FGA start het jaar optimaal

Europa kende ook de afgelopen maand weer de nodige stijgers en dalers in een markt die nog altijd niet stijgt maar daalt.

In west Europa werd weliswaar met 1.034.628 exemplaren 15,7% meer verkocht ten opzichte van 2009, maar als we iets verder uitzoomen zien we dat het nog geen vetpot is, zoals in een recent verleden, aangezien in andere landen de situatie nog bar en boos is. In sommige Oost Europese landen was er een daling van meer dan 50%. Bovendien is de stijging van deze eerste maand ten opzichte van de vorige vrij makkelijk tot stand gekomen aangezien we nu op veel markten een dikke EHBO kist zien staan in de vorm van staatssteun, terwijl die vorig jaar nog ontbrak tijdens een extreem slechte verkoopmaand. In Italië zien we dat de markt een mooie groei van 30,22% doormaakt ondanks minder steun vanuit Rome. Wat ook een mooie verrassing is, is de tendens van groei die FGA weet voort te zetten in de start van dit nieuwe jaar. Bovendien deden alle merken mee in een stijging van in totaal +21,8%.   

Voor het moedermerk vielen er 77.251 nieuwe Fiat’s te registreren, wat 23% meer is dan in dezelfde maand vorig jaar. Het Europese marktaandeel van Fiat komt hiermee op 7,5%. Lancia blijft inmiddels traditiegetrouw een groeiend merk en haalde uitstekende cijfers. De verkopen stegen met 27,9% t.o.v. januari 2009, van 7.846 naar 10.035 eenheden. Maar ook het momenteel kwetsbare Alfa Romeo liet zien dat de MiTo een uitstekende auto is volgens een prima filosofie. Voor de ‘Biscione’ stegen de verkopen in de EU met 9,4% naar 8.608 eenheden. Daar komt straks de nieuwe Giulietta bij.

Fiat is nog altijd het schoonste automerk in Europa, waardoor het ook op diverse markten groeiende is. Hierdoor wordt de positie van FGA in de EU steeds sterker en staat het merk Fiat na vier weken op de vijfde plaats van best verkochte merken voor de maand januari 2010.

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.