De dubbele koppeling uit Turijn toont zich straks in Geneve

Netals wat betreft C-Evo en TwinAir is het Dual Dry Clutch Transmissie Systeem (DDCT) een zoveelste bewijs dat veel Italiaans nieuws in Geneve onderhuids zit.

Een goed teken, want dat betekent vooral dat FGA ook op het gebied van techniek niet stil zit de laatste jaren. Dit dankzij de innovatieve kracht van FPT. Als je straks een MiTo op de show ziet staan, loop er dan niet aan voorbij maar trek het portier open. Binnenin vind je dan de eerste generatie DDCT, te herkennen aan ondermeer de pook, dat moet zorgen dat de 1,4 MultiAir met 135 pk waar je dan in zit, een nog vlottere en comfortabelere rit kan opleveren. Deze splinternieuwe afstammeling van de C635 uit Verrone , heeft 6 versnellingen dat geschikt is voor een maximum koppel van 350 Nm. De handgeschakelde versie kennen we inmiddels van de MiTo QV en is al langer in productie. De DDCT bak heeft twee afzonderlijke frictiesystemen die beide parallel zijn aangesloten aan de schakelbak. Hierdoor is er altijd een extra versnelling, die als het ware klaar staat tijdens het schakelen en kan er zonder interval automatisch worden op- of teruggeschakeld. Deze ultra geleidelijke overgangen kennen we al van de grotere en duurdere auto’s uit met name Modena. Het syteem zorgt voor meer comfort en de ervaring van meer snelheid door een vlottere overdracht. Bovendien gaat het gemiddelde verbruik met 10% omlaag.

Afgezien van de automatische pook in het midden, kun je de DDCT ook bestellen met speelse flippers aan het stuur als extra optie. Ook de Giulietta heeft deze kerverse gimmick natuurlijk in huis. De nieuwe bak zorgt bovendien voor een naadloze aanlsuiting op het Start&Stop systeem van FGA en het DNA systeem van Alfa Romeo. De DDCT is droog en lichter dan het in olie gedoopte DSG systeem van VAG. Het systeem van Volkswagen weegt 99,5 kilogram terwijl de  DDCT slechts 81 kilo weegt. Vanaf het komende voorjaar is het DDCT systeem leverbaar op de MiTo MultiAir.

Deel dit artikel:

15 gedachten over “De dubbele koppeling uit Turijn toont zich straks in Geneve

  • 24 februari 2010 om 18:12
    Permalink

    Weet iemand wat een normale versnellingsbak weegt?
    Klinkt alsnog erg zwaar..

    Beantwoorden
  • 24 februari 2010 om 19:25
    Permalink

    gelukkig ziet deze pook er beter uit dan de dualogic varianten…

    Beantwoorden
  • 24 februari 2010 om 19:35
    Permalink

    Een normale versnellingsbak weegt tussen de 35 en de 50 kg. (ik las net na wat googlen op een forum dat een versnellingsbak van een cinquecento tussen de 35 en de 40 kg weegt).

    Beantwoorden
  • 24 februari 2010 om 20:19
    Permalink

    Mmm laat maar komen.

    FGA graag het programma van alle modellen aanpasen.

    Mito
    0.9l MA 85 PK
    0.9l MA 105 PK
    1.4l MA 135 PK
    1.4l MA 170 PK QV
    1.75l MA 235 PK GTA
    1.3l MA JTDm2 80 PK
    1.3l MA JTDm2 95 PK
    1.6l MA JTDm2 110 PK
    1.6l MA JTDm2 135 Pk

    Giulietta
    0.9l MA 105 PK
    1.4l MA 135 PK
    1.4l MA 170 PK
    1.75l MA 200 PK
    1.75l MA 235 PK QV
    V6 MA 350PK GTA
    1.6l MA JTDm2 120 PK
    1.6l MA JTDm2 135 PK
    2.0l MA JTDm2 170 PK
    2.0l MA JTDm2 200 PK
    2.0l MA JTDm2 230 PK twin turbo
    2.4l MA JTDm2 280 PK twin turbo QV

    159/GT/Brera/Spider
    1.4l MA 135 PK
    1.4l MA 170 PK
    1.75l MA 200 PK
    1.75l MA 235 PK
    V6 MA 350PK QV
    V8 MA 400PK GTA twin turbo
    1.6l MA JTDm2 120 PK
    1.6l MA JTDm2 135 PK
    2.0l MA JTDm2 170 PK
    2.0l MA JTDm2 200 PK
    2.0l MA JTDm2 230 PK twin turbo
    2.4l MA JTDm2 280 PK twin turbo QV

    Met bovengenoemd motoren palet vergroot je het aantal potensiele kopers enorm en zien we wat meer moois op de weg dan dat saaie grijs . Helemaal als je al deze versie standaartd voorziet van start/stop en Q2(zit ook op M3)Optioneel voor alle versies DDCT en op de 140PK+ optioneel Q4

    Beantwoorden
  • 24 februari 2010 om 21:03
    Permalink

    Denk dat het aanbod zo wat te groot(lees “logistiek” te duur) wordt, maar ik begrijp je punt. Vind het nu een rommeltje in de AR prijslijst met de nieuwe en oude motoren door elkaar bij Mito en 159.

    Beantwoorden
  • 25 februari 2010 om 09:00
    Permalink

    Kan iemand met uitleggen waarom het zo lang moet duren om nieuwe motoren in oude modellen te gooien? Bijv die 1.4T MA in een 159?
    Zijn de kosten daarvan te hoog of is het een technisch probleem, bijv dat ie niet op de versnellingsbak/aandrijving kan worden aangesloten ofzo?

    Beantwoorden
  • 25 februari 2010 om 09:45
    Permalink

    Ik vraag me af wat ze zullen doen met de motoren die meer dan 350NM koppel bieden… Welke versnellingsbak zullen ze dan gebruiken? De oude?

    Grtz

    Beantwoorden
  • 25 februari 2010 om 10:13
    Permalink

    Wit dit dan zeggen dat we in de toekomst geen motorische upgrade meer gaan kunnen doen van boven de 350NM? :s

    Beantwoorden
  • 25 februari 2010 om 10:31
    Permalink

    Voor het fun-element in de broodnodige power/weight ratio: Hoeveel weegt-ie nou totaal???

    Beantwoorden
  • 25 februari 2010 om 20:06
    Permalink

    AR 159
    ben je zeker van die nieuwe motorisaties? Waar heb je die informatie ergens van?

    Danku

    Beantwoorden
  • 28 februari 2010 om 19:52
    Permalink

    TOM het is geen lijst die echt betstaat het is simpel een lijst met wat niet verkeerd zou zijn om mee uit te komen om de verkopen op te voeren. Het huidige motor gamma is te beperkt en spreekt een hoop menden niet aan zeker Alfisti niet die zijn misschien blij met de komst van de 1750TBI maar de restniet en de oude motoren voldoen niet meer aan de eisen dus daar moet wat anders voor komen. De benzine modellen bestaan reeds behalve de nieuwe V6 en V8 daar is nog niet veel over bekend. De diesels zijn logische updates van de huidige, aangezien Multi air ook op de diesels toepasbaar is. Als Alfa echt de verkoop aantallen wil verhogen zullen ze een breder publiek moeten gaan bedienen. 1 manier daarvoor is een breder motoren aanbod een andere is alle opties als Q4 en DDCT niet voor een enkel modelletje in een specifieke uitvoering. Dat is ook wat de concurrentie doet dus wil je concurreren moet je ook mee doen en je niet beperken zoals de Italianen tot dus ver altijd hebben gedaan.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.