TwinAir: De kleine grote ster aan het motorisch firmament
Downsizing staat tegenwoordig centraal in de auto-industrie. Bijna alle autofabrikanten zetten zich in om het verbruik en de uitstoot zo laag mogelijk te houden. Groen is het nieuwe toverwoord als het om verkopen gaat, waarbij een aantal overheden subsidies toe kennen. Ook wordt er het nodige aangestuurd door de EU, en moeten fabrikanten zelfs boetes betalen bij het overschrijden van het gestelde Co2 maximum.
We kunnen het niet vaak genoeg aanhalen dat Fiat hier het voortouw in neemt, en dat wil blijven doen. Het bedrijf heeft inmiddels een aantal innovaties op haar naam staan die hieraan moeten bijdragen. Ook deze innovatie moet hierin een grote rol gaan spelen. Neem een 2-cilinder, wat voor minder bewegende massa, frictie en een lager gewicht zorgt. Schroef daar een turbo op en pas Multiair toe, en je hebt een uiterst zuinig bommetje.
Deze nieuwe motor die de naam TwinAir draagt, zullen we nog vaak gaan tegenkomen. Er zijn zelfs al bronnen die de Alfa Mito noemen. Deze motor is in vergelijk met de 1.4L 4-cilinder, 23% korter, 10% lichter en verbruikt 30% minder brandstof! Met een uitstoot van 95 g/km heeft deze TwinAir de laagste emissie op het gebied van benzinemotoren. En met vermogens variërend van 65 tot 105 pk, hoeven we toch ons nergens voor te schamen?
[nggallery id=212]
Wel raar dat ie maar 10% lichter is ondanks dat ie zoveel kleiner is?
En natuurlijk goedkoper in productie! Ben benieuwd hoe deze motor klinkt. Krijgt de 500 weer een twee cilinder motor 🙂