Alfa Romeo Coupé Bertone volgende maand in Genève!
Het steekt Martin Winterkorn van VW natuurlijk enorm, dat ondanks dat zijn saaie Polo de winnaar is, het Duitse publiek volgens Auto Motor und Sport eigenlijk de MiTo de meest aantrekkelijke auto vindt. Andere VAG producten in het compacte segment hadden het nakijken. Voor de voorman van Volkswagen een reden om zich te vergrijpen aan holle frasen en goedkoop populisme.
Zonder enige vorm van schaamte stelde hij dat Alfa Romeo beter af zou zijn onder Wolfsburgse vlag en dat hij geen idee heeft of het Italiaanse merk te koop staat. VAG zal over een paar jaar immers 10.000.000 auto’s per jaar bouwen volgens Winterkorn. Wie is er dan niet beter af? Porsche en een groot deel van Suzuki werden onlangs opgeslokt door de Duitse autokolos. ‘En wie is Marchionne anyway?’ Dat zei de Duitse CEO nog net niet…
Wat hij niet weet, is dat de talentvolle Milanese leerling van FGA op het moment naar een hele dure kostschool gaat, onder leiding van Harald Wester. En dat er in Italië twee grote carrosserieontwerpers ‘as we speak’ de messen slijpen voor opnieuw tijdloze mooie creaties onder goedkeurend oog van Lingotto. Net als toen, zullen klinkende namen weer de meest tot de verbeelding sprekende Italiaanse auto’s neerzetten met de kracht van een allesverslindende dikke slang. Alfa Romeo komt terug!
Het begon vlak voor het weekeinde allemaal met de teaser die Pininfarina het net op gooide, maar dat is niet alles. Quattroruote is het grootste autonieuwsblad van Italië en heeft warme contacten met de autoindustrie in Italië. Zij weten nu het een en ander te melden over een concept voor een aanstaande Alfa Romeo coupé van Bertone. Ook de Italiaanse krant La Stampa schrijft er inmiddels over. Logisch feit eigenlijk, want als de Spider van Pininfarina weer reïncarneerd, mag de Giulia van Bertone uiteraard niet uitblijven.
Bertone zal in 2012 100 jaar bestaan, en is dit jaar uit de as herrezen dankzij de inzet van een zorgzame weduwe. Bertone Cento Srl. kan dit zien als een uniek momentum waarin alles kan kloppen. De lange cv van Bertone is vooral indrukwekkend dankzij de vele Alfa Romeo kunstwerken uit het verleden en dus is een comeback zonder Alfa logo, geen echte comeback. Het bedrijf in het Turijnse Caprie is volgens insiders momenteel met de afronding bezig van de conceptuele fase van een Alfa Romeo coupé. De sleutel tot een internationaal podium voor Bertone, dat de afgelopen jaren helemaal verdwenen leek ondanks verschillende indrukwekkende stijloefeningen zoals de nieuwe Alfa Romeo BAT 11 (*gallery). Overigens is dat laatste wel het bewijs dat de carrosseriebouwer nauwe banden heeft met de grote proviniciegenoot en eigenaar van het Milanese merk. Dit concept is nu officieel ook in Geneve te zien volgende maand.
Het zal een oogstrelende coupé zijn dat zowel technisch als esthetisch de hartslag van autoliefhebbers zal doen versnellen. Onder de kap van de concept ligt een 4200 V8 met 440 pk. Het ontwerp is een eerste kunstwerk dat onder leiding van de ervaren Amerikaan Mike Robinson tot stand is gekomen. De moeder van Bertone en superoma Lilli Bertone, zegt dat dit een belangrijk model is voor een terugkeer op het internationale toneel. Bertone zal met dit concept bewijzen dat het met al haar merkwaarden weer volledig opetationeel is en sterk.
Het is alsof FGA alle merkwaarden van Alfa Romeo weer nieuw leven in weet te blazen, maar dat het vooral wil benadrukken, dat het na 100 jaar weer tijd is voor een nieuw begin. Critici en gehaaide concurrenten hebben dan uiteindelijk het nakijken. Bij AutoEdizione wrijven we inmiddels in onze handen!
[nggallery id=185]
Dat doe ik ook AutoEdizione. Wrijf Wrijf.
Ik vond op internet een mooie omschrijving van de slang en dit past ook wel bij Alfa Romeo.
“U heeft er vast wel eens van gehoord die toespeling op de slechte reputatie van de slang.
Een slang kan over het algemeen weinig goeds doen bij de mens.
Allerlei slechte eigenschappen kennen we haar toe. Zij zou moordlustig en achterbaks zijn,
Om over haar sluwheid en haar vals en agressief gedag maar de zwijgen.
In werkelijkheid ligt het echter gelukkig anders.
Een slang is een evenwichtig, nuttig en interessant dier die zeker niet de slechte plaats verdient die velen haar toekennen”
Die BAT is echt heel erg gaaf!
maar staat deze nu in Geneve of komt er ook nog een concept op basis van de nieuwe Guilia zoals eerder werd geschreven?
Of het op basis van de Giulia is is onbekend (ivm V8 denk ik van niet, waarschijnlijk 8c Competizione). Een geheel nieuw ontwerp.
of toch een Chryslerplatform? met achterwielaandrijving? Autointernationaal hintte die kant op tav de nieuwe Duetto van Pinin.
AI gebruikt heel vaak tot altijd een eigen idee als norm zonder verdere bronnen te raadplegen.
Volgens de huidige bronnen in Italië gaat het wel degelijk om een aangepast 8C platform voor deze concept. Het heeft geen nut immers om voor een stijloefening de auto op een productieplatform te zetten.
@Mattia Mariani:
Dan heeft de stijloefening toch weinig waarde? Of het moet betekenen dat nog een nieuw platform voor het mogelijke productiemodel gemaakt moet worden.
Kijk naar de Brera en wat mensen ervan verwachten…..
Weinig waarde is denk ik te kort door de bocht. Het feit dat PF en Bertone zoiets ‘mogen’ bouwen betekent vooral dat FGA iets van plan is met modellen die dat concept belichamen.
Dat daaar dan geen V8 in het echt komt te liggen is misschien een feit maar dat het een desillusie wordt a la Brera lijkt me niet. Daarvoor heeft men te veel geleerd op Lingotto.
Zet maar vast in je agenda; volgende Duettto en Giulia coupé hebben RWD!
🙂 ben benieuwd!!
(p.s. ben af en toe kort door de bocht; maar dat was je wellicht al opgevallen….. ;-))