leane and mean. En niet in zwaar lomp doet niks. Dus de laatste op dat gebied is een GT 3.2 met Busso. Of een nieuwe spider en daar een busso in lepelen maar die GM rommel hoef ik niet. Een Gt met 1.4 Multi air 170 pk past wel in lean and mean. Helaas gaan ze dat niet doen en trekken ze de stekker er uit stelletje uils kuikens daar in Italië wat dat betreft want ik denk dat dat best aan kan slaan.
Het probleem is dat de markt er al is. Jij als Alfist let op de afkomst van motoren, maar de gemiddelde automobilist nauwelijks. Mensen hebben eenmaal de honger naar status, en dat is iets wat Alfa Romeo in hun ogen niet (meer) heeft. Al levert Alfa Romeo de beste 4-cilinder in de 159, dan wil ook niemand het hebben. Het bewijs is er van de 1750! Nu is dat misschien niet helemaal een eerlijk vergelijk, want de 159 is bijna bejaard en het imago heeft al teveel schade opgelopen.
Zoals ik al schreef ben ik naar het Centenario geweest. Sprak daar veel Nederlandse Alfisten, met de mooiste klassiekers. Weet je wat die mensen zakelijk rijden? Alles behalve Alfa Romeo! Als je vraagt waarom, halen ze hun schouders op. Nee, ben je in 2010 zakelijk succesvol, dan rijdt je Duits Premium. Ik heb echt geen idee hoe je het merk als massafabrikant daartussen kan krijgen…
O even ter aan vulling een 3200GT staat hoog op de wensen lijst maar de prijzen moeten eerst nog flink zakken voor ik deze door de commissie krijg. De 4200 niet want die mist de turbo’s en te veel inhoud een 3,2 V8 met dubbele turbo spreekt me meer aan. Ook de oude 2.0 bi turbo met 335pk klinkt goed jammer dat ze van de 3200GT ook niet een instapper 2000GT hebben gemaakt. De koets van de oude masers kunnen de goedkeuring van de commissie niet krijgen helaas. De Grand Tourismo is ook een goede kandidaat al had ik die liever met een kleiner biturbo V8 dan de aangepaste tamme Ferrari motor die nu word gebruikt. Sorry maar ik vind een turbo vluit en het gehuil van een compressor nu eenmaal mooi klinken helemaal als dat samen gaat met een hoogtoerige V8 of V6.
@ Il Quadrifoglio
Die mensen snap ik niet net als mijn Italiaanse collega in Milaan een A4 is burgerlijk saai en heeft wat mij betreft de status oud en grijs daar durf je toch niet in gezien te worden een 20 jaar oude audi 80 met een zoveelste face lift. Zo conservatief als de Amish. Ik heb laats met een model 2007 A4 gereden ik snap die figuren echt niet rammelt, stuitert kraakt en on comfortabel hard en dan nog kan ik met mijn 159 de bocht sneller nemen harder over drempels en duizenden km’s afleggen zonder rug pijn. En als ik het vergelijk met mijn E46 die ik reed voor de 156. Kan ik alleen clarkson napraten met de 166 test “you bought the wrong car”. Mercedes is een taxi wagen. En de E46 was de eerste een laatste mooie 3 serie maar de 156 de betere op alle fronten.
Tja hoe bereik je die zwartkijkers die dol zijn op grijs. Hoe kan een auto die niet opvalt tussen alle andere nu status hebben als niemand je heeft zien komen of gaan omdat je opgaat in de grijze saaie massa? Duitse auto’s is net zo iets als een ikea plafonlamp van 9,95 die iedereen in de wc of hal heeft hangen.
Het grootse probleem iedereen vind de 159 de mooiste auto in het D segment maar niemand rijd er 1 ja het is een Alfa. En alfa lijkt na 30 jaar nog steeds synoniem voor roest en ellende terwijl er toen bijna geen een merk was dat degelijk was en die dat toen waren nu niet meer zijn maar wel de naam hebben (merc, opel). Zelfs de Fransen en Spanjaarden zijn van dat imago af.
