FGA gaat veel verkopen in Rusland
Hier volgen nog wat extra details op de expansiedrift van FGA richting het oosten.
FGA wil veel van haar Fiat-Chrysler producten de russische markt op helpen. Slechts 10% van de productie in de Sollersfabriek te Naberezhnye Chelny zal voor de export bedoeld zijn naar nabijgelegend landen. Rusland is groot en Putin is een vriend van Italië. Combineer die die twee factoren met Marchionne en de VS, en je hebt een soort alomvertegenwoordigde autoproducerende link tussen oost en west. De basis voor een internationaal sterke positie voor nu en in de toekomst. Berlusconi blijkt overigens ook vaak de spreekbuis te zijn van Brussel en Washington richting het Kremlin, maar dat terzijde.
In de fabriek van Sollers zullen SUV’s en andere personenauto’s gebouwd worden. Het doel is zoals bekend 500.000 eenheden per jaar. Dit aantal moet binnen 6 jaar gehaald worden. Het zou in eerste instantie gaan om 9 modellen op nieuw platform die afkomstig zijn van Fiat-Chrysler. De Russen van Sollers produceren zelf momenteel Fiat bedrijfswagens en de nieuwe UAZ Patriot waarvan Berlusconi onlangs een heeft kocht. Vadim Shvetsov zette als CEO van Sollers vorige week zijn handtekening samen met Sergio Marchionne bij Putin op de koffie. De productie beperkt zich niet enkel tot het samenstellen van de voertuigen zelf, maar behelst ook de fabricage van motoren en versnellingsbakken in de ZMZ fabriek en het moderne complex in Togliatti. De fabrieken staan 1000 km ten oosten van Moskou in de deelrepubliek Tatarstan en zijn het neusje van de russische zalm op autoindustrieel gebied. Mocht je die willen bezichtigen neem dan extra broodjes mee voor onder weg.
Volgens Marchionne is dit een van de grootste samenwerkingsdeals in de geschiedenis van Fiat, in een van de meest lucratieve markten met groeipotentie ter wereld.