Italianen worden gek van hoge benzineprijzen

In Nederland lijken we zelfs al immuun te zijn voor de dictatuur van de ‘gedwongen bezineprijzen’.

Ook hier rijzen ze weer de pan uit, maar in Italië is de commotie momenteel veel groter. Geen krant die er niet dagelijks melding van maakt. De stijgende lijn is dan ook best indrukwekkend gezien het startpunt. Of het de paasvreugde van de altijd uitbundige Italiaan ook echt kan onderdrukken, op een manier dat hij of zij de auto ook daadwerkelijk laat staan of dat de cadeautjes kleiner zullen zijn, is maar zeer de vraag. 

Boven de 1,40 per liter is voor de Italiaan een ware schok. Bij ons is dat inmiddels gemiddeld rond de 1,57 en stijgende, maar de Nederlander blijft er redelijk rustig onder. Diesel kost in Italië momenteel rond de 1,20 per liter. Per tank betaald de Italiaan nu zo’n tientje meer dan vorig jaar tijdens pasen. In Italië kan men het niet echt verkroppen en zijn het nu diverse instanties die in opstand lijken te komen tegen de overheid en de oilieindustrie. Van consumenten instanties tot de industrie en andere ondernemingen zoals de transportsector. Men betiteld het als ‘alarmerende duizelingwekkende cijfers.’ De vele ‘oliebaronnen’ die niet alleen in ons land rondlopen maar ook in Italië, lijken dit jaar 50 miljoen meer om te gaan zetten dan in 2009. Een pure schande volgens de Italiaanse consumentenbonden.   

De verbazing is extra groot omdat het ministerie van economie juist een hervorming had aangekondigd waarbij de benzineprijzen zouden dalen. Staatssecretaris Saglia beloofde prijzen die meer op een lijn zouden liggen met andere EU lidstaten. Omdat men in Italië van druk speculeren houdt, geven verschillende instanties nu aan dat het om een complot zou gaan van de oligargen die onder valse voorwendselen de prijs blijvend opdrijven. Consumentenbondvoorzitter Carlo Pileri van de ‘Adoc’ zegt dat te veel automobilisten en sectoren hier te zwaar onder lijden. De autombilist betaald dit jaar rond de 220 euro meer dan in 2009. Daarom zegt Pileri dat de de belasting op benzine en de benzineprijs zelf zo snel mogelijk met 10 cent omlaag moet. 20 cent in totaal dus. Hierdoor hoeven te transporteren goederen, niet langer onnodig duur te blijven en kunnen ze zelfs weer met circa 15-20% omlaag. Goed voor een jaarlijkse besparing van 200 euro voor de consument.

En wij? Wij betalen, omdat we altijd betalen.

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.