De opvolger van de 159 is dichterbij dan wij denken!

Dat zegt het meestal ietwat ongeloofwaardige Britse autoblad ‘Car Magazine’.

Tsja, je doet natuurlijk alles om je verkopen te stimuleren maar afgaande op de inhoud klinkt het niet eens helemaal zo ongeloofwaardig. Het blad meldt namelijk dat de opvolging van de  huidige knappe, maar weinig succesvolle 159 ontzettende aanstaande is. Het zou om een verlengde versie gaan van de Giulietta op ‘compact wide’ platform, in de vorm van een sedan en een sw. In de volksmond noemden wij en anderen dit model al ‘Giulia’ en vroegen wij ons ten sterkste af of dit wel echt doorgang zou vinden. Nu is er genoeg plaats voor twee nieuwe modellen in de vernieuwde fabriek van Cassino waar ook de Giulietta momenteel van de band rolt, maar toch hebben we nog steeds onze twijfels over de realiteitsgehalte van dit gerucht. Een ‘Giulia’ serie zou het merk Alfa Romeo aanzienlijk versterken samen met de Giulietta en de MiTo maar is er wel voldoende markt voor in deze vorm op zo’n korte termijn? Hoe dan ook, het enige wat wij dan nog missen is een coupé en een Spider, en het Milanese merk kan wat ons betreft de wereld weer aan. De kers op de taart zou een heus vlaggenschip zijn als nieuw langverwachte Alfa Romeo topmodel. As je overigens dit gerucht uit november moet geloven is dit bericht misschien wel waar…

Volgens de roddel zou de 159 opvolger dus een verlengde wielbasis krijgen waarbij je qua wielbasis lengte wellicht aan zoiets als de Lancia Delta zou kunnen denken. In kilo’s zou dit model veel lichter zijn dan de 159 en krijgt het daarbij enkel MultiAir motoren en de ondersteltechniek die de Giulietta ook bezit. Dat lijkt op een optelsom voor een heerlijk sportief rijdende Berlina en/of Sportwagon. Naast Q2 zouden de nieuwe modellen ook met Q4 systeem worden aangedreven. Een GTA variant met minstens 300 pk ligt vervolgens in de lijn der verwachtingen. Car zegt dat Autodelta daar overheen mag met een speciale versie met ruim 350 pk. Het blad beweert dat deze topmodellen een V6 herbergen die van de Amerikaanse Pentastar is afgeleid. De styling zou in handen zijn van Giugiaro.

Verder zegt het gerucht dat de naam Giulia niet waarschijnlijk is. Het zou voor te veel verwarring zorgen met de Giulietta. De naam Alfetta ligt volgens de journalisten meer voor de hand. Er zouden 100.000 exemplaren per jaar van de band moeten gaan rollen. Vanaf 2012 zullen deze modellen ook op de Amerikaanse markt worden geïntroduceerd.

Wij zullen op 21 april eens kijken of dit een fabel is of een heerlijk feit.

Deel dit artikel:

31 gedachten over “De opvolger van de 159 is dichterbij dan wij denken!

  • 6 april 2010 om 13:15
    Permalink

    Gaat het hier om de 159 update die een paar maanden geleden op de 2010 planning stond?
    http://www.autoedizione.nl/2009/12/22/deze-modellen/

    Op zich wel een logische stap om verder te werken met het platform van de Guilietta. Maar als dit de Alfetta wordt dan kunnen we dus misschien ook wel een Giulia verwachten. We wachten rustig af tot 21 april.

