Heibel rond Alfa Romeo stand in Geneve
De Zwitsere politie weet van wanten.
Of om precies te zijn het korps van Geneve. Misschien omdat men in deze stad, waar nogal eens een internationale bijeenkomst plaatsvindt, gewend is de straten ‘flink’ te ontdoen van de daarbij behorende protesterende menigte. Een Zwitser heeft immers een hekel aan ongeregeldheden op eigen bodem, waar alles doorgaans lijkt te kloppen als een goed gesmeerd uurwerk. Als er dan een groepje zuid Italianen een smetje dreigen te worden op de prachtige autosalon van Geneve, is het ook zaak om daar zo snel mogelijk weer vanaf te komen.
Een groep werknemers uit Termini Imerese en Napels, besloot vorige week namelijk om een paar honderd kilometer te rijden, om vervolgens in de Zwitserse stad rond de Alfa Romeo stand gezamelijk hun ongenoegen te uiten. Het feit dat in de plannen van 21 april a.s. geen productieschema staat voor de Siciliaanse fabriek en FGA Pomigliano stil aan lijkt uit te dunnen zorgt al een tijd voor een hoop onrust in Italië. De terugloop van Italië als autoproducerend land houdt iedereen bezig. Op een spandoek stond de tekst dat met de komst van de Giulietta, Arese en Pomigliano het loodje leggen.
Vele internationale ogen en lenzen waren veertien dagen lang op de nieuwe Giulietta gericht, dus grepen de arbeiders zonder toekomst hun kans. Totdat de Geneefse politie ingreep en paar flinke klappen uitdeelde. Giorgio Tiboni van de nationale belangenverening CUB voor vakbondsleden, schrijft nu in een brief aan Italiaans minister van buitenlandse zaken Franco Frattini, dat van de vredeliefdende demonstranten een aantal zeer hardhandig werden aangepakt waardoor zeker twee gewond raakten. Bovendien werd de groep vervolgens opgesloten in een soort garage. Dezelfde brief met een verzoek om een klacht in te dienen bij de Zwitserse regering, ging ook naar het Italiaanse consulaat in Geneve.
Heel begrijpelijk dat ze demonstreren. Zeker als zo’n groot aantal mensen op straat komt met een bepaalde expertise word de spoeling qua banen erg dun. Maargoed, als je die mensen geen werk kan bieden doordat je niet genoeg verkoopt word het nog moeilijker op de lange termijn heeft niemand dan meer werk voor Alfa/Fiat. Beter nu door de zure appel heen. Vroeger hebben ze dat in Limburg gehad met de mijnen.
Dit is niet de manier. Laat ze liever staken voor een produktie-stop bij de poort van de fabriek.
Geneve moet het uithangbord voor FGA zijn. Het uithangbord wat voor hun broodverdiensten moet zorgen.
Nu hebben ze alleen hun eigen en hun collegas te pakken mocht dit uitdraaien tot een verminderde verkoop door hun eigen aktie.
Nu zetten ze de kans op een eventueel ontslag in een stroomversnelling. Deze aktie zal zeker invloed hebben op de verkopen, en daarmee hun eigen werk.
Er zijn al diverse werkonderbrekingen en stakingen geweest in Arese en Pomigliano en Terminese.
Deze actie was een kreet van aandacht voor de buitenwereld.
Ook onder Alfisti wordt geen traan gelaten kennelijk om de afbraak van Arese.
Wat dat betreft verkeer ik in dubio.
Moet je de Mito eren als laatste ontwerp van het Centro Stile uit Arese of verguisen omdat die in Turijn wordt gebouwd.
De afgelopen decennia heeft Fiat veel geld gekregen van de overheid om de productie te behouden en dat wordt zo terzijde geschoven.
Arese wordt door Fiat ingepikt om dure bouwgrond te hebben voor de Expo 2015.
Misschien dat er een standbeeldje vanaf kan dat daar ooit een Alfa fabriek heeft gestaan?
Kortom niet leuk die actie voor het merk misschien maar de teloorgang van toch historische plekken als Arese en Pomigliano net zo min.
Nu of over 50 jaar , die fabriek zal toch ooit gesloopt gaan worden. Of de fabriek verder nog historische waarde heeft zal niet veel werknemers boeien. Als ze maar brood kunnen verdienen. Of het nu voor Ford, GM of FGA zal zijn.
Het zou al een heel stuk netter zijn geweest als ze bij de ingang van het beursgebouw gingen staan ipv op de stand van Alfa zelf. Met alle potentiele klanten die weggejaagd worden.
Zie het zelf al voor me. Loop ik als potentiele klant over de Alfa-stand komen er enkele kerels mij vertellen hoe “slecht” FGA hun behandeld. Als ik nou geen Alfist zou zijn dan was ik doorgelopen naar de volgende stand en misschien naar huis zijn gegaan met een order voor b.v. een Leon.
Wat zou naast de historische waarde nog het voordeel van de assemblagelijn van Arese zijn t.o.v. de concurerende lijnen?
De werknemers van Arese moeten gaan aantonen dat zij een meerwaarde hebben t.o.v. de andere assemblagelijnen. Reclame voor zichzelf maken binnen de groep FGA zeg maar.
Het zijn net Nederlanders die Italianen. 😉
Heb ooit nog een vakbondsactie op Monza meegemaakt.
Dat was ten tijde van het beeindigen van de productie van de Busso V6 in Arese.
Een roodgekleurde tribune die het Alfa Romeo team ging uitfluiten.
Ja pasione he?
Dan zijn het eerder net Belgen. Die zijn ook niet te laf om weer eens te gaan staken als er ergens rook is. 🙂