Di Montezemolo: Alfa Romeo had in de jaren ’80 verkocht moeten worden

Gisteren gaf Luca Cordero Di Montezemolo als voormalig president van FGA tijdens een persconferentie in Monza, te kennen dat indien Alfa Romeo in de jaren ’80 verkocht zou zijn, het vandaag mogelijk een concurrerend merk zou zijn geweest.

Di Montezemolo sprak vrijuit. Onlangs werd hijzelf nog gezien als de redder van Alfa Romeo, waardoor het merk onder toeziend oog van Sergio Marchionne vandaag een nieuwe kans krijgt. De potentiële koper was destijds Ford. Het Amerikaanse concern wilde met de koop de nogal gesloten Italiaanse markt betreden. In 1986 ging zoals we weten het eigendom van de Iri groep uiteindelijk niet over naar de buitenlandse geïnteresseerde, maar naar Fiat. Volgens Di Montezemolo was dat een fout in de geschiedenis van het legendarische merk.

In tegenstelling tot wat Ford van plan was, kocht Fiat direct het gehele noodlijdende merk uit Arese destijd. In vijf termijnen zou Fiat Alfa Romeo afbetalen (elk termijn 200 miljard lire) vanaf het moment dat het Milanese merk weer winstgevend zou zijn. Men rekende daarvoor op 1992. Fiat nam ook alle schulden van Alfa Romeo over van ongeveer 700 miljard lire. Fiat kondigde aan dat Alfa Romeo samen met Lancia binnen één enkele bedrijfstak zou vallen. Het doel van Fiat was het produceren van 620.000 auto’s (Lancia+Alfa Romeo) per jaar in het middelgrote segment. Alle werknemers van Alfa Romeo die recent thuis waren komen te zitten, konden volgens het plan weer aan de slag binnen moederbedrijf Fiat.

Ondanks deze ogenschijnlijk mooie ‘redding’ van Alfa Romeo als nationaal symbool binnen een Italiaanse autoindustrie, lukte het niet om Alfa Romeo te laten bloeien (Lancia overigens ook niet). Dat is een (pijnlijke) geschiedenis die je als AutoEdizione lezer maar al te goed kent en met de nodige emotie telkens opnieuw zou kunnen bespreken. In ieder geval vond Di Montezemolo het nu tijd om zijn mening daarover te ventileren. Of wij deze menig delen wagen we te betwijfelen. De kansen op een sterk en onafhankelijk Alfa Romeo zou misschien groter zijn geweest en de resultaten van de afgelopen tien jaar misschien ook. Maar aan de andere kant is het uitgerekend Ford dat vandaag openlijk voor z’n eigen gezondheid kiest en niet voor die van een merk als bijvoorbeeld Volvo. Dat Zweedse merk is nu afhankelijk van een Chinese toekomstvisie.

Deel dit artikel:

6 gedachten over “Di Montezemolo: Alfa Romeo had in de jaren ’80 verkocht moeten worden

  • 26 mei 2010 om 08:38
    Permalink

    Tja, wat er gebeurd zou zijn indien Ford Alfa had overgenomen, zullen we nooit weten. Ford zou in ieder geval veel geïnvesteerd hebben, maar de bedoeling was vooral om volume te maken op de Italiaanse markt. Volgens mij hadden Alfa’s dan gewoon anders vormgegeven Escorts en Fiesta’s geweest…

    Fiat heeft Alfa mijns insziens niet correct behandeld, maar het positieve is dat het nog Italiaans karakter heeft en dat het nog bestaat.

    Hopelijk gaat het nu de goeie richting uit…

    Beantwoorden
  • 26 mei 2010 om 16:35
    Permalink

    @LaTiNo147
    Uhm volgens mij vergeet je 90% van de gemaakte alfa’s. De 156 is best mooi maar als je net iets verder diept in het verleden kom je toch echt veel mooiere auto’s tegen. Daarnaast vind ik de 159 ook tijdlozer dan de 156.

    Beantwoorden
  • 26 mei 2010 om 18:34
    Permalink

    Ik vind het nogal opvallend dat Luca dit op deze manier zegt. Fiat had destijds niet de middelen om er een succesvol merk van te maken, dus veel valt hun niet te verwijten. Ook de slechte basis die Alfa Romeo zelf had, heeft niet bijgedragen aan de ontwikkeling. Het management heeft in de jaren ’70 gewoon teveel fouten gemaakt. Ik betwijfel of Ford er wel een succesvol merk van had kunnen maken.

    Ze hebben nu wel een voorbeeld hoe het dus niet moet. 😉

    Beantwoorden
  • 26 mei 2010 om 20:44
    Permalink

    Ik denk dat Luca stiekem doelt op het feit dat de markt veel te overbeschermd was. De betere deal werd toen niet gemaakt. tsja Luca…andere tijden dan nu niet waar?

    Beantwoorden
  • 26 mei 2010 om 21:11
    Permalink

    Politiek en zakenleven waren zeker in de jaren 80 zo dicht met elkaar verweven dat je je uberhaupt kunt afvragen of er voor Alfa echt mogelijk was geweest om een gezonde ondernemersbeslissing te nemen. Fiat mocht Alfa hebben om te voorkomen dat een buitenlandse concurrent op de Italiaanse markt zou komen, aan de andere kant mocht Fiat natuurlijk niet de maatregelen nemen (lees afslanken en mensen naar huis sturen) die nodig waren om het sterk verlieslijdende merk weer terug op de benen te krijgen. Dus werden Alfa’s een beetje Fiats met een andere neus. The rest is history.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.