    Beantwoorden
  • 6 april 2010 om 13:26
    Permalink

    Als ze het ontwerp van de 159 maar aanhouden. Persoonlijk denk ik dat de 159 nog best wel mee kan enkel moet het gemis aan goed alfa waardige motoren eens worden opgevuld want laten we wel wezen na 5 jaar met een 1750tbi alleen heeft de 159 5 jaar lang alleen maar 2 knappe diesels gehad wat wat was de rest is om je voor te schamen als Alfa Romeo. En dat moet FGA zich zelf aan rekenen en niet AR. Het gebrek aan een ultiem topmodel en een dike range aan TBI/Multiaire motoren. zijn grotendeels de boosdoeners van de tegenvallende verkopen. Want in de markt van het D segment is niets mooiers en beters te krijgen volgens Duitse Auto en Motor sport verslaat de 159 namelijk de 3 en de mondeo op rijeigenschappen. En persoonlijk kan ik dat beamen ik vind de 156 en 159 stukken lekkerder rijden als het om het dagelijkse werk gaat dan de 3 waar ik 3 jaar mee heb gereden. Een 3 is alleen leuk voor de bestuurder mids deze extra heeft betaald voor een leuke motor en knappe kuipstoelen. Voor passagiers is een 159 vele malen prettiger tenzij de bijrijders van achtbaan attracties houd met bijbehorende stijve spieren en blauwe plekken :-). Ik heb mijn vrouw in de alfa’s nooit misselijk gekregen zelfs niet na een rit met meer dan 150 haarspeld bochten in de 3 serie wel met slechts enkele bochten. Die vond de 3 dan ook een onprettige wagen. Ik vond het wel een leuk smijt en gooi wagentje maar met files werd ik ook beroerd van de nervositeit.

    Beantwoorden
  • 6 april 2010 om 14:10
    Permalink

    De naam Alfetta kan ik wel mee leven….Was mijn grootste Alfa-liefde 😉 Dan zou de opvolger van de 166 zomaar Berlina mogen heten…

    Beantwoorden
  • 6 april 2010 om 14:46
    Permalink

    Ik vermoedde dit “al” vanwege het ontbreken van de beloofde 3e concept van een mogelijke nieuwe sedan op Geneve omdat ’t ontwerp misschien wel eens veel verder klaar zou kunnen zijn. Toch blijft de 159 van tijdloze schoonheid. Ontwerp is zo ontzettend goed dat er niet eens een facelift voor te verzinnen is!! Wat overigens ook weer ontwikkelingskosten scheelt. De levenscyclus is inderdaad kort van dit model, maar ik denk dat de 159 wat betreft productie best wel eens een dure auto zou kunnen zijn. Dat was bijvoorbeeld ook de reden dat VW veel sneller dan verwacht de Golf V verving voor de VI, de V was gewoon te duur om te bouwen. Er is een goed platform (zegt men), in de vorm van die van de Giulietta. De ontwikkeling daarvan duurt altijd het langst en is erg kostbaar. We weten ook allemaal dat de introductie van de Giulietta vertraagd is door allerlei aanpassingen tijdens de ontwikkeling en vlak voor de eigelijke introductie. Het team dat werkt aan de 159-opvolger is in de regel een andere dan die van de Giulietta dus die hebben ongetwijfeld gewoon door ontwikkeld en wellicht later mee kunnen liften met de aanpassingen die voor de Giulietta gedaan zijn.

    Maar vergeet niet dat er nog nergens een gecamoufleerd model danwel een mock-up van de 159-opvolger gesignaleerd is, dus het zal nog wel een jaartje duren. Eerste signalen zullen eventuele actiepakketten voor de 159 zijn. Alfetta is wel een goede naam voor de sedan. Giardinetta voor de nieuwe sportwagon, dan ook maar Duetto voor de nieuwe spider, Sprint(Speciale) voor de nieuwe coupe en Berlinagrande of BerlinaLusso voor de nieuwe topsedan…? Dan hebben we de line-up voor de komende 2 jaar ook klaar…. Wat is speculeren (dromen??) soms een leuke bezigheid. Nog twee weken geduld.

    Beantwoorden
  • 6 april 2010 om 16:39
    Permalink

    Daar waar andere merken een normaal modellenprogramma hebben met een bepaalde constante, daar moeten we bij Alfa afgaan op geruchten en veronderstellingen. Het wordt tijd voor visie en duidelijkheid anders haken potentiele kopers af. Waarom wachten op bijv. een nieuwe 159 als andere merken gewoon auto’s bouwen waar vraag naar is.

    Beantwoorden
  • 6 april 2010 om 17:22
    Permalink

    De grootste flater bij de 159 is wel het gebrek aan degelijke benzinemotoren geweest. De 2.2 en de V6 is niet wat we van alfa verwachtten. Zelfs mijn garage raadt deze motoren af, vooral de 2.2 die nogal wat problemen kent.

