Autoverkopen in nood!
De eerste berichten over de eerste verkoopmaand van 2010 zijn alles behalve gunstig.
Na een mooie verkoopcurve omhoog sinds deze zomer, zeggen autobranche deskundigen in Italië nu dat er een vrije val gaande is. Geen wonder dus dat FGA besloten heeft per direct de fabrieken een aantal weken dicht te doen. Minister Scajola zou dus beter moeten weten. Volgens critici nu, is deze tijdelijke sluiting een direct gevolg van het uitblijven van staatssteun. Gian Primo Quagliano van onderzoeksbureau voor de auto markt CSP (Centro Studi Promotor), zegt in een artikel van ilSole24Ore dat het van groot belang is dat de steun zo snel mogelijk van start gaat. De markt heeft momenteel met een totale instorting van de verkopen te maken. De verantwoordelijkheid ligt volgens Quagliano bij de staat. Rome heeft in 2009 al in een te vroeg stadium diverse malen laten weten dat de staatssteun ook in 2010 in stand zou blijven. Momenteel is er geen subsidie en bedenken de mensen zich wel twee keer voordat ze een auto kopen.
Deze conclusie wordt ook onderstreept door de twee belangrijkste Italiaanse instituten voor de autobranche, de Anfia (Associazione Nazionale Fra Industrie Automobilistiche) en de Unrae (Unione Nazionale Rappresentanti Autoveicoli Esteri). Die eerste partij zegt dat zonder steun eind dit jaar een terugval zal kunnen worden genoteerd van 2,6 miljoen in 2009, naar 1,7 miljoen. De schade die deze maand wordt opgelopen bedraagt al 160.000 auto’s die geen klant hebben kunnen vinden, aldus Eugenio Razelli van de Anfia. Volgens de Unrae zullen ook vooral veel minder auto’s bij de fabrikant besteld zijn deze maand. 130.000 mensen zullen zich eind deze week ingeschreven hebben voor een nieuw te leveren auto. Een dikke 7,14% minder dan vorige jaar om deze tijd, toen de markt ook al in een diepe crisis zat en het aantal bestellingen rond de 140.000 lag.
Scajola zei eerder deze week dat de staat naar een gezondere marktconditie toewerkt. Scajola zegt dat de steun voor 2010 lager zal zijn, van kortere duur en vooral bestemd voor extra veilige en schone auto’s. Bovendien zullen nu ook bedrijfswagens meeprofiteren. Deze tak moest het in 2009 zonder steun doen en stortte volledig in.
Was vandag bij mijn garage BUGA ital auto en daar vrezen de 60 medewerkers al voor hun job ze zeggen dat het finito is met Alfa.
Bestel maar al een zerk voor je 166 want het zal de laatste zijn in zijn reeks zeiden ze ook.
En als het niet de laatste is zal het nog minstens 8 jaar duren voor er een opvolger is.
Bedroevend nieuws dus 😥
@Big Alfa Lover: Weet niet hoe ze daar aan komen. Natuurlijk is het niet finito met Alfa Romeo.
Ze zouden wat vaker Auto Edizione moeten lezen. 😉
Ik snap alleen die zerk voor je 166 niet.. Zodra ik m’n Thesis heb blijf ik ‘m onderhouden tot ikzelf een zerk nodig heb…
Belgisch defaitisme??
BTW wat heeft de sluiting van een Buga filiaal van 60 man met FGA België te maken voor zover ik weet behalve dat het op zn vlaams gezegd hoofdverdeler is.