FGA discussieert over Pomigliano maar mist mankracht

Het is een beetje alsof er een vloek op rust; Fiat en haar nationale fabrieken.

Terwijl de pijn op Sicilië vanwege de op handen zijnde sluiting van Termini Imerese groot is, lopen de gemoederen nu hoog op rond Pomigliano d’Arco in Napels. Een cruciale vergadering met de bonden werd vrijdag nog uitgesteld tot vandaag. Deze bespreking vormt een op één na laatste halte voor een definitief besluit. Dat de toekomst van de fabriek op het spel staat bij deze onderhandelingen blijft haast onbegrijpelijk. Bijna zo onbegrijpelijk, dat je als buitenstaander haast zou denken dat er meer aan de hand is. De moeite bij deze onderhandelingen ligt bovendien nu ook in het kamp van de fabrikant zelf.

Bij FGA gaan twee belangrijke figuren, na nauwelijks een jaar in functie te zijn geweest, namelijk per direct vertrekken. De CEO communicatie Giovanni Persino (rechts op de foto) is plots naar Volkswagen gevlogen voor een nieuwe carrière in Wolfsburg. De financieel CEO Vincenzo Giannelli (links op de foto) staat nu mogelijk op het punt om naar Toyota te gaan. Op zich een natuurlijk verschijnsel, ware het niet dat zij een belangrijke rol speelden bij de onderhandelingen over de fabriek in Napels. Marchionne’s harde ultimatum richting de bonden loopt nu zo gezegd een deuk op. Alsof kwade machten er mee lijken te spelen.

De financiële post gaat nu vervuld worden door een oud collega van Sergio Marchionne uit zijn tijd bij de Zwitserse UBS banken alliantie. Sterker nog, Alessandro Baldi is half Italiaans, half Canadees, net als Marchionne himself. Het is te hopen dat dit een goede ontwikkeling is. Feit blijft dat deze stoelendans slecht getimed is.


Deel dit artikel:

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.