    Moest de 159 van in het begin beschikbaar geweest zijn met de 1.8 turbo (bvb in 180 en 220 pk vorm) en aangevuld met een eigen V6, dan had dit volgens mij meer kans op succes gehad. Een topversie is er ook nooit geweest – een dikke flater vooral uit marketingstandpunt. Waarom niet de 4.2 van maserati of de v6 compressor van autodelta gekoppeld aan de vierwielaandrijving?

    De “samenwerking” met GM heeft eigenlijk de 159 de das om gedaan. Zonde.

    Beantwoorden
  • 6 april 2010 om 19:08
    Permalink

    @bialbero: Dat is inmiddels een oude vaak uit de sloot getrokken koe die niet meer actueel is.

    @bart: Giardinetta is meer een naam voor iets wat compact en schattig is dus ik reken op Sportwagon aangezien dat net zo goed een historische Alfa benaming is inmiddels.

    Beantwoorden
  • 6 april 2010 om 20:48
    Permalink

    @Mariani:dat van die koeien geldt ook voor de reputatie van Alfa. Daar wordt ook nog steeds verwezen naar het verleden van Alfa, maar heeft absoluut niks meer te maken met wat Alfa nu presteert. Groet van een Alfaliefhebber die vurig verlangt naar echte Alfa’s die de competitie aankunnen op de openbare weg en op het circuit.

    Beantwoorden
  • 7 april 2010 om 07:42
    Permalink

    Giardinetta is ook een van de zeer weinige Italiaanse woorden die internationaal niet ‘bekt’. Een uitzondering. SW is beter. Overigens is het commentaar in Car van Georg Kacher, da’s een gezaghebbend journalist met uitstekende contacten in de business. Een goede kans dus dat het nieuws klopt en we de opvolger van de 159 volgend jaar al kunnen verwelkomen!

    Beantwoorden
  • 7 april 2010 om 08:32
    Permalink

    @Bialbero: Ik bedoelde te zeggen dat die continuïteit waar wij allemaal zo op hopen nu tot ieders verrassing volop in de steigers staat (Giulietta is het bewijs plus de unie met Abarth en Maserati). Dat is nl. iets wat eerder dan vandaag simpelweg nog niet van toepassing kon zijn omdat Alfa Romeo geen merk was maar een badge dat het met de goodwill en de kruimels moest doen van het noodlijdende moeder Fiat. Hetzelfde verhaal gaat op voor Lancia. Lancia is een groot label dat sinds een paar jaar feitelijk niet meer bestaat als zelfstandig merk met ‘eigen’ initiatieven (Thesis was de laatste) maar wel winstgevend is.

    Alfa Romeo krijgt nog een ultieme kans en Lancia gaat op in het grootste merk van de groep straks en is dus niets meer dan een logo.

    @Nuvola: Deze beste man kletst vaker uit zijn nek en hij noemde nu ook de V6 Pentastar als topsegment motoren met Q4 en Q2. Ik geloof daar persoonlijk helemaal niks van tenzij men al stiekem een totaal nieuwe generatie V6 met MultiAir klaar heeft.

    Beantwoorden
  • 7 april 2010 om 08:42
    Permalink

    Hmmmm, op papier klinkt het mooi, maar ben benieuwd wat ze met de carrosserie gaan doen, en in het bijzonder de neus. Ik vind de 159 neus namelijk vele malen mooier dan die van de Giuletta, dus ze moeten er niet een Giuletta met aangeplakte kont van gaan maken!

    Beantwoorden
  • 7 april 2010 om 08:52
    Permalink

    Giugiaro heeft de 159 te mooi gemaakt voor de hedendaagse auto-ontwerp-politiek.

    Ze zouden moeten kijken of ze de mooie Alfa uitsparingen waarin de koplampen nu zitten, deels terug kunnen laten komen met nieuw vormgegeven units eronder. Dan pas zou een opvolger de 159 voor een deel kunnen doen vergeten. De nieuwe geprononceerde ‘zwevende’ grille van de Giulietta vind ik mooier en kan er zo op.

