5000 ontslagen lijkt onomkoombaar
Ondanks de tussenkomst van Marchionne, blijft het gerucht over aanstaande ontslagen hardnekkig.
Nadat krantenkoppen het onheilspellende toekomstperspectief eergister overal in Italië verspreidden, is het nu het internationale Automotive News dat mede dankzij een zogenaamde berekening, zegt de waarheid in handen te hebben. Volgens de nieuwsbron komt het getal 5000 namelijk niet uit de lucht vallen en is het wel degelijk de hoeveelheid ontslagen waar de Italiaanse industrie rekening mee moet gaan houden de komende jaren. Volgens AN Europe is het namelijk een feit dat FGA flink in Italië zal moeten snijden, wil het een grote speler worden op de mondiale markt. Het persbureau voor de autoindustrie onderbouwt dat met de volgende cijfers. Cijfers die overigens ook al eens door Marchionne zelf zijn gebruikt toen hij de verhoudingen in Italië als scheef en irrationeel betitelde;
In Polen heeft FGA 6100 werknemers rond lopen die jaarlijks 600.000 eenheden produceren. In Brazilië werken 9400 mensen aan een jaarlijks aantal van 730.000 auto’s. In Italië staan er 5 fabrieken voor de productie van 661.000 auto’s per jaar middels 22.000 werknemers. Daaruit volgt de volgende redenatie; Per werknemer bouwt men in Polen 98 auto’s, in Brazilië 77 auto’s en in Italië maar 30. Daar komt bij dat FGA het plan heeft om per 2012 de nationale productie op 900.000 te brengen middels 4 Italiaanse fabrieken. Termini Imerese sluit en dus gaan er 1400 banen weg. Verder wil men 500 werknemers in Cassino en Pomigliano d’Arco wegsaneren in overeenstemming met de bonden. Dit zou betekenen dat in 2014 FGA met de inzet van 19.500 mensen, oftewel 46 werknemers per auto, 900.000 auto’s zou gaan produceren.
Hieruit zou men algemeen kunnen aannemen dat een nieuwe golf van ontslagen geen verrassing zouden vormen. De nieuwsbron zegt dat het niet vreemd zou opkijken als FGA dit niet volgende maand, maar aanstaande augustus bekend zal maken, wanneer bijna iedereen op vakantie is. Een manier om stakingen en felle demonstraties ietwat te ontlopen.
Is dit de werkelijkheid die komen gaat? Volgens ons ligt het wel in de lijn van de verwachtingen, aangezien de cijfers voor zich spreken. Aan de andere kant geloven we wel dat het veel langzamer zal gaan dan men hier schetst, en dat FGA het zoveel mogelijk via pensioen- en overgangsregelingen voor elkaar wil krijgen. Uiteindelijk geloven we zelfs dat het een tendens is waar de Italiaanse regering ook wel in mee wil gaan, aangezien er weliswaar minder maar wel modernere, en meer rendabele fabrieken voor in de plaats komen. Een zure appel, waar ook de Italiaanse economie graag doorheen wil bijten met het oog op de toekomst. Het zal wel een lang en hard gevecht worden tegen de bonden en de zuid Italiaanse economie zal het in eerste instantie erg moeilijk krijgen.
Hoe is het mogelijk, hebben de Italianen soms dagelijks recht op een middagdutje van een paar uur?
@AE
je bedoelt waarschijnlijk 46 auto’s per werknemer, ipv andersom 😉
nope. 😉
Die cijfers moet je natuurlijk wel interpreteren naar de modellen die ergens gebouwd worden.
Als je een Panda bouwt in Polen of ergens anders maakt niet zoveel uit want die verkoopt gewoon goed.
Als je dat vergelijkt met een 159 in Italie die verkoopt natuurlijk in mindere aantallen en als de fabriek geen goede mix van typen heeft gaat dat scheef lopen.
Is een kwestie van kapitaalbenutting en ook mensbenutting zoals de discussie nu loopt.
Ik zou zeggen een management vraagstuk voor de heer Marchionne.
Een vraagstuk waar men dus al een tijd druk mee aan het timmeren is aangezien bijna elke fabriek een nieuw bestemmingsplan krijgt.
Het grootste probleem is echter niet het productieschema. Het grootste probleem is het aantal werknemers in verhouding tot de hoeveelheid fabrieken en de hoeveelheid werk. Bovendien worden de fabrieken moderner en moderner waardoor men het ook met minder af kan.
Toch wel denk ik, ik ben geen Neerlandicus en heb geen zin om moeilijk te doen, maar anders klopt deze zin niet:
“Dit zou betekenen dat in 2014 FGA met de inzet van 19.500 mensen, oftewel 46 werknemers per auto, 900.000 auto’s zou gaan produceren.”
En Tommaso, natuurlijk je hebt gelijk. Even niet aan gedacht. Ik dacht meer aan de mate van automatisering in de verschillende fabrieken, en dat er in Italië nog meer “ambachtelijk” werd gewerkt..
het gaat om 46 werknemers per auto. Dat is een ander gegeven dan daarboven toen het om het aantal ging per werknemer.
Dit heeft niks met taal te maken voor zover ik weet. Ik denk dat je in de verwarring bent gekomen.