Marchionne wil totale onafhankelijkheid
Marchionne heeft in Geneve alvast vooruitgegrepen op 21 april aanstaande.
Dat er opnieuw een kleine aardverschuiving aan zit te komen was al lang duidelijk. Want na de grote verrassing in Detroit afgelopen zomer, maakt Marchionne zich momenteel op voor een volgende grote stap nu de vogeltjes weer beginnen te fluiten. Hij zelf sprak in Geneve over een historische stap. De nummer 1 van FGA wil de autotak definitief loskoppelen van de baarmoeder uit Turijn. Agnelli zou zich omdraaien in zijn graf als hij dit zou horen. Het is niet voor niets dat heel Italië in rep en roer is rond de afwachtende houding van Lingotto richting bepaalde FGA fabrieken ten zuiden van Rome. Fiat is namelijk onder de regie van de veelbesproken CEO, een nieuw herboren kolos aan het worden, dat zijn heil nu meer dan ooit ook buiten de nationale grenzen zoekt om haar toekomst veilig te stellen. Afgelopen zomer brachten we ook al het nieuws dat Marchionne zo snel mogelijk door wil stomen naar de top vijf van grootste autobouwers ter wereld, en dat hij dat wil bereiken door minstens 6 miljoen auto’s per jaar te bouwen. Ook toen was de wens dat FGA onafhankelijk zou worden samen met Chrysler een publiek geheim. Nieuwe allianties liggen mogelijk in het verschiet om deze ontkoppeling nog meer tot een succes te maken.
Al deze bovengenoemde ingrediënten komen terug in de zinspelingen die Marchionne de vorige week deed in Geneve. Het klinkt als een aanloop op het uitgebreide industriële nationale en internationale plan, dat de CEO 21 april aanstaande aan alle werknemers en media wil openbaar maken. Hierbij ging het hardnekkige gerucht dat een verdere samensmelting met PSA tot de mogelijkheden zou behoren. Marchionne gaf aan dat de bestaande samenwerking blijft bestaan, maar zei dat er verder nog geen plannen zijn voor dit moment.
Waar de CEO geen geheim van maakt, is dat de verdere globalisering van het bedrijf noodgedwongen in een stroomversnelling zal komen. Volgens Marchionne is dit nodig om de komende jaren de marktconditie ook met name in Italië weer te kunnen normaliseren de komende jaren. Rond 2013 zal er weer van een normaal niveau kunnen worden gesproken. Sergio Marchionne zei dat nu de staatssteun definitief verleden tijd zal zijn, de Italiaanse markt jaarlijks met 1,75 miljoen zal krimpen de komende 3-4 jaar. De CEO gaf aan dat het een zure appel is waar doorheen valt te bijten, maar dat daarna de zon ook duidelijk weer moet gaan schijnen.
Over Termini Imerese was de CEO kort en helder; “Ik wil het er niet meer over hebben. Door de media wordt dit telkens een steeds pijnlijker debat. Daar help je geen enkele werknemer mee. Wij zullen op onze beurt zoveel mogelijk meewerken aan een degelijke toekomst van deze werknemers.”
Bij dit alles rest ons enkel de vraag; Heet FGA vanaf volgend maand voortaan anders? Een nieuwe naam voor Chrysler en de Fiat groep samen?