De TZ1 en de TZ2 krijgen een opvolger!

Het is feest want Alfa Romeo is jarig!

En dat gaat met de komst van de Giulietta, diverse knappe concepts en nu nog veel meer, niet bepaald ongemerkt voorbij. Alfisti over de hele wereld hopen dat dit alles behalve een jubileum, ook een teken is van een prachtige renaissance van het merk. Na Pininfarina en Bertone is het nu de beurt aan Zagato. Het is geen verrassing. Milaneser kan het namelijk niet en de geschiedenis met Alfa Romeo van dit carrosseriehuis is lang en intens.

Als je toevallig op een clubdag de huidige 8C Competizione over het circuit ziet brullen met daar vlak achter een legendarische TZ1 en TZ2, is echt Alfa Romeo-kippenvel over je hele lijf een onontkoombaar gevolg. Je ziet en hoort dan namelijk 100% hetzelfde DNA van pure schoonheid en techniek. Zowel onderhuids als bovenhuids ademen dit soort auto’s uit Milaan het toppunt van automobielbeleving.

De 8C Competizione van Wolfgang Egger is dus een hedendaagse stijlicoon waarbij je gedachten al snel naar auto’s als de 33 Stradale en de TZ’s terug gaan. Maar het mooiste is natuurlijk dat al deze vroegere modellen een modern jasje zouden krijgen en dat het dus niet hierbij blijft. Een droom voor elke autoliefhebber van goede huize, die nog werkelijkheid lijkt te worden ook. Zagato zal op de volgende editie van de Concorso d’Eleganza Villa d’Este namelijk een fraaie moderne opvolger presenteren van de vroegere creaties met buizenframe op basis van de Giulia. Vanaf de jaren ’60 tot vandaag maken deze voorlopers veel indruk. Dit soort Alfa’s lijken nog het meest de vooroorlogse spirit van het veelzijdige merk voort te zetten in de jaren van de wederopbouw. Dat vraagt natuurlijk om een herinterpretatie. De ‘TZ3′ is dus aanstaande.

Tegen die prachtige achtergrond van het Como meer waar al vele Alfa’s de afgelopen decennia hebben staan pronken, valt straks volop te genieten van de ‘TZ3 Corsa’. Een buizenframe heeft dit model natuurlijk niet maar wel het beste op carbon gebied. De motor is geheel voor de hand liggend een licht aangepaste variatie op de 4.7 liter V8 met 450 pk van de 8C Competizione.

Het enige slechte nieuws is dat het geen productieversie is voor een groter gelimiteerd aantal. Het blijft bij dat ene exemplaar. De TZ3 Corsa schijnt in samenwerking met een groot liefhebber tot stand te zijn gekomen. Maar wie weet wat er zal gebeuren als menig chequeboekje op mondiaal niveau zal worden getrokken straks. 100 stuks moet kunnen vinden wij bij AutoEdizione!

We zien ontzettend uit naar deze eerste.

Deel dit artikel:

6 gedachten over “De TZ1 en de TZ2 krijgen een opvolger!

  • 8 april 2010 om 11:04
    Permalink

    Ben heel benieuwd hoe de TZ3 eruit gaat zien.
    Ben helemaal weg van vooral de TZ2 die ik de mooiste Alfa uit de geschiedenis vindt. Sta dan ook altijd uren te kijken bij die Duitse TZ2 op het Spettacolo.

    Heb thuis een boek over de TZ1 en 2 geschiedenis en daar staat al een model van de TZ3 in van Zagato.
    Snap nog steeds niet waarom die verder geen vervolg heeft gekregen de afgelopen jaren.

    Nu maar hopen dat die liefhebber met zijn TZ3 naar het grootste Alfa spektakel wil komen dit jaar!

    Beantwoorden
  • 8 april 2010 om 11:09
    Permalink

    Ik geloof dat AR ooit een gelimiteerde TZ3 in de planning had voor de komst van de 8C. Misschien heeft het daarmee te maken.

    Beantwoorden
  • 8 april 2010 om 13:23
    Permalink

    Prachtig, komt hij op het onderstel van de 8C Competizione?

    Beantwoorden
  • 8 april 2010 om 13:26
    Permalink

    is niet gegeven maar afgaande op de motor een logische gedachte

    Beantwoorden
  • 8 april 2010 om 18:12
    Permalink

    Ja ik ben het met Tommaso eens, Waarom bouwt Superformance bekend van de Cobra Daytona en de Ford GT40 niet een exacte replica met Arese V6 voorin.

    Die auto’s zijn bijna niet van echt te onderscheiden en zijn echt van super kwaliteit.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 9 april 2010 om 05:31
    Permalink

    Dit nieuws stond een jaartje geleden in het Klaverblaadje.
    De tekstschrijver mocht de TZ3 al aanschouwen toen. (maar natuurlijk geen foto’s…. 🙁 )

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.