Marchionne geeft een openhartig interview
In gesprek met het meest gerenommeerde autoblad van Italië Quattroruote maakt Marchionne van zijn hart geen moordkuil.
Vanuit het NAIAS in Detroit laat de drukke CEO the ‘do’s and don’ts’ doorschemeren over wat had gemoeten en wat zal gebeuren. Ieder Italiaans en Amerikaans merk kwam aan bod maar ook het een en ander over de productielocatie Pomigliano, waar naast Termini Imerese veel om te doen is. Marchionne spreekt;
Alfa Romeo
“Vandaag de dag heeft Alfa Romeo de kwaliteit van een BMW te bieden. Dat begon met de MiTo en dat zal worden bewezen met de Giulietta. Maar om ook écht te kunnen concurreren met de Duitsers heb je heel veel geld nodig. Daarvan hebben we al te veel voor dat nodeloze doel, in Alfa Romeo gepompt. Ik verwacht nu een zeer grote inzet van mijn mensen om de toekomst van dit merk zeker te stellen. We moeten de hoge verwachtingen rond het merk verminderen en vervolgens opnieuw beginnen. Vooral boven het C segment moeten we goed bedenken aan wie we die willen en kunnen verkopen. Er zijn nog altijd mensen die van Alfa’s dromen die nu helaas geen bestaansrecht meer hebben. Ik betaal nu de rekening voor de mensen die vóór mij aan tafel uitgebreid zaten te dineren. Drie producten vertegenwoordigen momenteel het merk. De 159, dat niet heeft kunnen brengen waar wij op hoopten, de MiTo die voldoet aan de verwachtingen en de Giulietta die dat zal gaan doen. Je zou kunnen zeggen dat Alfa Romeo het onvoltooide meesterwerk is van FGA, terwijl Ferrari en Maserati dat wel zijn. Dodge laat zich niet vergelijken met Alfa Romeo. Het zijn twee werelden.”
Uit Marchionne’s commentaar blijkt duidelijk dat bij Alfa Romeo veel opportunisten hebben gewerkt vanwege de emotie die dit merk oproept. Staat tenslotte mooi op je CV. Gevolg is wel dat er maar zelden met gezond verstand aan Alfa Romeo is gewerkt met alle gevolgen vandien. Dat moet nu maar eens gebeuren in een (laatste) ultieme poging.
Lancia als partner van Chrysler
“De verdere ontwikkeling van Lancia en die van Chrysler zijn voortaan één. Het verschil zit ‘m straks enkel nog in het logo. Heb je de Delta gezien? Een prachtige auto! We gaan nu zien wat Amerika er van zal vinden. We moeten ons goed concentreren op deze synergie, want beide merken delen hetzelfde DNA. En als de Amerikaanse markt het belang van kleine auto’s steeds meer zal accepteren, zullen we opnieuw een Lancia als Chrysler presenteren in de vorm van de nieuwe Ypsilon. Een perfecte stadslimousine die we vanaf dag één ook geschikt hebben gemaakt voor een Amerikaanse marktintroductie.”
Hieruit blijkt dat het slagen van Chrysler de komende jaren ook direct verbonden is met het slagen van Lancia. Dat de Delta en nieuwe Ypsilon stylistisch de norm zijn voor het nieuw Chrysler, is absoluut goed nieuws waar wij als AutoEdizione al een beetje vanuit gingen, aangezien Chrysler het merk is wat moet veranderen en niet Lancia.
De Panda van Tychy naar Pomigliano
“Er is geen rationele reden te bedenken waarom de toekomstige Panda in Pomigliano gemaakt zou moeten worden. Zodra de juiste gelegenheid zich voordoet zullen we dit ook met de sociale partner bespreken.”
Dat is dreigende taal. Vindt Marchionne dat Pomigliano ook eigenlijk geen toekomst heeft als autofabriek?
Cultuuromslag in Detroit
“Er is een duidelijk een energieke hervormingswind aan het waaien door Detroit, wat weer aanmoedigend werk bij de politici die ons ondersteunden. Onze inzet in de VS zal veel respect teweeg brengen.”
Politiek heeft FGA-Chrysler de wind dus mee waardoor het in de VS al een kleine voorsprong heeft op de concurrentie.
2010 een moeilijk jaar
“Dit jaar is een cruciaal jaar. We moeten met relatief weinig tijd en middelen veel bereikt hebben aan het einde van 2010. Als we dat eenmaal bereikt hebben, zal er aan 16 nieuwe projecten gewerkt kunnen worden. In 2004 geloofde niemand meer in Fiat. Vandaag staan we op hetzelfde punt in de VS met Chrysler.”
Bergopwaarts dus tot eind dit jaar. Daarna volgt een groot plan dat met meer lucht en ruimte uitgevoerd kan worden.
De Chrysler stand in Detroit dit jaar
“Kijk toch eens wat een mooie stand. We hebben 100 keer minder uitgegeven dan vorig jaar en toch ziet het er ook 100 keer beter uit!”
Sergio Marchionne: Ondernemende econoom in hart en nieren. Hij zal geen cent over de balk smijten.
De tijd voor het elektrische product is nog niet rijp
“Het ‘elektrische plan’ is voor de middel en lange termijn. We bezitten de juiste techniek maar het is nog lang niet rendabel. De elektrische 500 is snel en heeft een formidabel koppel. Maar zeg nou zelf, je kunt er maar 160 km mee rijden en hij kost 40.000 dollar! De techniek zal eerder als eerste op een commercieel voertuig geïntroduceerd worden. Zo lang er geen effectiever resultaat geboekt kan worden, hoef je je dus geen illusies te maken.”
Marchionne is zoals met veel argumenten, zeer consequent en duurzaam in zijn theorie over elektrisch rijden. Iets wat wat dit onderwerp betreft van niet veel fabrikanten gezegd kan worden.
De Viper blijft bestaan
“De Viper is het beste wat de VS de bieden heeft op dit gebied en daar gaan wij echt geen eind aan maken.”
Marchionne ziet duidelijk in hoe je de Amerikaan en zijn product moet respecteren en hoe je dat winstgevend kunt maken.
Zojuist van de website van ‘Autocar’geplukt:
http://www.autocar.co.uk/news/newsarticle/allcars/246470/
“Dat moet nu maar eens gebeuren in een (laatste) ultieme poging”
Ik zie nergens iets te lezen over opdoeken van Alfa indien het merk niet zou slagen in haar missie??? Dit staat idd op allerlei (sensatie)blogs te lezen maar het zijn niet de letterlijke woorden van Marchionne.
Ik denk dat de plannen voor Alfa voor de komende jaren afhangen hoe de giulietta gaat lopen in de verkoop.
Uiteraard zullen bepaalde plannen (terugkeer naar VS) opnieuw worden bekeken als het model niet slaagt maar ik ga ervan uit dat het merk nooit de nek om zal worden gedraaid. Ook aan niche producten is geld te verdienen en niet iedereen wil gezien worden in een eenheidswurst.
Idd sensatieblogs. Daarom staat hier het letterlijke interview.
Wat Hape schrijft is echt dé essentie van Alfa Romeo.
‘Niet iedereen wil gezien worden in een eenheidswUrst.’
Meedrummen met de massa .. de zoveelste bmw in de straat of een A L F A . Kies maar.
Goddank, zullen er nog altijd voldoende persoonlijkheden zijn om een merk als Alfa een bestaansrecht te geven.
Anders zijn dan de meute.. da’s pas leuk aan Alfa.
Bravo Hape!
Louis