2010 is gitzwart jaar voor Europese automarkt
De Fiat Group wordt extra hard getroffen omdat het veel producten produceert die bestemd zijn voor klanten die momenteel juist de hand op de knip houden.
We lezen het al een paar maanden in de Italiaanse cijfers, maar het probleem van overcapaciteit en dalende verkopen, blijkt een Europese ‘ziekte’ zoals we afgelopen voorjaar ook al wisten te melden. In Nederland lijkt er sprake van windstilte en mooi weer, maar even verderop woedt een heuse storm. Onze relatief kleine lokale markt lijkt er dus maar weinig van te merken. In de EU werd een daling genoteerd van -17,9% en 12.1 punten ten opzichte van augustus vorig jaar. Duitsland heeft nog altijd het grootste dalingsrecord in handen met -30,2% in de maand juli. Ook in augustus was Duitsland de grootste daler met -27%. Frankrijk voelt de crisis nog altijd het minst van de grote markten (-7%), dankzij staatssteun waar andere belangrijke markten het allang niet meer van moeten hebben.
Qua autobouwers wordt de Fiat Group het hardst getroffen met -31,4%. Ook Toyota, GM en Ford hebben het zwaar met percentages van -26% tot -29%. Minder zwaar hebben het de groepen Renault en PSA, die duidelijk de vruchten plukken van een gunstiger verkoopklimaat op de thuismarkt. Maar vooral ook de grotere bouwers van auto’s in de hogere segmenten noteren veel kleinere dalingen, zoals Daimler, BMW en VAG. Daarvan heeft VAG het het moeilijkst met -14,9%.
Niet te zwartgallig worden met die negatieve percentages van juli en augustus.
Als je naar de percentages op jaarbasis kijkt voor FGA, krijg je een ander (iets beter) beeld : – 13.7 %
De vermindering in autoverkopen in Duitsland en Italië was voorspeld (en gekend door o.a. Marchione).
Percentages zijn toch zo verleidelijk. Op de site van o.a. ACEA wordt dan vermeldt : grootste percentage verlies is voor Bulgarije : op jaarbasis al -39,1 % (januari tot en met augustus).
Wow, dramatisch, ongeloofelijk, enz.
Tot je naar de cijfers gaat kijken : vorig jaar 16.651 auto’s en nu 10.134.
Dat zijn getallen die Nl (of B) op minder dan … 14 dagen haalt.
FGA is nu de 6e grootste autoverkoper van de EU+EFTA.
Vorig jaar de 5e.
Het jaar is nog niet ten einde.
Dan worden de prijzen uitgedeeld 🙂
jammer,want fiat hield tijdens begin crisis best stand,iedereen moet inleveren,maar fiat word nog hier en daar ten onrechte ondergewaardeerd,terwijl het op vele vlakken verder staat dan concurenten