    Beantwoorden
  • 7 april 2010 om 10:03
    Permalink

    Heb 2 jaar in een 159 gereden, was er zeker niet ontevreden over.
    Wegligging was fenomenaal, en de 2.2 motor heeft nooit 1 probleem gehad.

    Ik had de auto wel onder handen laten nemen om de prestaties een klein beetje te laten matchen met het uiterlijk, de 159 die ik had zag er namelijk minstens zo snel uit als een RS4 oid. en dan is het een beetje lullig rijden met 170 PK.

    Met het inruilen kwam het echte Alfa spook weer om de hoek, dat ding was echt “niks” meer waard.

    Met dank aan Kroymans voor het weer neertrappen van het opkrabbelende imago van AR.
    Met dank aan Fiat voor de stilstand in ontwikkeling.

    Anyways, in dit segment is de 159 verreweg de mooiste en de prettigste auto om in te rijden en dat zal het nieuwe model ook wel weer zijn, maar Hollanders zijn zo schaapachtig dat ze er niet voor durven kiezen.

    De lease maatschappijen helpen ook niet mee uiteraard, die markt wordt gemonopoliseerd door de grote jongens.

    Beantwoorden
  • 7 april 2010 om 10:23
    Permalink

    Vooral dat laatste want ik vind dat de Nederlander behoorlijk zn best heeft gedaan om voor de 159 te kiezen. Je ziet ‘m dus ook best veel.

    Beantwoorden
  • 7 april 2010 om 11:59
    Permalink

    @Bert: Toch was de 159 procentueel één van de meest waardevaste auto’s in een onderzoek van Autoweek/visie. Deales hebben helaas vaak de neiging een ‘poot’ uit rukken.

    Beantwoorden
  • 7 april 2010 om 13:21
    Permalink

    De testen en onderzoeken zeggen mij niks…
    ik heb dus laatst mijn 159 ingeruild voor een flutbedrag.
    Gekocht voor 45K en voor 25K ingeruild binnen 2 jaar. (Stond 17K kilometer op)

    Nou moet ik wel zeggen dat het opvoeren en alle opties bij elk merk sneller depricieren als een standaard model.

    Dus waardevast waarschijnlijk vanuit een business model of Kroymans uitverkoop gezien 🙂

    Beantwoorden
  • 7 april 2010 om 16:17
    Permalink

    @ Latino… probeer er maar eens 1 te vinden die daadwerkelijk 185 PK heeft.
    Gemiddeld komen ze niet boven de 165-170 uit.

    Het gekke is dat de 2.2 motoren echt zeer goed in elkaar zitten.
    Maar die vermogens kloppen gewoon niet met wat ze beloven.

    Die van mij had met wat gefrutsel rond de 235 pk en een bak koppel (compressor)
    Dat maakte het een prima sportieve auto, maar niet meer dan dat.

    Beantwoorden
  • 7 april 2010 om 16:43
    Permalink

    @bert

    Je hebt dus een opgevoerd model gehad die 45K waard is. Ik neem aan dat iemand minder snel een opgevoerd model wil (niet affabriek) waardoor hij minder waard zal zijn..

    Beantwoorden
  • 7 april 2010 om 16:48
    Permalink

    wow 25k voor een 2 jaar oude 159 met 17k en een compressor??

    Ik denk wel dat je de nieuwe eigenaar heel blij hebt gemaakt met zo’n special case!

    Waarom heb je de auto eigenlijk verkocht na 2 jaar? Was het niet lonender om um dan langer te houden?

    Beantwoorden
  • 7 april 2010 om 18:24
    Permalink

    Alfa Romeo zou beter op de markt komen met een heel lange grote tank-uitziende opvolger van de 166!

