Marchionne: Wij geldtrekkers? Een absurde gedachte!

Marchionne gaat in deze roerige dagen opnieuw op de bres voor het bedrijf uit Lingotto en verwerpt opnieuw de eeuwige aantijgingen:

“We zijn sterk genoeg om elke situatie aan te kunnen. Maar we zijn het nu toch ook echt wel zat, al dat trappen en schelden tegen ons bedrijf.”

De CEO had een hoop op zijn lever deze week in Rome. Marchionne heeft al een lange drukke en hectische tijd achter de rug bij het bedrijf uit Turijn, en ondanks de vele bergen werk die succesvol zijn verzet, waait de wind meestal recht tegen het gezicht van de CEO in. Maar Marchionne kan daar goed tegen en chef zijn van FIAT is dan ook de moeilijkste job van Italië, naast het bondscoach zijn van de nationale 11. Dat neemt echter niet weg dat de leider alles zomaar alles over zich heen laat komen. De aantijgingen zijn geheel volgens Italiaanse traditie niet mals. Ze variëren van geldtrekkerij bij de staat tot oneerlijke concurrentie en asociale bedrijfsvoering.

“Vanaf het moment dat ik de leiding heb genomen bij FIAT, hoor ik minstens twee of drie keer per maand de beschuldiging dat dit bedrijf stijf staat van de subsidies en sociale hulpverlening. Ik hoor zelfs dat ons bestaan momenteel in zijn geheel aan de staat te danken is. En iedere keer hoopte ik dat het een kwestie van onwetendheid was, i.p.v. een echte kwadaardige overtuiging. Ik praat natuurlijk liever alleen over groeicijfers en toekomstplannen… Maar als iedereen het toch over deze verhoudingen tussen staat en FIAT wil hebben, laten we de discussie dan a.u.b. wel een beetje op niveau voeren.”

En zo klonk dus de inleiding van de CEO over de discussie die telkens aanwakkert, in het kader van de jaarlijkse uitgave van FGA van 2 miljard euro rond innovatie en ontwikkelingen. Investeringen door een bedrijf met 14.500 werknemers over de hele wereld waarvan 9000 in Italië.

Marchionne herhaalde dat wat de sloopregeling betreft, FGA degene is die tot nu toe verreweg het meeste financieel heeft geïnjecteerd. De Italiaanse staat heeft in tegenstelling tot vele andere Europese regeringen gekozen voor een aflossingssysysteem. De bouwer zorgt voor een de nodige korting voor de klant, en vervolgens zal de overheid terugbetalen; “Tot nu toe hebben we 560 miljoen op die manier extra uitgegeven en eind dit jaar zal dat meer dan 600 miljoen zijn. Dat is een flinke belasting voor onze firma. De overheid is ons dat hele bedrag dus nog schuldig. Met andere toezeggingen daar nog bij ligt het bedrag zelfs rond de 800 miljoen euro.”

Een andere aantijging die Marchionne steekt is dat FGA steun zou ontvangen van de overheid die vervolgens over de grens besteed wordt; “Laat ik het even over de afgelopen zes jaar hebben wat dit aangaat. Vanaf 2004 hebben we tweederde van onze ontwikkelingsuitgaven in Italië gedaan. Rond de 16 miljard euro. De ondersteuning die we hierbij hadden is ongeveer 600 miljoen en dus slechts 4% van het totaal. En wie een tijdje terug heeft opgelet herinnert zich ook dat ik dat destijds heb benadrukt voor wie zich daar zorgen over maakte.”

Een andere valse beschuldiging gaat over de mensen die noodgedwongen op betaald verlof zijn; “Volgens deze critici zijn wij het die de ‘Cassa Integrazione INPS’ plunderen. Wie de regels echter beter kent, weet ook dat we juist veel afdragen aan dit sociaal fonds. De verhouding tussen wat wij hebben afgedragen van 1999 tot 2008 en hebben gebruikt, is in het voordeel van het fonds. En ondanks dat we er dit jaar wél meer gebruik van moesten maken om meer ontslagen te voorkomen, is het eindsaldo van het sociaalfonds nog altijd 200 miljoen in het positief.”

De boodschap is duidelijk. FIAT trekt geen geld, is van niemand afhankelijk en is er ook zeker niet op gericht dat te zijn. Ook niet als het gaat om wel of geen staatssteun voor volgend jaar in de vorm van een sloopregeling.

Jarenlang heeft FIAT te horen gekregen dat het de markt zou hebben geblokkeerd voor andere autobouwers en dat het dus leefde van protectionisme; “Ik kan jullie verzekeren dat dàt niet zo is. Onze samenwerking met Chrysler is daar nu het bewijs van. Chrysler zal gered zijn door ons, en andersom net zo goed. Daarom zullen we ook kerngezond uit deze crisis komen, in tegenstelling tot vele anderen die geen maatregelen hebben getroffen. We bouwen op vanuit Detroit en ook vanuit Turijn. Het mes snijdt nu van twee kanten.”

Marchionne sloot af met; “Dankzij deze samenwerking kunnen we een sterke industriële basis creëren in de VS en in Italië. Dankzij deze samenwerking hebben we een nieuwe kans op succes. In de VS voel ja al volop de resultaten van het samenwerken. Er heerst een spirit om het dit keer goed aan te pakken. We delen de lasten en we nemen samen de beste beslissingen ook op sociaal vlak. Laten we dat in Italië a.u.b. ook doen met dezelfde ondernemingsgeest. Laat Italië hierin een voorbeeld zijn voor Europa!”

Deel dit artikel:

3 gedachten over “Marchionne: Wij geldtrekkers? Een absurde gedachte!

  • 25 december 2009 om 15:29
    Permalink

    Ik denk dat je tegen sergio beter geen discussies kunt voeren want wat ik zo allemaal overhem lees,geeft het mij de indruk dat ie verdomt goed weet waar ie mee bezig is.

    Beantwoorden
  • 26 december 2009 om 11:09
    Permalink

    Dit (zie onder) speelt FGA met Chrysler sterk in de kaart met zijn Multi-air-technologie:

    President Obama heeft dinsdag strenge nieuwe normen afgekondigd die auto’s zuiniger en schoner moeten maken. Hij krijgt applaus van milieuactivisten en van de Amerikaanse autolobby, die zich hier lang tegen verzette.

    ‘In het verleden werd een akkoord als dit onmogelijk geacht’, zei Obama in de Rose Garden van het Witte Huis. Voormalige tegenspelers stonden om hem heen: directeuren van autoconcerns, milieuactivisten en gouverneurs als Arnold Schwarzenegger van Californië. Die strijdt al jaren voor strengere milieunormen, maar werd tegengehouden door de regering-Bush en rechtszaken van de auto-industrie.

    Nu komen de nationale normen dicht bij de Californische te liggen: auto’s moeten in 2016 gemiddeld 35, 5 mijl op een gallon rijden (1 op 15). Nu is dat 25 mijl. Van de huidige auto’s voldoet slechts een handvol hybride modellen aan de nieuwe norm.

    Volgens Obama is de oliebesparing te vergelijken met het van de weg halen van 58 miljoen auto’s. ‘Dit is de grootste stap die de Amerikaanse regering ooit heeft gezet om broeikasgassen te verminderen’, stelt de milieugroep Safe Climate Campaign.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.