De opvolger van de Enzo wordt iets heel bijzonders
De 458 Italia en de 599 GTO zijn voorbeelden van jongste generatie Ferrari’s en hebben samen één ding absoluut gemeen; Het zijn sportwagens die zich niet laten vergelijken met andere.
Uiteraard vanwege looks en prestaties, maar helemaal dankzij de in de auto’s verwerkte innovaties. Ook in de toekomst zal dit des te vaker het geval zijn. De concurrentie wordt beter…maar Ferrari ook. CEO Amedeo Felisa licht een tipje van de sluier op over opvolgers die we al in het vijfjarenplan van FGA even voorbij zagen komen; “Er zal op de meer gelimiteerde en speciale modellen van de toekomst veelvuldig gebruik gemaakt worden van Carbon Fiber in het chassis.” Volgens de CEO zal dit ook het geval zijn voor de in 2012 te introduceren opvolger van de huidige Enzo. Ferrari zal dan de meest extreme straatversie presenteren sinds de onlangs getoonde 599 GTO. Carbon Fiber in het chassis zullen we echter niet terug zien op modellen die in grotere aantallen gebouwd zullen worden. Volgens Felisa heeft dit te maken met het feit dat men nog onvoldoende kan nagaan hoe dit materiaal zich op langere termijn zal houden. Ook op het gebied van reparaties na geleden schade, vormt Carbon Fiber in het chassis vooralsnog een praktisch probleem. Volgens Felisa weten we over 20 of 30 jaar pas meer wat dit betreft. Voor exotische modellen die naar alle waarschijnlijkheid niet dagelijks gebruikt zullen worden door hun eigenaar, gelden echter heel andere normen. Felisa verwacht dat ook de concurrentie van BMW, Mercedes, Lamborghini en McLaren met het een en ander rekening zullen houden als het gaat om het gebruik van een Carbon Fiber chassis.
Het toekomstige topmodel van Ferrari zal in ieder geval een V8 hebben met dubbele turbo en ruim 700 pk. Over het vermogen en het koppel is echter nog niets officieel bekend. Naast deze krachtige nieuwe V8 zal naar verwachting ook een V6 komen te staan met dezelfde techniek. Rond dit laatste hangt echter nog een dik rookgordijn. Als Alfa Romeo en Maserati fan, zien we net als onze lezers bij AutoEdizione al een tijd heel erg uit naar de eerste bevestigende geluiden rond de betere Italiaanse zespitter van de toekomst. Felisa verwacht zelf tot slot nog veel van de hybride KERS techniek op de huidige V8 en V12 motoren de komende jaren.