    In plaats van nutteloos pijlen te verschieten op andere opvolgers!! 😀

    Beantwoorden
  • 7 april 2010 om 20:20
    Permalink

    Ik heb de 2.2 2 jaar gereden, nooit problemen gehad en prima prestaties. Nu de 2,4 jtdm en deze is helemaal top. Volgens mij zijn de alfa’s geen succes omdat de massa ivm kuddegedrag gewoon graag in een audi of bmw rijdt. Mooi of niet, de buurman denkt dan toch eerder dat je ‘succesvol’ bent…

    Beantwoorden
  • 8 april 2010 om 09:41
    Permalink

    @Reginald

    Ja dat filmpje ik heb met de 159 op de baan van de ANWB gereden en met de nieuwe Golf 6 de 159 deed het daar ook veel beter. Wel lullig was dat met de rem uitwijk test ik al voor de water meur stil stond met de 159 waar ik met de golf 6 met dezelfde snelheid er toch echt wel om heen moest sturen. Pas bij 20km harder moest ik met de 159 serieus uitwijken wat eigelijk heel simpel was en met de golf 6 hard werken was om het steur snelgenoeg heen en weer te krijgen. Behalve de extra kg’s (lees wegenbelasting want verder heb ik er geen last van)die niet meer zijn dan de concurentie vind ik het een heerlijke wagen hoewel ik wel moet zeggen dat ik de 156 gevoels matig toch wat meer soeplese vond hebben maar als granttour heb ik toch veel liever de 159.

    Beantwoorden
  • 8 april 2010 om 09:50
    Permalink

    @ Quadrifoglio, Squadra deed helemaal niks met de 2.2 JTS.
    Ze hebben bij Autodelta meerdere motoren getest en die hadden geen van alle 185 PK

    Das een moeilijke discussie hier,
    ik heb het zelf gezien dus als iemand daar andere meningen over heeft prima.

    De auto is gewoon de handel in gegaan,
    geen dealer wilde hem hebben terwijl het toch een van de mooiste versies was in perfecte conditie.

    @ latino, hij was wel opgevoerd maar wel vakkundig door Autodelta
    en fabrieksgarantie zat er ook nog gewoon op.
    Dat is even wat anders als zelf frutselen.

    Ach ja, ik heb er mee gelachen en aardig wat “wedstijdjes” gewonnen.
    Nu maar sparen voor die V6 die ooit gaat komen!

    Beantwoorden
  • 8 april 2010 om 10:26
    Permalink

    @ Bert
    20K er af dat is normaal vandaag de dag dankzij de lease markt word het D segment overspoeld met autos. een 3 is ook geen zak meer waard misschien dat je daar 5K extra voor had gekregen maar voor eenzelfde uitvoering was hij dan ook 10K duurder. Ik heb laatst eens een vergelijk gemaakt met een 159 1.9 JTDm 16 en een 320D voor een geleike uitvoering waar je bij BMW nog opties bij moet kopen schijf je even veel % af maar om dat de bmw 10 tot 15K duurder is bij aanschaf lijkt het verschil groot maar is het niet. in het voorbeeld (Bouwjaar 2006) dat ik daarbij had had de 320 even veel afgeschreven als de nieuwprijs van de 159 en leverde die 3K meer op dan een 159.

    Beantwoorden
  • 8 december 2010 om 21:14
    Permalink

    3 jaar een prachtige zwarte Alfa 159 SW diesel gereden.

    Nooit echte problemen gehad. Uiteindelijk was ie na drie jaar nog helaas maar 14K waard. Auto reed echt geweldig. Heb nu een Audi A 4 Avant S line met alle denkbare opties maar deze is ook bijna 1,5 maal zo duur. Audi is degelijk en gewoon goed. Totaal niks op aan te merken. Mooie en goede auto. Alleen niet heel exclusief meer. Je moet al een S4 of RS4 nemen om een je een beetje te onderscheiden. Alfa is passie en emotie. Mijn vriendin zegt nog regelmatig ik mis de Alfa….dat zegt al genoeg. Een beetje ratio VS emotie verhaal. Indien er een mooie opvolger komt van de 159 staat de deur weer open en ben ik de eerste die gaat testrijden 🙂

    Beantwoorden
  • 8 december 2010 om 21:42
    Permalink

    Dank voor deze openheid! Mooi om te lezen hoe iemand die nu Audi rijdt over zijn ervaring en zijn hoop voor de toekomst van Alfa Romeo denkt.
    Altijd naar je vrouw luisteren.. 😉

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.