Duitsers kiezen voor Italiaanse degelijkheid
Onze oosterburen hebben verstand van degelijkheid.
Dat is dan ook wat de plaatselijke autoindustrie daar met name aan kwaliteit heeft voortgebracht de laatste jaren. Het Duitse keurmerk Dekra heeft nu een opmerkelijke conclusie getrokken in haar jaarlijkse tests rond de betrouwbaarheid van diverse automerken. FGA producten zouden namelijk wat dat aangaat volgens het germaanse instituut structureel steeds beter uit de bus komen. Zo scoren de Grande Punto, Idea, 159 en de Ypsilon erg goed. Ook de Panda valt elk jaar weer in positieve zin op. Deze auto’s zijn al een tijd op de markt en hebben daarom inmiddels een duidelijk beeld achtergelaten.
Maar Dekra laat het hier niet bij en zegt dat de 500, MiTo en de Delta reeds veel belovende resultaten tonen, ook voor in de toekomst. Dekra toont haar resultaten in samenwerking met Auto Motor und Sport en heeft als basis 15 miljoen revisies op 150 modellen door heel Duitsland. De kwaliteit zou over de eerste 50.000 km enorm zijn toegenomen in vergelijking met het verleden. Het meest interessante punt hierbij is dat vooral de 5 belangrijkste componenten van een auto het er heel goed vanaf brengen als ze uit Italië komen. Namelijk het remsysteem, de veersystemen, de stuurinrichting en de verbranding van de motoren. Dat laatste is geen verrassing aangezien Fiat het schoonste merk ter wereld is als het gaat om uitstoot.
In het middensegment scoort het FGA product gelijk of beter dan menig concurrent, en in de hogere segmenten zelfs bijna altijd beter. Laat dat laatste nou net de segmenten zijn waarvan men over het algemeen zegt dat je beter een Duits product kunt kopen.
Onze 159 doet het inderdaad probleem loos kon ik dat ook maar zeggen van ons Duitse storingsgevoelige rammel gebakje. Nu even af wachten wat er dit jaar voor moois gaat komen maar de vervanger van onze VW is vast iets met Twin Air aanboord. Ik was ook niet ontevreden over de 156 die we hier voor hadden dat was al een grote sprong voorwaarts ten opzichte van de 3 jaar vanaf nieuw gereden 318i (E46) en de half jaar gereden 406 GT 2.2 (toen lease nu (AR) eigen auto).
De afgelopen 4 jaar 2x een alfa 159 (2.2jts en 2.4jtdm) gereden en voor het eerst nooit iets mee aan de hand! Daarvoor peugeot en bmw, altijd gedonder.
we zien al langer in de ADAC en de 100.000 km testen dat VW en Toyota al een aantal jaren aan het dalen is. De Panda staat in de 1 ste helemaal bovenaan samen met , toch, de AYGO.
De GP kwam in de 100.000 km testen een fractie tekort om bovenaan te eindigen . Een gecorrodeerde stekker meen ik.
VW heeft 4 modellen of nagenoeg de laatste plaatsen staan. Een Toyota Auris roestte op 18 plaatsen (..) na 100.000 km.
Toch veel BMW’s met gedonder, waarom hoor je daar nooit wat van en waarom staan ze toch altijd hoog in te tevredenheidstests en pechstatisieken etc?
@LaTiNo147
Je wilt toch pronken met je mooie nieuwe BMW? De buren laten zien dat je een dure auto hebt kunnen kopen? Dan wil je niet vertellen dat je al meerdere keren stil bent gevallen onderweg want dan lachen ze je uit.
