Sandro Munari: ‘De draak’ is 70 geworden
Lancia liefhebbers voelen melancholie en sentiment door hun hele lijf bij het horen van de naam Munari.
Wij dus ook. Sandro Munari is dé man die Lancia groot maakte op Rally gebied in de jaren ’70. Het eerste decennium van totale Rally dominantie van het mooie merk uit Turijn. Munari is altijd een bescheiden man geweest maar moest er het afgelopen weekend toch echt aan geloven. In Padova werd hij eens flink in de bloemetjes gezet. Italië eert duidelijk zijn helden van weleer. Helemaal als het om autosport gaat.
Van jong tot oud kwam men naar dit kleine evenement om de nog altijd kwiek ogende coureur van toen de hand te schudden. Ook zij die de Stratos of Fulvia van ‘il Drago’ nooit in het echt over heuvels zagen vliegen en demoeilijkste bochten zag snijden alsof het niets was. De in bij Venetië geboren purist was erg emotioneel bij het zien van de menigte die speciaal voor hem op kwam dagen. Hij zei dat hij het niet verdiende, waarop hij natuurlijk luide ontkennende reacties te horen kreeg.
Het begon allemaal met de Rally van Montecarlo in 1972 met de Fulvia HF. Deze en de ongelofelijke Stratos in Alitalia kleuren waarmee hij de MonteCarlo rally voor de vierde keer won, stonden buiten een restaurant op Sandro te wachten. Munari is een nationale held.
Vrienden en collega’s waren ook van de partij uiteraard; Cesare Fiorio de teamleider van de Squadra Corse Lancia destijds. Navigatie-mannen waar Munari blind op vertrouwde zoals Silvio Maiga, Arnaldo Bernacchini en Piero Sodano. Maar ook ex collega coureur en vriend Amilcare Ballestrieri, plus journalisten en technische staf uit die tijd waren aanwezig. Het moet als een droom zijn geweest voor de oude draak. Volgens Fiorio was het tevens een feest ter ere van alle Italiaanse rally coureurs van vroeger. Een zeer getalenteerde grote groep die je vandaag zelden meer zult aantreffen.
Bij het verdwijnen van een nationaal team viel er een groot gat in het Italiaanse rally kamp. Na 15 kampioenschappen is er geen opvolging gekomen en weet bijna niemand meer dat de beste coureurs op elk terrein uit Italië kwamen. Alleen een jubileumfeest als dit en indrukwekkend beeldmateriaal bestaat nog als tastbare herinneringen aan die hoogtijdagen. Vooral de “Monte”, zoals de oude jongens de Montecarlo editie noemen, was een soort thuiswedstrijd. Niemand kon daar de Italiaanse driekleur verslaan.
Aan het einde van de dag toostte Munari op eigen verzoek met een hele groep mensen op zijn inmiddels overleden trouwe co-piloot Luciano Lombardini. Munari nam zaterdag avond dus netals toen de leiding. Forza Sandro!
[nggallery id=279]
Prachtig verhaal en eerbetoon.
Zijn historische auto’s duiken wel eens op bij heuvelklim wedstrijden zo bleek bij een bezoek aan zo’n heuvelklim in Noord Italia van ondergetekende.
Binnenkort , eind volgende maand, vindt in Toscane in de buurt van Montalcino de Tuscan Rewind rally plaats op het oude parcours van Rally San Remo.
Daar zullen deze mannen samen komen onder aanvoering van Miki Biasion.
Ik was twee jaar geleden bij de Rally Legend in San Marino waar het oude Lancia Delta rally team samenkwam en waar ook Sandro Munari nog geregeld langs komt.
Toen vertelde Miki aan de graaf van het Martini merk dat hij inderdaad de jonge generatie rallye rijders mist in het wereldkampioenschap en of Martini deze jongens geen kans kon geven.
Het is heel jammer dat een super rijder als een Gigi Galli niet meer aan de bak komt ivm problemen met budget.
Die was de laatste Italiaan die echt op wereld topniveau kon meekomen.