Vooruitblik op het nieuwe industriële plan van FGA
De Italiaanse krant ‘La Repubblica’ kent de globale inhoud van het plan waarvan we op 21 april allemaal zullen horen.
En dus maken wij er ook direct melding van. De maatschappelijke onrust rond de Italiaanse autoindustrie is geheel verklaarbaar en zal voorlopig ook wel een tijdje aanhouden gezien de omschrijving die FGA geeft voor het bedrijf van de toekomst. Een compacter maar efficiënter FGA. Minder werknemers dus kleinschaligere fabrieken met een hogere productie en dus meer rendement. Een geheel nieuw soort Fiat, meldt de krant, in de breedste zin van het woord. Van de fabrieken die auto’s produceren tot de afdelingen waar de techniek wordt geproduceerd.
Er komt dus een verdere reorganisatie van de fabrieken in Italië. Ook het aantal verschillende modellen dat in Italië het daglicht zal zien de komende jaren, gaat omlaag van twaalf naar acht. Voor 1500 Siciliaanse werknemers die momenteel de Ypsilon mogelijk maken gaat zoals we allemaal weten het licht uit. Cassino zal de komende jaren de in productie name van nieuwe modellen mogen verwachten zoals de vervanger van de huidige Bravo en Delta, de Giulietta en een nieuwe Crossover. De Croma gaat uit productie. In Cassino zullen 500 banen van de huidige 4600 verdwijnen middels een afvloeiingsregeling voor nieuw gepensioneerden in overeenkomst met de vakbond. In Mirafiori zullen 2500 van de 5000 banen uiteindelijk verdwijnen en zullen de Idea, Musa, MiTo, Multipla en Punto uit productie gaan. Vanaf 2014 zullen daar de opvolger van de huidige MiTo en een grote nieuwe MPV met plaats voor 5-7 personen (code naam ‘L1’) in productie worden genomen. In Pomigliano d’Arco verdwijnen de 147, 159 en GT om plaats te maken voor de nieuwe Panda. Vanaf 2014 moeten dat 250.000 Panda’s per jaar zijn. Volgens sommigen wil FGA daarvoor een investering doen van 750 miljoen euro. Volgend jaar zal de Bertone fabriek in Grugliasco een nieuwe toevoeging vormen aan het huidige fabriekenbestand. Daar zullen nieuwe grote Chrysler/Lancia modellen van de band gaan rollen in diverse vormen.
Al met al kunnen er van de huidige 54.000 banen (toeleveranciers niet meegerekend) 5000 ook echt helemaal verdwijnen (ontslagen).
In de VS zullen in de komende 4 jaar 7 verschillende modellen met Fiat, Alfa Romeo en Lancia badge in productie worden genomen voor de mondiale markt en dus ook de Europese. In totaal gaat het dan om meer dan 350.000 Italiaanse auto’s uit de VS per jaar. De nieuwe Fiat crossover op basis van de huidige Dodge Journey en de 500. Een Alfa Romeo ‘Sportover’, opvolger van de 166 (!) en Giulia plus de Lancia-Chrysler modellen uit het D segment.
De productie van motoren is qua locatie volgens de krant wat onzeker. FGA neigt momenteel namelijk naar een uitbreiding in Polen (Bielsko Biala) met de nieuwe tweecilinder TwinAir. Hierdoor is de toekomst van de fabrieken in Pratola Serra (FMA in de provincie Avellino) en Termoli onzekerder geworden, met het verschil dat de laatste fabriek heel goed draait met 900.000 per jaar. De eerste fabriek produceerde in 2006 nog 500.000 middelgrote en grotere motoren per jaar, terwijl dat vorig jaar nog maar 170.000 waren. De fabriek in Termoli (CB) bouwt momenteel kleine motoren waar de meeste vraag naar is.
De afscheiding van de autodivisie onder leiding van CEO Sergio Marchionne zou ook in het plan beschreven zijn. Inmiddels is hoofdeigenaar Agnelli onder leiding van John Elkann (EXOR) bewust van de sterk gestegen waarde van de autodivisie op de beurs en is een ‘spin off’ van de autotak volgens Elkann een logische stap; “We dromen allemaal van een mondiaal sterk FGA.” Insiders beweren dat dat vanaf deze zomer al een feit zal zijn onder een nieuwe naam. Marchionne zal de hoogste man in functie zijn over dit grote bedrijf. De rest van het oude Fiat zou opgaan in EXOR en zal op verschillende fronten actief zijn netals in de periode voor de komst van Marchionne. Je kunt het zien als een zelfstandige financiële Fiat tak waarover John Elkann de leiding zal nemen. Hiermee zal J. Elkann de werkelijke opvolger zijn van de legendarische ‘Avvocato’ maar dan zonder autodivisie. Al zal de band met de nieuwe autodivisie hecht blijven, met de daarbij behorende invloeden.
Het plan waar we binnenkort getuige van zullen zijn reikt in ieder geval tot 2014. FGA zal van 600.ooo naar 900.000 in Italië geproduceerde auto’s gaan. Eventuele vroegtijdig uitgelekte gegevens kun je dagelijks volgen op AutoEdizione.nl.
Krijgen we dus weer slechte Panda’s…..(en die scoren nu juist zo prima!)
Nou nou…die fabriek heeft een metamorfose ondergaan en om Napoletanen van twee linker handen te beschuldigen gaat me echt te ver.
Twee rechterhanden hebben ze in ieder geval niet……en Fiat moet weer 750 mln investeren, zelfs na de ingrepen van begin vorig jaar.
Ben misschien wat negatief maar kan er slecht tegen wanneer overheden hun markt zo proberen te beschermen; kijk ook naar Frankrijk en Duitsland (met Opel bijvoorbeeld). Dit is volgens mij de enige reden waarom de Panda opeens in Italie geproduceerd gaat worden…..
De goede reputatie van AR is destijds ook door dergelijke praktijken om zeep geholpen; nu gaat Fiat ze wellicht achterna.
Alfa’s en Lancia gemaakt in de VS, samen met Chrysler: een voorbode van bad(ge) engineering? Hoop van niet!
Waarom zou dat een voorbode zijn van badge engineering?..
Het is nou eenmaal makkelijker en dus goedkoper om auto’s die op hetzelfde platvorm staan in één fabriek te produceren.
Het is nou eenmaal ook goedkoper om dicht bij de klant te produceren, dus als je in de US wilt verkopen zul je er ook moeten produceren. Als de toekomstige Alfa’s hetzelfde platform hebben als Chryslers betekent dat automatisch dat het beter is om de Alfa’s voor de amerikaanse markt ook in de US te bouwen.
Was er alleen informatie over de personenwagenmarkt of ook over Iveco toevallig?