De 1750 kwam veel te laat ze hadden meteen de TBI motoren er in moeten stoppen als de 150PK 1.4 en meer keuze vrijheid in opties en pakketen personalisatie. Kooijmans heeft een hoop stuk gemaakt ipv opgebouwd.
Tsja en toch slaan ze de spijker op de kop. Ben zelf m’n autocarriere begonnen met een Cinquecento Sporting prima wagentje en veel fun voor relatief weinig guldens.
Daarna een Fiat Punto HGT, snel bommetje en redelijk luxe maar ook redelijk aan de prijs en qua afwerking en degelijkheid liet Fiat hier in mijn ogen toch een klein steekje vallen.
Opvolger werd een 156 1.9 JTD een erg mooie en lekker rijdende auto maar helaas weer niet degelijk te noemen. De voorste draagarmen en schokdempers waren gewoon niet bestand tegen het gewicht en elk half jaar kon ik de draagarmen laten vervangen. Kwaliteit nee en dan heb ik het nog niet gehad over het euvel bodemplaat die bij het nemen van de minste drempel al de grond raakte. Geeft niet echt een premium gevoel maarja liefde maakt blind.
Nu mijn huidige auto een BMW E46 sedan, nee hij is niet zo mooi als een 156 en rijd iets minder comfortabel. Het interieur is ook saai zwart duits maar de algehele kwaliteit ligt toch echt een stuk hoger als bij Alfa en Fiat. Tsja wat is dan premium hele mooie looks en goede rijeigenschappen of mooie looks, degelijkheid en goede rijeigenschappen?
Voor mij het laatste dus wanneer BMW Alfa’s gaat bouwen ben ik de eerste die er één koopt. Dus een Alfa met het alfadesign maar gebouwd met de alom bekende duitse premium degelijkheid.
Volkswagen als concurrent… gaan we weer… wat een apekool. Toen de laatste Duitser aan het roer stond was het de bedoeling met Audi te concurreren (waarom?) en werden lekker zware 159.Brera/Spider ontworpen die helaas niet bieden wat mensen in Alfa zoeken. Hierdoor staat Alfa weer aan de rand van de afgrond.
Heer Wester, laat Alfa doen waar het voor staat en goed in is. Dynamische mooie auto’s bouwen net zoals vroeger. Maar nee, eerst moeten de aantallen omhoog, Mito’s met 4, 5 of 6 deuren, maar een VW koper interesseert het geen biet of zijn auto snel mooi of spannend is. Als hij het maar degelijk, zuinig is en o ja, een goede inruilwaarde heeft natuurlijk. Die gaat die Mito dus never kopen. Vergelijk het met Microsoft en Apple. Zou deze laatste succes hebben gehad door de ander na te doen? Nee, juist door te bieden wat de ander niet heeft.
@Technology: De 159 is vergelijkbaar met de kwaliteit van de E92. Het lijkt me niet nodig dat BMW, Alfa Romeo’s gaat maken. Het verschil in kwaliteit tussen de 156 en 159, is hetzelfde als de afstand tussen de zon en Pluto. 😛
@OttoCi: Het is volgens mij meer een imago verhaal. Het lijkt erop dat geen enkele fabrikant tussen de Duitse 3 kan komen. Ook Jaguar is het met de XF niet gelukt.
Volledig eens met Quadrifoglio en Wester,
Weinig aan toe te voegen deze keer. 😀
Oh ja, altijd gm-rommel kiezen boven diesel btw 😉
Keep petrol alive! Diesel is overrated.
