Harald J. Wester gaat Italiaanse niche vormgeven
Vanmorgen kwamen we al met een headline hierover, nu geeft FGA een officieel persbericht af.
Eindelijk zal er een eenheid komen in een tak van sport waar de Italiaanse autoindustrie de grootste uitdaging ooit heeft liggen. Namelijk het succesvol commercialiseren en renderend maken -en houden- van exclusieve labels voor grotere serieproductie. Het zou voor het eerst zijn sinds de prestigieuze Italiaanse merken lang…lang geleden, zich profileerde naast enkele Britse en Duitse automerken van toen. Met een speciale taak voor de Bertone fabriek in Grugliasco in het verschiet -over twee jaar start daar de productie van luxe modellen voor verschillende labels- en nu deze officiële aanstelling van Wester over deze nieuwe afdeling, lijkt er een begin te zijn gemaakt aan iets waarvan velen niet geloven dat Marchionne hier ooit nog aan zou beginnen. Hij zei immers ooit dat luxe segmenten voorlopig geen optie zijn om in grotere aantallen te produceren, vanwege de overmacht uit Duitsland. Bovendien leken veel topmannen niet geschikt voor deze job. Hetzij omdat ze alleen voor Alfa Romeo leken te willen werken en voor zichzelf (Kalbfell), hetzij omdat ze niet bereid waren tijdelijk water bij de wijn te doen i.v.m. een overgangsfase (DeMeo). Sergio Cravero hoorde daar niet bij. Hij deed zijn stinkende best om in deze moeilijke fase voor Alfa Romeo er het beste van te maken zonder te gaan dagdromen. Daarom krijgt hij nu een belangrijke nieuwe taak binnen de groep als geheel. Wester is nu die ervaren aangewezen persoon om dit grotere geheel verder te ontwikkelen. Precies op het moment dat veel roering is ontstaan onder pers en fanatici over de toekomst van Alfa Romeo. Marchionne heeft een hekel aan te veel woorden en lijkt al helemaal niet op iemand die de regie kwijt zou zijn geraakt. Hij laat daadkracht boven alles prevalleren. Ook nu;
“Het doel van de aanstelling van Harald Wester en de toevoeging van Alfa Romeo, is meer eenheid en leiderschap creëren over drie merken die sportiviteit en prestatie centraal hebben staan. Harald Wester heeft zich al ruimschoots bewezen als het op leiderschap en inzicht aankomt. Zijn inbreng zal heel waardevol blijken. Sergio Cravero zal op een bredere schaal nu zijn commerciële en technische capaciteiten kunnen toepassen.”
Harald J. Wester werd in Duitsland in Linz am Rhein geboren op 26 februari 1958. Hij haalde zijn Master in Mechanical Engineering op de Braunschweig universiteit in 1986. Hij begon zijn carrière bij VAG in Wolfsburg, waar hij CEO was op de onderzoeks- en conceptafdeling van 1991-1995. Daarna ging hij naar Audi in Ingolstadt waar hij de leiding had over het programma voor concepten en kleine proefmodellen tot 1999. Vervolgens kwam de overstap naar Italië waar hij tot 2002 directeur Product development was. Sindsdien was hij tot 2004 Group President Engineering en Chief Technical Officer (onderzoek, ontwikkeling en technologie) bij Magna Steyr AG. Na de komst van Marchionne bij het nieuwe FGA werd hij CTO voor de groep. Vanaf 2008 is hij ook CEO van Maserati S.p.A. en sinds vorig jaar van Abarth&C S.p.A.
wie kun je beter nemen voor de organisatie van een italiaans bedrijf.Juist een Duitser.
@alfaspeed: Zijn resultaat met Maserati is zeker goed te noemen. 🙂
@ Alfaspeed
Dat moet je ze bij VW vertellen (DeMeo).
Maserati heeft ondanks de omstandigheden(resessie)toch winst behaald dit jaar en wat nieuwe produkten ontwikkeld.Op technische vlak kun je alles overlaten aan de Italianen maar op organisatieniveau zou dat een ramp zijn.Te veel corruptie en vrienjespolitiek.Een duitser blinkt zowiezo daar in uit.Wat dat organiseren betreft is Marchionne een uitzondering maar hij heeft dan ook het merendeel van de tijd in het buitenland(niet Italie) gewoond.
@hape: Uitzonderingen bevestigen de regel.
Vreemd dat de Mannen die uitblinken bij FIAT opeens worden weggekaapt door andere bedrijven.DeMeo,Da Silva.
@Alfaspeed,
Net als Alfa deed met ene meneer Jano. 😉
andersom had je natuurlijk ook Hruska die van volkswagen kwam en de alfasud een (volkswagen)boxermotor gaf…
oeioei vloeken in de kerk 🙂
Wat ik bedoel te zeggen is dat wil men een goede positie op de markt hebben en/of/behouden dat men de goede mensen moet weghalen en proberen te behouden anders gaat het niet goed komen.
De grote merken versterken niet alleen hun positie door goede mensen weg te kopen maar verzwakken ook de positie van het andere bedrijf.
@ alfa speed
wat is volgens jouw noodzakelijk om een goede positie op de markt te hebben, krijgen, behouden. en dan bedoel ik niet de mensen die er werkenmaar het merk zelf.
Alfa Romeo was al aan een goed start bezig met de 147,156 en 166.
Door het weggaan van goede mensen met passie en de bemoeizucht van GM is het allemaal op een dood spoor terecht gekomen.
Goede produkten werden ontwikkeld die weinig te maken hadden met Alfa romeo.
Als je ziet wat men nog allemaal in huis had om te ontwikkelen aan techniek wat door GM in de ijskast werd gezet, dan was dat een dood spoor.
Maar men is nu alweer 1 model verder.
Om als merk te blijven bestaan zal men niet ALLEEN de grotere aantallen moeten verkopen maar terug moeten naar de evolutie.als men alleen denkt in termen van revolutie verliezen ze het produkt uit het oog en worden de klanten merkvreemd.
Waar is het Alfa Virus gebleven?