Fiat Mio is Braziliaanse ontwerpkunst

Het is ‘happening’ in Brazilië als het om de Fiat van de toekomst gaat, dat moge duidelijk zijn.

Mogelijk is die combinatie ook een groot voordeel voor het Italiaanse merk. Brazilië is een dynamisch land waar nog veel te winnen valt voor de autoindustrie. Voor Fiat is het heel belangrijk om op die markt in een zo vroeg mogelijk stadium de leiding te nemen. In deze filmpjes zie je van dichtbij hoe men daar in het Centro Stile van Betim al in een zeer vroeg stadium de consument weet te betrekken in de ontwikkeling van een toekomstige stadsauto. Een unieke onconventionele manier van ontwerpen. Zoveel moeite doe je niet voor niets. En daarom verwachten we dat we vroeg of laat een (in eerste instantie) tweezitter zien verschijnen met een hoop karakter. Een model dat weer onder andere compacte wondertjes van Fiat is gepositioneerd, zoals de Panda, 500 en Uno. FGA wil domineren in de compacte segmenten. Dat moge duidelijk zijn. Een rol die Fiat met recht mag opeisen vinden wij want de geschiedenis spreekt immers voor zich.





Deel dit artikel:

8 gedachten over “Fiat Mio is Braziliaanse ontwerpkunst

  • 27 mei 2010 om 10:34
    Permalink

    Word het niet eens tijd om Alfa Romeo bij die Brazilianen te gaan bouwen. Die gasten daar vinden dat geweldige wagens maar zijn er niet knap te kopen (volgens mij alleen grijze dure import). Laatst een Braziliaanse collega langs die moest toch wel een beetje water tanden van de 159 waar hij in rond gereden werd. Het is daar een opkomende markt met veel snelle vlotte jongens en meiden die van stijl en sportiviteit houden als daar een merk bij past is dat wel Alfa Romeo. Ik denk dat Mito’s en Gullietta’s daar heel goed verkopen en als ze toch stoppen met de begeerlijke GT, Brera en Spider breng die persen dan daar heen en maak een herstart daar met die wagens bio ethanol er in en gaan met die wagens. De gemiddelde Braziliaan is toch niet groot hebben geen behoefte aan liter bekers dus deze wagens zijn uitermate geschikt.

    Beantwoorden
  • 27 mei 2010 om 10:39
    Permalink

    Ene kunnen ze dan niet meteen een leuke stads Alfa maken op het platvorm van de vernieuwde 500? Wel iets breder dan graag en daar dan een 4 zitterje en een 2 zits spidertje lekker licht met veel pit.

    Beantwoorden
  • 27 mei 2010 om 11:23
    Permalink

    @Mattia Mariani

    Dat valt best mee je hebt dan een normale en kekke A fiat en een sportieve A van Alfa. Als ik een Alfa zoek zoek ik geen fiat of omgekeerd nu omdat ze dit niet doen kan ik geen Alfa in dit segment vinden dus moet ik bij Ford kijken voor een strak sturend sportief ototje want de Ka stuurt beter dan de panda en 500. Maar ja dan ziet de 500 er beter uit dan heb ik toch liever een sportief klein alfatje voor naast de 159.

    Beantwoorden
  • 27 mei 2010 om 11:33
    Permalink

    Ik denk dat die quasi-sportiviteit in zo’n klein autootje precies datgene is waar de gewone koper geen geld voor over heeft. En de purist? Die lacht om zo’n auto want zolang het geen middenmotor heeft en geen achterwielaandrijving kun je er niks mee. Zelfs Abarth zal dat micro segment met rust laten verwacht ik.

    Je vergeet trouwens dat we het hier over een ultra klein segment hebben hè. Als je een sportievere auto overweegt dan de 500 kom je automatisch bij een Abarth of een MiTo(liefst QV) uit.

    Beantwoorden
  • 27 mei 2010 om 12:44
    Permalink

    Ik zat eigelijk een beetje te denken aan een veel goedkopere tegenhanger voor de Lotus elise met zijn 710 kilo en slechts 3,78 meter dat is ongeveer de lengte van een nieuwe ypsilon. En zou dat een Alfa zijn zoals het hoort licht en vlot RWD moet wel mogelijk zijn aangezien de panda ook 4×4 kan. Basis motor de 2cilinder 105 pk als ultime licht gewicht daarnaast de 1.4 met 135 en 170 PK en met muliair2 en dubele turbo zelfs boven de 200Pk 1750 niet want dan word hij te zwaar.

    Beantwoorden
  • 27 mei 2010 om 14:35
    Permalink

    De volgende Alfa Romeo’s waren gewoon te koop in Brazilie:
    145 / 155 / 156 / 166 / spider / 147 / 156 SW.
    Moet je wel in de grote steden Rio en Sao Paulo en Belo Horizonte en mogelijk Brasilia zijn.

    Had tijdens een vakantie daar een autotijdschrift gekocht om eens te kijken wat er te koop was en hoeveel dat dan kostte.
    Daar stond bijvoorbeeld een 147 in. Die werd in de 2 liter uitvoering geleverd voor omgerekend iets van 13000 EUR.

    Van mij mogen ze ook Mito’s in Brazilie gaan bouwen en mogelijk dan graag een ethanol versie naar Nederland. Heb een Tamoil pomp dichtbij zitten die ethanol uit Brazilie verkoopt.

    Beantwoorden
  • 27 mei 2010 om 18:02
    Permalink

    in Sao Paulo heb ik de 156 wel gezien en de 145/146 maar die nieuwe modelen als de 159 brera enzo niet.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.