De dubbele koppeling uit Turijn toont zich straks in Geneve
Netals wat betreft C-Evo en TwinAir is het Dual Dry Clutch Transmissie Systeem (DDCT) een zoveelste bewijs dat veel Italiaans nieuws in Geneve onderhuids zit.
Een goed teken, want dat betekent vooral dat FGA ook op het gebied van techniek niet stil zit de laatste jaren. Dit dankzij de innovatieve kracht van FPT. Als je straks een MiTo op de show ziet staan, loop er dan niet aan voorbij maar trek het portier open. Binnenin vind je dan de eerste generatie DDCT, te herkennen aan ondermeer de pook, dat moet zorgen dat de 1,4 MultiAir met 135 pk waar je dan in zit, een nog vlottere en comfortabelere rit kan opleveren. Deze splinternieuwe afstammeling van de C635 uit Verrone , heeft 6 versnellingen dat geschikt is voor een maximum koppel van 350 Nm. De handgeschakelde versie kennen we inmiddels van de MiTo QV en is al langer in productie. De DDCT bak heeft twee afzonderlijke frictiesystemen die beide parallel zijn aangesloten aan de schakelbak. Hierdoor is er altijd een extra versnelling, die als het ware klaar staat tijdens het schakelen en kan er zonder interval automatisch worden op- of teruggeschakeld. Deze ultra geleidelijke overgangen kennen we al van de grotere en duurdere auto’s uit met name Modena. Het syteem zorgt voor meer comfort en de ervaring van meer snelheid door een vlottere overdracht. Bovendien gaat het gemiddelde verbruik met 10% omlaag.
Afgezien van de automatische pook in het midden, kun je de DDCT ook bestellen met speelse flippers aan het stuur als extra optie. Ook de Giulietta heeft deze kerverse gimmick natuurlijk in huis. De nieuwe bak zorgt bovendien voor een naadloze aanlsuiting op het Start&Stop systeem van FGA en het DNA systeem van Alfa Romeo. De DDCT is droog en lichter dan het in olie gedoopte DSG systeem van VAG. Het systeem van Volkswagen weegt 99,5 kilogram terwijl de DDCT slechts 81 kilo weegt. Vanaf het komende voorjaar is het DDCT systeem leverbaar op de MiTo MultiAir.
Weet iemand wat een normale versnellingsbak weegt?
Klinkt alsnog erg zwaar..
gelukkig ziet deze pook er beter uit dan de dualogic varianten…
Een normale versnellingsbak weegt tussen de 35 en de 50 kg. (ik las net na wat googlen op een forum dat een versnellingsbak van een cinquecento tussen de 35 en de 40 kg weegt).
Mmm laat maar komen.
FGA graag het programma van alle modellen aanpasen.
Mito
0.9l MA 85 PK
0.9l MA 105 PK
1.4l MA 135 PK
1.4l MA 170 PK QV
1.75l MA 235 PK GTA
1.3l MA JTDm2 80 PK
1.3l MA JTDm2 95 PK
1.6l MA JTDm2 110 PK
1.6l MA JTDm2 135 Pk
Giulietta
0.9l MA 105 PK
1.4l MA 135 PK
1.4l MA 170 PK
1.75l MA 200 PK
1.75l MA 235 PK QV
V6 MA 350PK GTA
1.6l MA JTDm2 120 PK
1.6l MA JTDm2 135 PK
2.0l MA JTDm2 170 PK
2.0l MA JTDm2 200 PK
2.0l MA JTDm2 230 PK twin turbo
2.4l MA JTDm2 280 PK twin turbo QV
159/GT/Brera/Spider
1.4l MA 135 PK
1.4l MA 170 PK
1.75l MA 200 PK
1.75l MA 235 PK
V6 MA 350PK QV
V8 MA 400PK GTA twin turbo
1.6l MA JTDm2 120 PK
1.6l MA JTDm2 135 PK
2.0l MA JTDm2 170 PK
2.0l MA JTDm2 200 PK
2.0l MA JTDm2 230 PK twin turbo
2.4l MA JTDm2 280 PK twin turbo QV
Met bovengenoemd motoren palet vergroot je het aantal potensiele kopers enorm en zien we wat meer moois op de weg dan dat saaie grijs . Helemaal als je al deze versie standaartd voorziet van start/stop en Q2(zit ook op M3)Optioneel voor alle versies DDCT en op de 140PK+ optioneel Q4
Denk dat het aanbod zo wat te groot(lees “logistiek” te duur) wordt, maar ik begrijp je punt. Vind het nu een rommeltje in de AR prijslijst met de nieuwe en oude motoren door elkaar bij Mito en 159.
@AR159, leuk voorstel, fantasierijk dat wel 😉
Kan iemand met uitleggen waarom het zo lang moet duren om nieuwe motoren in oude modellen te gooien? Bijv die 1.4T MA in een 159?
Zijn de kosten daarvan te hoog of is het een technisch probleem, bijv dat ie niet op de versnellingsbak/aandrijving kan worden aangesloten ofzo?
Ik vraag me af wat ze zullen doen met de motoren die meer dan 350NM koppel bieden… Welke versnellingsbak zullen ze dan gebruiken? De oude?
Grtz
eerst word de oude stock opgeruimd
Wit dit dan zeggen dat we in de toekomst geen motorische upgrade meer gaan kunnen doen van boven de 350NM? :s
Voor het fun-element in de broodnodige power/weight ratio: Hoeveel weegt-ie nou totaal???
@Giancarlo: ook als dat ten koste gaat van je verkopen?
Als dat goedkoper is voorlopig wel
AR 159
ben je zeker van die nieuwe motorisaties? Waar heb je die informatie ergens van?
Danku
TOM het is geen lijst die echt betstaat het is simpel een lijst met wat niet verkeerd zou zijn om mee uit te komen om de verkopen op te voeren. Het huidige motor gamma is te beperkt en spreekt een hoop menden niet aan zeker Alfisti niet die zijn misschien blij met de komst van de 1750TBI maar de restniet en de oude motoren voldoen niet meer aan de eisen dus daar moet wat anders voor komen. De benzine modellen bestaan reeds behalve de nieuwe V6 en V8 daar is nog niet veel over bekend. De diesels zijn logische updates van de huidige, aangezien Multi air ook op de diesels toepasbaar is. Als Alfa echt de verkoop aantallen wil verhogen zullen ze een breder publiek moeten gaan bedienen. 1 manier daarvoor is een breder motoren aanbod een andere is alle opties als Q4 en DDCT niet voor een enkel modelletje in een specifieke uitvoering. Dat is ook wat de concurrentie doet dus wil je concurreren moet je ook mee doen en je niet beperken zoals de Italianen tot dus ver altijd hebben gedaan.