De elektrische 500 heet BEV!
In Nederland zeggen we dan maar ‘BEE-EE-VEE’…
Om Amerika te tonen dat de 500 een serieuze kleine auto is waar niet mee te spotten valt, zeg maar ‘big in being small’, staat in Detroit een dikke Abarth naast een rijk uitgeruste elektrische concept. Wit is blijkbaar uit, want de Amerikaanse 500t-jes op de stand zijn metallic zwart en zilvergrijs. De elektrische variant is esthetisch geen mietje in vergelijking met de schorpioen en heeft een rijk interieur met mooi lederen sportstoelen. De drukke zwarte spaakvelgen vinden we erg lelijk maar is misschien wel een slimme keus, aangezien deze ‘pimp-my-ride’ wielen goed zullen vallen bij het Amerikaanse publiek.
Maar het nieuws zit vooral onder dat kapje. Daarom kozen we bewust voor dit plaatje boven het bericht. Dankzij de nodige berichten die via de Amerikaanse pers uitlekten wisten we al het een en ander te melden over deze Italiaanse elektrische. Jammer dat de kostenbespraing van FGA zich zelfs doorzet tot op het detail. Want met het ‘racey’ voorkomen is aan niets te zien dat het om de BEV gaat. Zelfs geen speciaal ontworpen logo. Maar dit is de groenste NAIAS van Detroit ooit, dus het gaat om de inhoud.
Het is dan ook een experiment volgens de technici van FGA-Chrysler. Dit concept is puur een oefening en een signaal dat men druk bezig is op dit terrein. Verder is er ook weinig bekend. Marchionne zei in zijn speech dat deze 500 erg veel rijplezier geeft. Maar hij zei ook eerlijk dat met een bereik van 160 km en een prijskaartje van 40.000 dollar, deze auto nog niet realistisch is en dus niet geschikt voor de commerciële verkoop.
Veel realistischer is de Abarth ernaast. Het lijkt daarom bijna dat de ‘elektrische stand’ een cynische boodschap uitdraagt. Terwijl andere fabrikanten de schijn hoog houden zegt FGA gewoon; ‘Dít kan nog niet, maar dát wel en is nog leuker ook!’ Zó leuk zelfs dat Marchionne bekende dat hij dagelijks in een A500 door Auburn Hills scheurt. Het Amerikaanse 500 nieuws is dus dat er MultiAir en MultJet in komt te liggen en dat ie in vele smaken verkrijgbaar zal zijn.
De theorie dat elektrisch rijden nog heel ver weg is, klopt dus aardig.
[nggallery id=157]