Tja boven genoemd punt. En ze geloven heilig dat de andere het slechter doen. Maar ik ken meer mensen met problemen met Duits en Japanse wagens dan met Italianen (het percentage Italiaanse auto’s in de fam is erg hoog) van de afgelopen 15 jaar. Ja ik ken ook mensen die ooit een Alfa 33’s en Ritmo’s hadden uit de eerste generatie en daar keek je na een paar jaar dwars door heen. Gek genoeg ze bleven het wel doen. Maar uit die tijd was er ook een met een Mitsubitsch cold waarvan de meerijders de deuren moesten vast houden anders vielen ze er uit. Maar mijn vaders Suds waren geen enkel probleem hoewel die algemeen een enorme smet op alfa’s naam hebben achter gelaten. Laats in autoweek was er iemand in klokje rond. Deze eigenaar gaf aan dat de turbo slangen van de D4D vaak las kunnen gaan. Mijn buurman stond na 3.000km bij parijs met zijn D4D met losse slangen bij de dealer in frankrijk is dit gefixt. Ook hebben ze veel last van stationair loop die is bij de D4D niet in orde als mijn alfa dat zou hebben had ik hem allang terug gebracht maar Toyota rijders accepteren dit en zeggen dit niet hard op en beschouwen het merk als betrouwbaar ook nog na nieuwe inspuit systemen voor de 100.000km. Echter met deze rommel kom je nog gewoon bij de garage en sta je niet stil dus telt niet mee in de statistieken van de ANWB en DEKRA. Toyota en BMW rijders bedekken meer met de mantal der liefde dan de Italiaan rijders denk ik. Dat ik van het werk een 3 serie had had mijn werkgever en collega er ook 1 de 320D stond na een paar duizend km in zuid-frankrijk met een kappotte koppeling maar niet aangesloten meer bij ANWB zijn vrouw heeft de heren met haar V40 verder gebracht naar de eindbestemming de 3 niet door een pegdiens naar Nederland gebracht. Als je BMW stuk is komt er een BMW service wagen om je verder te helpen dit gaat niet mee in de statistieken. Bij FGA en VAG komt de ANWB die gaan wel in de boeken. Particulier zou ik niet snel een Toyota of BMW kopen. Helemaal niet zonder aankoop keuring. Ik heb teveel gezien en gehoord en meegemaakt met die dingen dat ik ze niet vertouw zonder keuring. Dit is mijn tweede Alfa zonder garantie of aankoopkeuring en ben er uiterst te vrede over dat ook onze tweede auto ingeruild gaat worden voor een Italiaan mijn vrouw is haar VAG helemaal beu en ik ook want de laatse 2 maanden heb ik haar iedere dag naar haar werk moeten brengen om dat ze bij VAG niet konden ontdekken wat er mis mee was. Onder de 0 Graden deed de automaat het niet meer handig als het vriest. De citoen specialist in de buurt o een lupo o dat is dat en dat kost 27,5 euro. Kom je bij de dealer is het onderdeel in prijs verhoogd naar 106 euro ex oplichters die Pon.
Een beter beeld krijg je als je je richt op het buitenland. Nederland is geen autoland , wordt VW door de bladen beschermt om advertentie redenen ( ik ben al een tijd geblokt bij autoweek omwille van van vele verifieerbare berichten aangaande VAG , en er zijn er meer…).
Autobild is door zijn 5.000.000 lezers voor een paar jaar terug op de knieen gebracht. Het verteld nu wat er echt aan de hand is.
@johnny het alfa mannetje:
Ik ben je reacties op de autoweek website toevallig wel eens tegengekomen, en denk niet dat je geblockt bent op de website omdat VAG de website dusdanig sponsort. Je was wel heel nadrukkelijk aanwezig, en het zal vooral om je hoeveelheid nogal eenzijdige en eentonige posts zijn dat je niet meer gewenst was. Ik vond het eerlijk gezegd ook aardig irritant.
Henkie : jammer dat je hier niet op de inhoud ingaat , indien mogelijk natuurlijk. Daar ligt mijn punt.
Zoals velen is het op de man spelen geen punt , merk ik ook bij jouw. Dat zul je bij mij nooit zien. Nu ook niet.
Inhoud die je niet aanstaat wordt snel als hinderlijk gezien . Inherent aan een forum denk ik. Er zijn er daar verscheidene geblokkeert , al dan niet alleen overdag (..)
We hebben kontakt met elkaar …….
Derhalve niet te naif zijn over de ”zekere relatie” met automerken met VAG in het bijzonder .
Maar …graag inhoud , zoals gezegd.
@ Johnny
Het is zo dat als er ergens op een forum een post over Alfa Romeo komt, dit gelijk de hit van de week is. Iedereen heeft zijn mening klaar, en dit zijn liefhebbers (waaronder ik), maar ook volharde bashers. Deze laatste groep probeerde jij wel heel veelvuldig te overtuigen van hun ongelijk. Daar is op zich niets mis mee, maar omdat dit zo vaak gebeurde (steeds maar weer pechstatistieken ed erbijhalen) werd AW dit denk ik zat. Alfabashers krijg toch niet van hun meningen af, dus berust daarin en laat ze denken wat ze denken. Zo blijft Alfa tenminste een liefhebbersmerk.
En forum is er om je mening te ventileren. En deze meningen liggen vaak ver uiteen. Laat mensen dus zeggen wat ze denken, en ga er niet elke keer op in. Want dát is denk ik de reden van je block.
Ondanks dat staat reputatie inderdaad vaak niet gelijk aan de werkelijkheid. Zie Toyota, zelf koning betrouwbaarheid kan van zijn voetstuk vallen. Een bekende moest na 40.000km ook een nieuw motorblok in zijn Transporter T5 laten leggen, voor eigen rekening na 3 jaar.
Statistieken kun je op verschillende manieren opmaken, waarbij een specifieke onderzoeksmethode hele andere resultaten kan opleveren dan een andere methode. dit is denk ik de reden dat er zulke grote verschillen zijn tussen onderzoeken zoals de Dekra, Tevredenheidstrofee en ADAC. Ik heb zo’n idee dat advertentiebelangen hier weinig invloed op hebben. Maar dat is mijn bescheiden mening.