@Technology
Mmm tja de draag armpjes met de 156 die begonnen om de 150.000km te piepen door uitdroging van het rubber een kwestie van onderhoud en dus vet houden met de armen zelf was niks mis. Naar het schijnt hadden de latere modellen hier geen of minder last van ik heb mijn buurman (en die klaagt echt wel als er wat mee zou zijn) en zwager nooit gehoort over hun 147’s (3) die de zelfde ophanging hebben en ook de collega die 5 jaar met nieuwmodel 156 180K heeft gereden niet. De afwerking tussen mijn E46 en 156 verschilde niet veel al vond ik de gebruikte materialen in de 156 net even mooier maar dat is ook een kwestie van smaak. de 156 en E46 waren beide uit 1998. De E46 heb ik van af nieuw tot 140.000 km gereden. Gelukkig was het een auto van de zaak want ik had die garage rekeningen echt nooit zelf willen betalen want wat is er een hoop aan dat ding verspijkert. Zo heb ik er bij ieder beurt over lopen zeuren dat het stuur trilde maar ze wisten niet wat het was bleek bij inleveren dat de stuurstang krom was moest een nieuw stuur huis in met stuurstangen garantie was inmiddels verlopen kassa. Druk groep was ook op moest vervangen worden kassa bij de 156 na 325.000km nog steeds origineel. dat was alleen de eind afrekening. Alle storingen (airback, ASR, ABS, Lamda sensor) die ik tussendoor had en buitensporige slijtage (remmen en schijven)staan in schril contrast met die ene keer draagarmpjes vervangen wat de garage waar ik hem kocht netjes heeft betaald. Dat ik de 156 inruilde na er 175.000 km er mee te hebben gereden (na 325.000km op de teller) was deze pas toe aan nieuwe schijven en tussen tijds 1 keer blokjes voor de E46 met gelijke rijstijl om de 20.000 voor om de 40K achter + schijvenvoor om de 60 achter ook schijven.
Mijn collega (inmiddels ex)had ook een E46 even oud en die had een vergelijkbare kosten post enkel die moest na 10k al een nieuwe drukgroep. Het kan toeval zijn dat we beide veel problemen hebben gehad. Maar als ik kijk naar de familie, directe collega’s en directe buren. en ik hoor ze zo eens aan dan hebben ze met recente Italianen helemaal niet zoveel kosten. We bezitten nu 5 jaar een VAG naast onze Alfa’s en ook daar word ik gek van de bijkomende kosten iedere beurt is er wel wat speciaals wat klauwen met geld kost daar kan de afschrijving + onderhoud + extra MRB per jaar van de 156 die we hadden niet tegen op. Reden voor ons om weer een Alfa te nemen dit keer de 159. Een stap voorwaarts net als de hedendaagse concurrentie. Zelfs de als maatstaf geldende Toyota Avensis is in 4 jaar tijd vaker bij de dealer geweest voor onderhoud en buiten normaal onderhoud dan wij nu na 8 jaar Alfa Romeo waarvan 6,5 jaar 156 en 1,5 jaar 159. Ik ben inmiddels genezen van de Duitsers en prefereer FGA of Ford. Mijn ervaring met Alfa is als je hem goed laat onderhouden bij een goede dealer of Alfa specialist dan is er niks aan het handje.
Misschien doet jou exemplaar het beter.
Wat betreft motor bescherm plaat schrapen dat ken ik ook daar had de 3 geen last van en dat komt voornamelijk door de plaats van de voorwielen dankzij rwd staan die heel erg ver naar voren. Het grootste probleem is dat de drempel niet voldoet aan de regelgeving sommige gemeentes maken ze veel te stijl en hoog waardoor de beschermplaat bij het te hard opreiden de grond raakt. Dit komt omdat de neus al boven de drempel zit en bij het opreiden de wielen in veren waardoor de neus zakt en dan de drempel raakt de snelheid licht dan vaak wel boven de 30km/h en de bedoeling van de drempel is juist dat je er langzaam over een gaat dan 30KM/h ;).
Foutje de 3 was van 02-01-1999 de 156 van okt-1998
Koni-geel lost het drempelprobleem ook goed op.
Zelfs in de zachtste stand moet ik goed lomp zijn om de drempel te kunnen schrapen. Nog best betaalbaar ivm conculegas.
Koni-geel, een echte aanrader. 💡