Een nieuwe richting voor Alfa Romeo
Volgens AutoEdizione een logische stap nu Alfa Romeo een nieuwe status moet krijgen binnen de groep.
Marchionne bevestigde dit gerucht in een interview. Harald J. Wester, momenteel hoofd van Maserati, wordt de CEO over deze tak. Alfa Romeo hoort in de toekomst voortaan thuis bij Maserati en Abarth. Een sportieve Italiaanse drie-eenheid in stijl en met verschillende segmenten is vervolgens het resultaat.
En eigenlijk is dat ook direct een brug tussen Italiaanse exotische auto’s die Maserati en Ferrari nu bouwen en het massaproduct dat uit FGA en straks Chrysler voort zal komen. En brug waar men al jaren behoefte aan had maar niet in staat was te bouwen. Als je het goed bekijkt is dat bovendien de enige mogelijkheid voor Alfa Romeo om in de VS ooit geïntroduceerd te kunnen worden. Want ook daarbij hadden we al vanaf deze zomer onze vraagtekens. Dat kan simpelweg niet onder Fiat,Chrysler-Lancia of Dodge vlag. Maserati wil bovendien werken aan uitbreiding en kan dat t.z.t. perfect met Alfa Romeo doen. Een huwelijk dat jaren geleden, o.a. tijdens de komst van de 8C Competizione, al vaak als ideaal geopperd werd, maar helaas door gebrek aan mogelijkheden niet kon worden vorm gegeven. Toen zei Marchionne namelijk al dat de glorieuze merken in ere hersteld moeten worden maar nog een lange weg hadden te gaan.
Abarth zal de onderste regionen waarnemen, Alfa Romeo het midden en wellicht ook enkele modellen bovenin. Maserati spreekt voor zich. Zoals gezegd, wat we hier feitelijk zien is een samensmelting tussen nieuwe techniek dat nu beschikbaar komt vanuit FGA-Chrysler en die van Maranello. Wat Dodge in dit geheel toegeschreven gaat krijgen is niet duidelijk, maar dat heeft dan ook niet echt onze interesse. …Er zijn daarover vast de nodige verhitte discussies gaande op blogs in de VS momenteel. Marchionne vervult ook daar zeker weer de rol van Kop van Jut.
Sergio Cravero die Alfa Romeo momenteel bewaakt, zou op het punt staan om een andere rol aan te nemen binnen de groep als hoofd Product Portfolio Planning & Product Concept. Alfa Romeo’s verhuizing zou niet al te ingewikkeld zijn. Wester heeft een goede reputatie en is algemeen Chief Technical Officer op dit moment. Alfa Romeo valt hierbij dus (eindelijk) onder de tak van de meer zinnenprikkelende producten voor liefhebbers.
Het is alsof het ‘kind’ van Marchionne nog een ultieme kans krijgt en toegelaten wordt tot de hoogste Italiaanse universiteit omdat het daar ooit thuis hoorde. Zo’n jonge student van 100 heeft veel begeleiding nodig maar zal zich ook kunnen bewijzen. Te beginnen met de Giulietta. Zodra het goede cijfers haalt zal het ook kunnen groeien. Volgens ons een perfecte testcase na jaren van ‘vlees noch vis’, van ‘meerdere walletjes eten’, ‘kant noch wal raken’, ‘geen hout snijden’, ‘water bij de wijn doen’ etc. ect..
Dat is nog eens goed nieuws!
ik hoop dat deze strategie gaat werken en dat ook voor de consument duidelijk wordt welke positie Alfa binnen de FGA groep en binnen de markt in het algemeen inneemt. nu denken veel mensen (logischerwijs?) dat Alfa’s niet meer dan opgewaardeerde fiats zijn
Op zich een toe te juichen ontwikkeling.
Alledrie merken met een sportieve uitstraling dus past goed bij elkaar en toch ook hun heel eigen historie.
Daar valt wel wat op te bouwen zou je zeggen.
Ben benieuwd hoe dit verder zal worden aangekleed.
In ieder geval hebben de merken Abarth en Maserati ruimte om vele sportieve varianten van hun modellen op de markt te brengen.
De now how is aanwezig alleen moet men nog de tijd nemen (en krijgen)om de plompe GM structuur af te schudden en verder te gaan met technische hoogstandjes. Chapeau Marchionne.
Goed nieuws, hopelijk krijgt deze sportieve drie-ling dezelfde vrijheid als dat Audi bij volkswagen heeft.
Ben benieuwd hoe Abarth zich dan moet ontplooien gezien het nog altijd rebadged Fiats zijn. Wellicht krijgen ze hun eigen modellen zoals die cabrio concept op Elise-platform?
Dit is m.i. een meesterlijke zet.
“Branding” is heel belangrijk in autoland en belangrijk om bepaalde automerken een juiste plek in het marktsegment te geven.
Maserati is voor de meesten niet bereikbaar maar vult het gat naar Ferrari in voor wat betreft luxe GT’s.
Abarth is de sportieve uitvoering van Fiat en als zodanig goed herkenbaar voor kleine sportieve hatchbacks.
Alfa kan nu eindelijk het gat tussen Maserati en Abarth invullen.
In prijsbandbreedte:
Abarth tot 30.000
Alfa Romeo tot 100.000 (?)
Maserati tot 200.000
Ferrari boven 200.000
Ik denk dat de FGA Group eindelijk van dat gehakketak met Alfa Romeo af wil en hiermee de koers voor de komende 10 jaar gaat uitzetten. Ik ben wel benieuwd welke nieuwe modellen er gaan ontstaan, ik denk (en hoop) meer GT en coupé achtige vormen…
Ik vrees wel dat de instapprijzen voor een Alfa dan relatief hoger komen te liggen.
Let wel Jordy dat behalve 1 uniek Abarth model wat nog wel eens zou kunnen, Abarth juist gerebadgede Fiats HOREN te zijn. Dat is het hele idee achter Abarth namelijk. 😉
Fiats onder anderen inderdaad. Enkele zijstappen zijn er ook gemaakt.
Bedoel echter meer dat het moelijk word om voor deze sportieve drieling een aparte divisie op te richten terwijl 1 van de 3 erg afhankelijk is van een merk buiten de “sportieve divisie” van FGA.
Dat Alfa en Maserati techniek kunnen gaan delen lijkt me makkelijk, maar de rol van Abarth lijkt me dan vreemd.