Het zou een autoforum sieren dat er geen holle leuzen en op de man spelen wordt toegestaan. Dat zijn wel veelal de spelregels , die ik er veelal op nalees. Dat is geen enkel probleem…..
Een dubbele moraal derhalve , voor de advertentie belangen en de 80 % die zich ergert . De macht van de 80 % derhalve in een land die niets met autos heeft . Op Autobild voer ik deze gesprekken ,
allemaal geen probleem na de capitulatie voor een aantal jaren terug.
In Nederland zijn we nog lang niet zover , ik begrijp het wel als je aureool wordt aangetast met verifieerbare feiten die zomaar iemand brengt . Dat er sprake is van een dwingende overtuiging is niet aan de orde , immers de linken ed. kan iedereen op zijn eigen merities beoordelen.
Zie het zo : toch heerlijk als iemand in een land als nederland ( ik reis veel voor mijn bedrijf..) de knuppel in het hoenderhok gooit ? Het mooie is dat ik nu merk op die forums dat de VW aangangers al een beetje gedraaid zijn en al helemaal niet meer vertellen dat VW de beste is…..een zeker resultaat dus . En waarom niet ? De autowereld is een grote wereld waar de meerderheid een ruime mate van cognitieve dissonantie bezit.
Daar doe ik niet aan mee, lekker ruien maar wel met FEITEN en nooit op de man spelen.
Als een site dit niet waardeert is dat hun probleem . Nederland is nu eenmaal een heel bekrompen landje met zoals gezegd heeel weinig autokennis . En willen we dit niet gewoon in stand houden ? Ik denk het wel en dat mag , maar laat mij dan ook mijn mening geven. En daar wringt de schoen.
o ja , de reclame inkomsten : Ik heb 10 jaar een site , de grootste in zijn segment, en kan je vertellen dat adverteerders het zeker niet leuk zullen vinden. …..
@johnny het alfa mannetje: Zou je aub kunnen stoppen, en gewoon weer on-topic gaan?
http://www.autoedizione.nl/huisregels/
Is het mij toegestaan mij te verweren op een reactie ( die wel heel off-topic is..)en derhalve persoonlijk gericht?
Il Quadrifoglio : graag een reactie hierop . Dank alvast.
Ik heb de huisregels net bekeken en zag het volgende :
Terzake
Houd reacties on-topic. Discussies over auto’s kunnen voor verhitte reacties zorgen, maar dat betekent niet dat men generaliserend, kwetsend, op-de-man, grof of stupide hoeft te reageren.
Ik hoop derhalve dat Henkie zich hieraan wil houden in het vervolg .
@johnny het alfa mannetje: Wij zien graag dat iedereen zich hier aan houdt.
Jammer , Il Quadrifoglio , heel jammer.
Kun je dit soort dingen niet gewoon aan Matti overlaten ?
Dit is pas goed nieuws. Een Duits keurmerk dat zegt dat Italiaanse auto’s goed uit de testen komt. Ga zo door FGA.
@johnny het alfa mannetje:
Het voordeel van NL is dat bijna alles bespreekbaar is hier i.t.t vele andere landen… Het nadeel is dat het vaak ook op zn smalst gebeurt en dus met grote (lees respectloze) woorden terwijl het ‘nergens’ over gaat. Van dat laatste zijn we absoluut geen voorstander (al vanaf dag 1 ik weet het..niet echt democratisch..maar soms moet je dingen willen uitsluiten). Wij polderen met mate. Als ik een nieuwe partij zou oprichten in Den Haag zou de naamgeving iets zijn als: De Partij Van Het Gezonde Verstand En Algemeen Volksfatsoen (PVHGVEAV)….
Daarom is het zaak dat je altijd op AE onder de berichten zeer inhoudelijk blijft reageren zonder teveel iemand alleen maar te willen tackelen. Hierdoor draag je bij aan een site met hoog niveau speciaal over Italiaanse merken. Anders dan de grote massa zeg maar netals de auto’s zelf. Ben je te emotioneel geweest achteraf, wis dan eventueel (even via mail aangeven) je reactie bij nader inzien of geef zelf aan richting de ander dat je fel was. Wil je een standpunt blijven herhalen. Prima! Dat houdt de discussie juist gaande en doe het soms gerust op het scherpst van de snede. Ooit was Heidekonijn daar een meester in bijvoorbeeld… totdat hij zich om duistere redenen aangeschoten wild voelde.
Is er een link naar het nieuwsbericht?
Kom er zelf niet echt uit op de rommelige site van Auto motor und sport.
Heb wel een test van 2009 gevonden waarin de MiTo een derde plaats verworven had na de Polo en Fiesta. En een eerste plaats bij de importwagens.
Rare lijst voor de importwagens overigens. De Fabia word er als import beschouwd terwijl het naar mijn weten gewoon een Polo is.
160000km met mijn 159. Nog niets mis mee.
300000km met onze 156. Nog niets mis mee.
Mij ouders rijden al jaar en dag met Italiaanse wagens en nog nooit een ernstig probleem gehad.