Autoindustrie in Europa holt achteruit

Het laagste punt sinds 1996 is inmiddels bereikt.

Europa legt het dus ook wat dit heilig huisje betreft af t.o.v. van de opkomende economieën. Precies waarom iemand als Sergio Marchionne met FGA eieren voor zijn geld heeft gekozen in de afgelopen 12 maanden en daarvoor. De VS heeft ondanks de recente economische neergang, inmiddels alweer een beter klimaat te bieden voor de autobouwer dan ons oude continent. China groeit ook op het gebied van auto’s bouwen en verkopen het hardst en daar komen nog andere landen bij. Daar kan geen autolobby of staatssteun tegenop. Hoewel Europa de sterkste merken in huis heeft, haar autobouwers zitten al lang elders.

Het laagste niveau in 14 jaar is nu bereikt volgens de ACEA van Europese autobouwers. Sinds 2008 is de teruggang 13% en sinds 2007 18%. Afgezien van een crisis zit een gedwongen daling er al lang aan te komen, aangezien een groot aantal fabrieken al lang niet meer rendabel te noemen zijn. Precies de conclusie die hier al vaker te lezen is geweest. In de begin jaren ’90 was er een soortgelijke daling van 15,1% alleen minder structureel. In 2009 zijn in totaal 13,4 miljoen auto’s geproduceerd wat een record laagte is. In realiteit zijn dat er nog altijd teveel aangezien een kwart daarvan geen nieuwe eigenaar heeft gevonden.

Italië is een van de grootste dalers. In het thuisland van FGA is men van een vierde positie in Europa gezakt naar een zevende plaats. In productiecijfers is dat een daling van 17,6%, oftewel 843.239 nieuwe auto’s in 2009 t.o.v. 1.023.774 nieuwe exemplaren in 2008. De Tsjechische republiek en Polen haalden Italië in met respectievelijk 974.569 en 879.186 geproduceerde auto’s. In Italië heeft dit het afgelopen jaar voor veel commotie gezorgd. Des te meer ook omdat daar nu gesproken wordt over een onzeker toekomst voor bepaalde fabrieken ten zuiden van Rome. Er is dus nog geen uitzicht op verbetering. 

Duitsland blijft het grootste productieland met 5,2 miljoen auto’s ondanks een daling van 13,8%. Frankrijk en Spanje volgen daarna. Groot Brittanië staat nu vierde ondanks de daling van 33,9%. Tsjechië en Slovenië waren de enige EU landen die een lichte groei kenden van 3 en 7,5%. Oostenrijk was de grootste daler (Magna) met -52,6%.    

Ondanks dit alles is op het moment de vraag nog maar met 1,3% gedaald t.o.v. 2008 en met 9,3% t.o.v. 2007. Dit is natuurlijk te danken aan de kunstmatige overbruggingsregeling in de vorm van staatssteun in 13 landen. 1 miljoen auto’s werden er in Italië verkocht dankzij deze regeling. De vraag nam in Duitsland, Frankrijk, Tsjechië, Oostenrijk en Slovakije hierdoor zelfs toe.  

Volgens de voorspellingen van de ACEA, zal dit jaar geen verbetering optreden. De private sector zal flink krimpen. Vooral in landen waar geen staatssteun meer is voor deze groep zoals in Italië. De commerciële sector zal zich eindelijk kunnen stabiliseren na een vrije val van -32% het afgelopen jaar. De mensen die door deze zwakke conditie het hardst geroffen worden zijn uiteraard de 2,2 miljoen werknemers in de industrie en de 9,8 miljoen werknemers die afhankelijk zijn van diezelfde autoindustrie.

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.