Auguri Pininfarina!
Pininfarina is jarig!
Battista Farina werd meer dan 100 jaar geleden geboren in een pionierstijd van de automobielindustrie. Een tijd waarin ook in Italië veel te gebeuren stond.
Farina was jong en erg klein vergeleken met een grote man als Vincenzo Lancia bijvoorbeeld. De oprichter van een van de oudste merken van Italië noemde de jonge Farina daarom ook ‘pinin Farina’. ‘Pinin’ is een goed Piemontees woord voor ‘klein’ of ‘kleintje’. In Turijn moet daar destijds veel om zijn gelachen tussen de grote stichters van de Italiaanse automobielindustrie. De kleine Farina zou dan ook voor veel fantastische ontwerpen zorgen als carrosseriebouwer. Pininfarina is inmiddels al 80 jaar een mondiaal begrip. Een van de redenen waarom men over het algemeen autodesign als geheel met Italië associeert.
In 1930 opent Battista Farina in Turijn de poorten van zijn nieuwe bedrijf; ‘Società Anonima Carrozzeria Pinin Farina’. In deze beginjaren profiteerde Farina van de vraag naar unieke carrosserie ontwerpen voor een of meer te bouwen exemplaren. Het betrof altijd luxe merken voor de elite bourgeoisie in en buiten Italië. Technisch en esthetisch bleef Farina door de jaren heen goed anticiperen op wat mensen aan zou spreken waardoor het bedrijf al vroeg een wereldwijde reputatie opbouwde in de autowereld. De bedrijfsnaam Farina werd vanaf 1961 Pininfarina omdat iedereen die naam maar bleef noemen. Wat een ‘nickname’ door anderen gegeven al niet kan veroorzaken binnen een tijdsbestek van een halve eeuw. In 1986 ging PF naar de beurs. De duurdere merken bleven zich traditiegetrouw maar aanmelden bij de carrosseriebouwer zoals Ferrari, Maserati, Jaguar en Bentley. Maar intussen kwam er ook steeds meer vraag vanuit de massa-industrie. Merken als Alfa Romeo, Citroën, Fiat, Ford, Volvo en Mitsubishi werden min of meer vaste klant. Tegenwoordig horen daar ook Chinese namen als Chery, JAC en Brilliance bij of het Indiase Tata Motors.
Niet alleen auto’s maar ook vrachtwagens en bussen van IVECO. Maar ook exclusieve gebruiksvoorwerpen of infrastructurele objecten kunnen van de tekentafel komen van Pininfarina. Uit Italië komen ook de mooiste treinstellen tegenwoordig sinds PF ontwerpt voor Ansaldobreda en Eurostar. Van schoenen tot vliegtuigen, Pininfarina buigt zich werkelijk over alles.
Het Piemontese ontwerphuis ontvangt zoals gezegd al heel lang de nodige erkenning. Zo staat er in het Museum of Modern Art in New York als sinds 1940 een CisItalia 202 Berlinetta. Battista en Sergio Farina zijn dan ook officieel opgenomen in de Hall of Fame van belangrijkste mensen voor de autoindustrie. Namen die nooit zullen vergeten worden evenals Ferrari, Lancia en Agnelli. Natuurlijk zijn er ook de vele Awards die het huidig bedrijf nog altijd in de wacht weet te slepen voor innovatief design zoals met concepts als de Modulo, Birdcage 75th, Sintesi en de Nido.
De vruchten uit het verleden zijn nauwelijks allemaal op te noemen maar sommigen waren wel heel opmerkelijk. Zoals in het begin de serie aerodynamische Lancia Aprilia coupés, Alfa Romeo Pescara en Fiat 518 Ardita. Later de Lancia Aurelia B20 en 24. Of de Ferrari Spider California SWB en ook de Giulietta Spider. Verschillende prachtige merken en stijlen van één en dezelfde ontwerper met een onophoudelijke drang naar innovaties. De eerste 2+2 Ferrari de 250 GTE. De Fiat 124 Spider, Lancia Flaminia, Alfa Duetto, Ferrari Dino en Dino Spider (206 en 246). De huidige Maserati Quattroporte en GranTurismo. De Duettottanta Alfa Romeo concept is een zoveelste briljante creatie met het PF logo na een geschiedenis vol hoogtepunten. Andere recente ontwerpen zijn de 458 Italia en de GranCabrio. Lancia, Alfa Romeo, Ferrari en Maserati brachten mede dankzij Pininfarina vele kunststukken voort, die door de jaren heen aan de merken werden toegevoegd als mooisten ooit.
Tegenwoordig is Paolo Pininfarina de president van de Pininfarina. Hij geeft het volgende commentaar bij dit jubileum; “Er is veel tijd voorbij gegaan voor het bedrijf en vele verschillende mensen werkten er aan mee, maar toch is Pininfarina vandaag nog altijd dezelfde als in de jaren ’30. Tijdloos design en een drang naar nieuwe oplossingen is altijd het uitgangspunt geweest van toen tot nu. Het doen van onderzoek naar nieuwe ontwikkelingen gericht op de smaak van de klant maar ook op de stijl van ons merk. Juist deze uitgangspunten blijven de belangrijkste elementen op weg naar de toekomst.”
Nu het opkomende DeTomaso de grote bakermat van Pininfarina in Grugliasco heeft overgenomen als gevolg van een moeizame periode, is alles tegenwoordig vooral gericht op het ontwerpen voor bouwers en niet het bouwen zelf.
[nggallery id=265]
[nggallery id=266]