Ferrari is klaar voor de toekomst
CEO Amedeo Felisa van Ferrari doet alvast wat officiële aankondigingen.
Als eerste zien we de terugkeer van een legendarische Ferrari icoon in de vorm van een echte GTO. Dez über GT zal na de 458 Italia opnieuw een ware publiekstrekker zijn, en is eigenlijk de straatversie van de 599XX. Deze krachtpatser met 650 pk op basis van de 599 Fiorano krijgt ook daadwerkelijk de GTO badge op de achterzijde en staat vanaf eind dit jaar bij de Ferrari dealer. De GTO zal bij al die pk’s niet meer dan 1650 kg wegen. Een redelijk grote GT die bijhoorlijk ‘allegerita’ is dus. De auto zal zowel van buiten als binnen geheel eigen stijlkenmerken krijgen. Ook de schakelbak zal onherkebaar zijn. Deze derde GTO in de geschiedenis van Ferrari zal waarschijnlijk begin deze zomer op een speciaal evenement onthuld worden.
Volgend jaar zal een Spider versie van de 458 op de markt verschijnen. Een Scuderia variant van de excellente 458 Italia zal echter nog even op zich laten wachten. De Hybride 599 die we straks in Zwitserland zullen zien is volgens Felisa eigenlijk niet meer dan een groene vingeroefening. Een productieversie van de Ferrari met batterijen zal niet eerder dan in 2015 op de markt verschijnen. Verder zijn er ook andere technieken in ontwikkeling die voor een groener Ferrari zullen zorgen de komende tijd. Zo is er het variabele cilindersysteem en het Start&Stop systeem. Ook het energiebesparende KERS systeem zal op de weg haar intrede gaan doen. De California zal mag straks als eerste diverse milieuvriendelijke noviteiten introduceren.
Felisa sloot af met de aankondiging van de opvolger van de Enzo. Een gelimiteerde topsegment Ferrari, die het begrip ‘supercar’ een nieuwe invulling moet geven. Zowel technisch als esthetisch.