Marchionne verwerpt krantenkoppen van vandaag!
De CEO heeft naar de telefoon gegrepen.
Terwijl wij en vele Italiaanse sites en kranten melding deden van wat de plannen zouden zijn, klonk er een luid protest vanuit Turijn. Marchionne zelf ontkende pertinent dat de informatie van de kranten inhoudelijk correct zou zijn; “Iedere journalistieke uitlating is in deze fase voorbarig en ongefundeerd.”
De reden van deze snelle interventie is natuurlijk het feit dat er een aantal te schrappen banen (5000) in de krantenkoppen stonden. Iets wat natuurlijk heel gevoelig ligt en geen misverstanden over mogen bestaan. Marchionne verwees wat het productieplan voor 2010 en 2011 betreft alvast naar de bekendmakingen van afgelopen decemder. Daarin staat duidelijk dat FGA de nodige investeringen gepland heeft staan voor Italië, inclusief de daarbij behorende modellen. Het betreft tweederde van de 8 miljard die FGA mondiaal wil investeren. Van het verdwijnen van banen wil Marchionne niets weten; “De afgelopen 24 maanden hebben we er alles aan gedaan om op een zo sociaal mogelijke manier garant te staan voor elke baan, ondanks de extreem moeilijke omstandigheden van de industrie. En er is nog geen ontslag gevallen dankzij onze enorme inzet en opofferingen. We vinden de timing waarmee men de discussie nu wil aanzwengelen erg slecht. Ik hoef geen lofprijzing maar we hebben een enorme klus voor mekaar gekregen. Onthoud goed waar Fiat stond in 2004.”
Op de details van het plan wil Marchionne nog niet ingaan omdat volgens hem daar nog aan gewerkt wordt. In ieder geval kunnen volgens hem de details van de kranten zo de prullenbak in, aangzien die maar vaag iets te maken zullen hebben met wat er werkelijk gaat gebeuren. Over Termini Imerese zei Marchionne dat er momenteel contact is voor samenwerking en dat het onderste uit de kan wordt gehaald om een goede bestemming te creëren. Ook over de mogelijke ‘Spin Off’ van FGA zegt Marchionne dat nog niets een feit is.
Marchionne’s reactie kwam op tijd waardoor de eerste reacties van de altijd felle vakbonden een beetje knullig overkomen. Zei zeiden vandaag zelfs dat het een schandalig plan was en dat Marchionne volgens hen op onwettige wijze de totale leiding neemt momenteel over het bedrijf. De Fiom zegt dat de overheid hem moet trachten te conditioneren om zo Fiat terug te claimen voor Italië. De ontworteling van Fiat in Italië moet ten koste van alles worden stopgezet.
Wij hopen vooral dat de overheid de minder gematigde bonden zal weten te conditioneren zodat de fabrikant zich kan ontwikkelen tot een sterke wereldspeler.