De techniek van de Giulietta
We proberen jullie als lezers van AutoEdizione zo veel mogelijk op de hoogte te houden over dit nieuwe belangrijke product van Alfa Romeo.
In Italië komen momenteel talloze bevindingen naar buiten sinds de persdag van gisteren. De meeste zijn werkelijk enthousiasmerend van toon. Binnenkort zullen jullie meerdere impressie van onszelf te zien krijgen als het gaat om de Giulietta dus blijf het volgen als je dit niet wilt missen. We zoomen nu even kort in op wat deze auto onder andere nou zo bijzonder maakt.
Op Balocco kon je gister drie afdelingen bezoeken waar je bepaalde aspecten van de techniek van de nieuwe Italiaanse C segment auto nader kon bekijken. In de eerste werden het platform en de ophanging uitgelicht. Deze zijn totaal nieuw en hebben niets meer gemeen met de basis lay-out van de Bravo en de Delta. Deze hebben namelijk een doorontwikkelde opzet van de Stilo. In de tweede ruimte was de presentatie te zien van het motorengamma. Hierbij valt het effect van het DNA systeem erg op, als het gaat om toerenbereik en koppel bij de verschillende standen. Iets wat wijzelf vooral in de fabrieksklare MiTo QV ook erg opvallend en bijzonder vonden. Op de derde ’technische afdeling’ kon je je als journalist verdiepen in de vele geavanceerde elektronische systemen die de Giulietta rijk is. Deze laatste zullen we nu even nader bekijken, aangezien deze minder bekend zijn nog en de consument juist deze dagelijks het meest bewust hanteert.
Te beginnen bij het DST (Dynamic Steering Torque). Het ESP tractie contolesysteem van Alfa Romeo, de VDC, werkt nauw samen met dit DST systeem dat het stuurgevoel voor een groot deel bepaald. Deze voor een deel automatisch corrigerende assistent bij het sturen zorgt bij weinig grip en overstuur voor de nodige extra controle. Dit gebeurt altijd heel geleidelijk en nooit overheersend waardoor de bestuurder het als een natuurlijk effect ervaart tijdens het ‘zelf besturen’. De DST en VDC werken altijd mee zonder te veel op de voorgrond te treden. Het DST systeem werkt het hardst als je bijvoorbeeld in de winter met twee wielen op ijs rijdt, terwijl de andere twee zich nog op een droge ondergrond bevinden. Het tegensturen gebeurt automatisch. De remweg wordt korter door deze ingreep (10%). In Dynamic is een groot verschil in stuurgedrag waar te nemen (zie ook MiTo QV) en zet de controle van de auto zich middels de DST en VDC als het ware schrap om bochten op hogere snelheden sneller door te kunnen komen. De zijwaardse krachten (vanaf 0,6 g) worden meer gecontroleerd.
De nieuwe generatie Electronic Q2 is voor het eerst op deze wijze van toepassing op de Giulietta. De elektronische ‘krachtverdeler’ van het koppel van de motor op de wielen. Ook bij het remmen en corrigeren is er dankzij deze nieuwste generatie Q2 een controle die veel weg heeft van het al aanwezige VDC systeem. De elektronische simulatie van een automatisch sperdifferentieel zorgt voor een hoge soepele wendbaarheid van de Giulietta en een hoge mate van controle over het voertuig. Bij het accelereren in een bocht grijpt het Q2 systeem vooral in op het binnenste wiel, waardoor het effect van het aangedreven buitenste wiel groter is. De werking van het Q2 systeem op de voorwielen varieert en hangt af van de gekozen DNA stand en de soort ondergrond.
Het DNA systeem is uiteraard ook op de Giulietta terug te vinden. Dit systeem zorgt voor een aanpasbare interactie tussen motor, remmen, stuur, vering en transmissie in drie verschillende standen. De gekozen stand is (Dynamic-Neutral-Allweather) is terug te zien in een LED lichtje op de schakelaar en via een indicatie in het instrumentarium van het dashboard. In de Dynamic stand is de Giulietta duidelijk een meer sportieve auto en zijn VDC en ASR minder aanwezig. De controle systemen treden naar de achtergrond maar zullen altijd ingrijpen bij stuurfouten van de bestuurder. Het karakter bij acceleratie en het koppel worden ook zeer merkbaar aangepast. Dat geldt ook voor de begeleidende assistentie bij het sturen (DST). Hierdoor is de Giulietta een auto die zich heel sportief laat sturen.
Het remsysteem kent een innovatief ‘Pre-Fill’ kenmerk in ondermeer stand D van het DNA systeem. Dit is voor het eerst op een Alfa Romeo. Het VDC systeem levert een soort aanleg van de remcapaciteit. Aan de snelheid en het gedrag van de gaspedaal, herkent het systeem welke remcapaciteit mogelijk nodig is. Met enkele bar wordt de druk in de remmen via het VDC systeem vast opgevoerd. Hierdoor is de auto ook bij sportiever rijgedrag aangepast op een zo veilig mogelijke rit en blijft de remweg zo kort mogelijk. In Allweather houdt het systeem meer rekening met gladde ondergronden en is weer een andere gewenste aanpassing van toepassing.
Blijf elke dag op de hoogte over de Alfa Romeo Giulietta via AutoEdizione.nl.
[nggallery id=271]