Maserati made in Torino?
Begin vorige maand bestond er een gerucht dat nu tot onze vreugde weer terugkeert.
Het gerucht over een nieuw sportief platform voor Maserati’s en uiteindelijk meer exlcusieve grotere Alfa Romeo’s. Maar voor het zover is gaan eerst de bestaande productielijnen verkassen. Een nieuwe loskoppeling dus van de weer gezonde drietand, dat de afgelopen jaren door moeder Ferrari is groot gebracht. Maar veel Maserati fans zullen last krijgen van een ‘empty nest’ syndroom. Maserati gaat namelijk helemaal weg uit geboorteplaats Modena. Dat signaal schijnt nu steeds krachtiger te worden en maakt waarschijnlijk deel uit van het nieuwe plan dat we 21 april te zien zullen krijgen. Inmiddels is zelfs de overbezorgde lokale overheid van Modena in gesprek gegaan met FGA, om over de mogelijke overgang te praten. Maserati is simpelweg té belangrijk voor Modena zegt woordvoerder Francesco Ori namens enkele partijen (Pdl en Pd) in de gemeente.
De Maserati van de toekomst zal in de voormalige Bertonefabriek in Grugliasco gebouwd worden. De fabriek ondergaat momenteel een grondige verbouwing. De fabriek bezit reeds de meest geavanceerde spuiterij in de wereld zegt men. Het zou gaan om de overplaatsing van de hele productie van Maserati. FGA heeft dus geheel naar verwachting exclusieve plannen met de fabriek. Of er ook andere merken binnen afzienbare tijd in die fabriek zullen worden samengesteld is nog onduidelijk. Heeft dit te maken met een nieuwe bedrijfstructuur waarvan Ferrari geen deel uit zal maken? In Italië doen momenteel die geruchten de ronde. Wat er met de fabriek in Modena gaat gebeuren en het daarbij behorende personeel is nog onduidelijk. Mogelijk weten we dat over drie weken.
Toch blijft het lastig uit te leggen: eerst failliete capaciteit kopen (van Bertone), daarin investeren om die te moderniseren, en vervolgens bestaande capaciteit die goed is (kijk naar de producten van Maserati) afbouwen… Race- en sportwagens van de hoogste klasse komen uit Modena. Waarom dus niet Alfa-topproductie naar Modena halen?
21 april zullen we de beweegredenen weten. En die zullen door Marchione ongetwijfeld goed doordacht zijn.
Vind het een zeer leuke website met up to date nieuws, maar kunnen jullie eens wat nauwkeurig omspringen met “die” en “dat” ?
Het is namelijk “een gerucht dat….” en niet “een gerucht die…”. Jullie haspelen beide voortdurend door mekaar.
van een Vlaming DIE jullie site top vindt !
Ach ja jullie zijn tenslotte wat taalbewuster hè 🙂
We proberen er op te letten. Al zijn we trots op het feit DAT we het al heel aardig doen inhoudelijk
Ach, zolang iedereen weet wat er bedoeld word zie ik het/dat/die probleem niet. Gewoon doorgaan zo.
Dag Allemaal,
het is inderdaad juist dat Nederlanders veel taalfouten maken, voornamelijk DIE/DAT HET/DE. Maar dat neemt niet weg dat dit een echte toffe site is. Doe zo verder!
Ach en de ‘vlomsen’ hebben op hun beurt last van talloze idiote ‘verfransingen’ (die ze zelf zo graag hekelen) in een hun taal.
‘Doe zo verder’ is bv ook zo’n verfransing 😉
Of ‘reservatie’ en zo zijn er nog honderden.
Salut!
Afgezien van de taalfoutjes (grapje) een interessant verhaal. Als dit gerucht waar is dan zal er heel wat veranderen bij Maserati. Kan me dat nog niet zo goed voorstellen om eerlijk te zijn. Het heeft jaren gekost om Maserati te brengen waar het nu staat. Dus je moet als FGA wel heel veel van de verandering verwachten (in termen van waarde) om daarvoor een succesvol recept op de tocht te zetten. Grugliasco ligt niet bepaald in de buurt van Modena, dus veel van de ambachtelijke know-how zal wellicht ook verloren gaan. Ik hoop dat de kille rekenaars van Marchionne dit element ook in hun beslis model hebben meegewogen…
En Alfa’s maken in Modena, dat doen ze nu ook al!
Misschien gaat het simpelweg over schaalvergroting voor het topsegment en zal Modena gewoon blijven bestaan?
Tussen Quattroporte, GranTurismo en Giulietta in zit immers een best gat.
Nieuwe huisvesting ,betere productielijnen ik zou zeggen..direct verhuizen!