De Abarth Punto Evo en 500c verschijnen bij de dealer
Aankomend weekeinde opent de Abarth dealer in Italië haar deuren voor de introductie van de nieuwe Abarth Punto Evo en de Abarth 500C.
Dubbel feest dus. De 500c met 140 pk is een echte eyecatcher en uniek in de markt. Deze gaat rond de 21.000 euro kosten. In twee tonen kleurstelling wordt het een nog kostbaarder boodschappenwagentje met 22.700 euro maar dan heb je ook wat. Met de open ‘A500C’ kun je lekker vlot sequentieel schakelen met flippers aan het stuur gekoppeld aan een zesbak. Deze transmissie verschijnt vanaf volgend jaar ook op de gesloten Abarth 500. Hiermee maakt de gespierde 500 familie een duidelijke sportieve sprong voorwaarts. Deze compacte schorpioenen kun je trouwens eind dit jaar pas echt laten aftrainen met de EsseEsse kit. Hierdoor gaat het vermogen dankzij nieuwe afstellingen in de software naar de 165 pk en zijn velgen en veren van een andere orde.
De Punto Evo met 1.4 MultiAir begint bij 19.400 euro. In ons land zal dat rond de 23 duizend zijn. De sportieve Punto Evo met agressief voorkomen heeft 165 pk en 250Nm koppel, goed voor een sprint naar de 100 in 7,9 seconden. Ondanks al die kracht ligt het verbruik rond de 8,1 liter per 100 kilometer. Het Alfa Romeo gevoel krijg je vanaf nu ook een beetje in deze Powerful Punto dankzij een schakelaar die wel heel erg veel op het DNA systeem lijkt van het Milanese merk. Deze heeft geen drie maar twee standen (Sport en Normal) waarbij de boel naar wens wordt aangepast. De dikke Evo vormt een veel verstandiger alternatief in z’n klasse dan bijvoorbeeld een Polo GTI. Deze is weliswaar iets minder dan een seconde sneller dan de Italiaan en heeft zelfs 180 pk, maar is met een vanaf prijs van 25 mille vooral ook een hap duurder. Daarbij is de Duitser nogal saai qua uitrusting.
Zitten we dan nog in de 20% bijtelling? (gezien de Mito met 170 pk hier ook in zit?)
De oude GP was prachtig. Maar met deze nieuwe beugelbek ga ik alsnog voor de Polo!!
Had nooit verwacht dat het ooit zover zou komen….. snif….
Neus van de GP was inderdaad (veel) mooier, verder vind ik deze Evo wel af met die nieuw vorm gegeven bumpers en velgen.
@LaTiNo147: als je om een andere neus ook naar een ander merk, zou , gaan begrijp ik de ”relatie” met een merk als Fiat niet bepaalt. Ik hoor dit te vaak van liefhebbers (..)
Wat ik in beide modellen mis is “dikte” Iets uitgeklopte wielkasten maken de Abarths lekker dik. Kijk maar wat ze met die die Abarth Ferrari hebben gedaan….