100 jaar Alfa Romeo deel 1: 1910-1948
24 juni: Vandaag is het een extra historische dag voor iedereen met een ‘Cuore sportivo’.
Op 24 juni 2010 werd de ‘Società Anonima Lombarda Fabbrica Automobili’ geboren dankzij het initiatieven van Ugo Stella. Aan de Via Gattamelata in het Portello stadsdeel aan de rand van Milaan, werd een oorspronkelijk -minder succesvol- bedrijf overgenomen van het Franse Darracq (SAID) mede dankzij Stella. Vanaf die dag kregen de Milanesen een eervol eigen automobielmerk binnen de provincie, dat voor iedereen direct te herkennen was aan het symbool met Milanees kruis (rood-wit) en kleuren aan de ene zijde, en de Lombardijse slang aan de andere zijde. Onder de naam ALFA begon men auto’s te bouwen met voor die tijd krachtige motoren. Het eerste model, de 24 HP, werd onder leiding van Giuseppe Merosi ontwikkeld. De auto had een 4084 CC motor met 42 pk en bereikte een topsnelheid van boven de 100 kilometer per uur. De ALFA had direct al sportieve ambities en verscheen in 1911 aan de start van de legendarische Targa Florio.
In 1913 kwam er de stevige 40-60 HP bij met een 6 cilinder motor van 70 pk. Een jaar later werd de eerste Grand Prix georganiseerd. 1915 vormt een belangrijk jaar voor het bedrijf uit Portello. In dat jaar kwam ingenieur Nicola Romeo de firma versterken. Vier jaar later (1919) werd het bedrijf dankzij zijn inzet omgedoopt tot het voor ons bekende Alfa Romeo. Vanaf de eerste wereldoorlog die voor Italië in mei 1915 begon, werden er enkel nog voertuigen voor militaire doeleinden gebouwd. Pas vanaf 1920 hervatte men de productie van civiele voertuigen met de Alfa Romeo 20-30 HP. Deze was te herkennen aan de typische Torpedo carrosserie. Daarna volgden modellen als de RL in 1922 en de RM in 1923. In dat jaar won Alfa Romeo overigens voor het eerst een wedstrijd. Coureur Ugo Sivocci won de Targa Florio. In totaal won Alfa Romeo maar liefst 10 keer deze Siciliaanse wedstrijd.
De Targa Florio overwinning is het moment waarop Alfa Romeo het groene klaverblad (‘Quadrifoglio Verde’) consequent ging doorvoeren op haar modellen, nadat het al vanaf 1914 reeds incidenteel het geval was. In 1924 ging men een grote stap verder op race gebied. Dit deed Alfa Romeo met de Grand Prix P2, die ontwikkeld werd onder leiding van Vittorio Jano. Jano kwam een jaar daarvoor Alfa Romeo versterken. De GP P2 had een grote 2 liter motor met 140 pk. Later werd dit zelfs 155 pk in 1925 en 175 pk in 1930. In dat voor Alfa Romeo tot op de dag van vandaag historische jaar, won Alfa Romeo de Mille Miglia dankzij de inzet van het duo Nuvolari-Guidotti. Ze deden dat met een indrukwekkende 6C 1750 Gran Sport. Deze werd vooral herkent aan de opmerkelijke koplampen, die in dezelfde kleur rood waren gelakt als de rest van de carrosserie. De 1750 was ook herkenbaar vanwege de lange versnellingspook en het zwarte stuur. De auto had 102 pk en had een topsnelheid van 170 km per uur. In 1927 kwamen de modellen RL Super Sport en 6C 1500 erbij.
In 1931 nam Alfa Romeo deel aan de 24 uurs race van Le Mans met de gelijknamige 8C 2300 Le Mans. Deze was afgeleid van de 8C 2300 Stradale, dat in datzelfde jaar op de markt kwam. De auto had een machtige 8 cilinder motor van 155 pk en kon een snelheid bereiken die boven de 200 km per uur lag. Het ontwerp kwam van het Milanese carrosseriebedrijf Zagato. De auto woog 980 kilogram. De internationaal bekende duurrace werd gewonnen door Alfa Romeo met de inzet van het duo Howe-Birkin. Alfa Romeo won ook de eerst volgende drie Le Mans edities erna. In 1932 werd de Grand Prix P3 Tipo B ontwikkeld door Jano. Tazio Nuvolari racete met dit model. In de crisisjaren werd Alfa Romeo overgenomen door de firma IRI onder leiding van Ugo Gobbato. De racedivisie werd 1934 overgenomen door Enzo Ferrari’s ‘Scuderia Ferrari’. Toen verscheen de 6C 2300.
In 1937 waren de moeilijkste tijden voorlopig voorbij voor Alfa Romeo. Men introduceerde de 8C 2900. Vittorio Jano verliet het bedrijf uit Portello en werd opgevolgd door Orazio Satta. In 1938 gingen maar liefst 3 8C 2900 B modellen als eerste drie over de finish in de Mille Miglia. Alfa Romeo domineerde dankzij hoogstaande techniek en zeer krachtige motoren. De 8C 2900 B met het ontwerp van Touring had 220 pk. In 1939 verscheen de 6C 2500. Het laatste model van Alfa Romeo voordat de tweede wereldoorlog uitbrak. Men moest opnieuw overstappen op de productie van oorlogsmateriaal en betaalde daarvoor een hoge prijs. De fabriek van Portello werd bijna helemaal vernietigd in een bombardement.
In 1946 pakte men voorzichtig de draad weer op, al was er weinig meer over. Men begon met de 6C 2500 Sport en de legendarische eenzitter Grand Prix auto de 158. Maar Alfa Romeo was ondanks dat zwaar gewond en kon enkele overleven indien men over zou stappen op massaproductie. Portello bouwde tot dat moment slechts 11.000 auto’s van 1910 tot 1945. Alfa’s nieuwe leven begon in 1948 met het aantreden van ingenieur Giuseppe Busso.
wordt vervolgd
[nggallery id=368]
Alfa Romeo gefeliciteerd en op naar 2110; de volgende 100 jaar;-)
(Mattia,’Anonima Lombarda Fabbrica Automobili’werd op 24 juni 1910 geboren … en vandaag viert men de nageboorte met de intrede van de Giulietta 😉
Draag met trots mijn speldje van de Centenario vandaag.
Had er een gekocht in Geneve op de autoshow.
Kunnen de collega’s ook zien dat Alfa Romeo 100 jaar bestaat.