Lorenzo Sistino spreekt over de nieuwe Lancia dealer
Volgens het financiële dagblad ‘Il Sole 24 Ore’ heeft Lorenzo Sistino als eindverantwoordelijke van de FGA verkoopafdeling, enkele verdere details losgelaten over het nieuwe Lancia-Chrysler dealernetwerk.
Hij deed dit vanaf de ‘Automotive Dealer Day’ in Verona. Deze maand is zoals we inmiddels weten de herstructurering van het Europese dealernetwerk voor de twee luxe merken van de FGA-Chrysler groep, van start gegaan. Lorenzo Sistino spreekt sindsdien als eerste in het openbaar over deze grote operatie. Het nieuwe Europese netwerk moet vanaf mei volgend jaar voltooid zijn. Over precies een jaar zullen de internationale Lancia verkooppunten dus nieuwe vormen hebben aangenomen. In eerste instantie zullen nog bestaande Chrysler modellen naast Lancia modellen verkocht gaan worden tot het moment dat beide merken totaal in elkaar over zijn gevloeid. De ambities voor het hogere segment van de FGA-Chrysler groep zijn groot. Jeep zal als zelfstandig label uitbreiden binnen Europa en haar plaats vinden binnen het nieuw te organiseren netwerk. Dodge zal slechts nog in zeer beperkte mate verkrijgbaar zijn op ons continent. Jeep zal bijvoorbeeld in Italië maar liefst 50 extra verkooppunten krijgen.
Sistino sprak zich ook even uit over de toekomst van de elektrische auto aangezien daar veel vragen over gesteld worden tegenwoordig.Veel fabrikanten zetten hoog in door grote cijfers te voorspellen. FGA doet daar niet aan mee. Vorig jaar werden er slechts 2100 elektrische auto’s verkocht in heel Europa. Ferrari verkocht bijvoorbeeld meer exemplaren. Volgens Sistino gebruiken diverse fabrikanten hun opportunistische aankondigingen over aanstaande elektrische producten slechts om hun imago op te vijzelen. Iets wat een groen merk als Fiat bijvoorbeeld helemaal niet nodig heeft omdat de cijfers voor zich spreken. Volgens Sistino zal de vraag naar auto’s op aardgas en LPG echter wel gestaag stijgen. Ondanks de dalende markt voor dit jaar, zal FGA volgens de CEO bijvoorbeeld in Italië alleen al opnieuw een behoorlijk aantal aan de man weten te brengen, van 100 tot 130.000. Gelijk aan 5% van de totale vraag naar dit soort producten.