Het feest gaat beginnen
Zes wedstrijden waarvan 4 tijdens de Italiaanse kampioenschappen. De kleine brute R3T kan eindelijk warm gaan draaien.
Het ‘Trofeo Abarth 500 Rally’ feestje begint in April tijdens de prachtige Rally Mille Miglia op 23/24 april. Trofeo competities brengen Abarth weer thuis. Abarth wil op het gebied van één-merk-races traditiegetrouw weer de toon gaan zetten. Na het circuit zal nu dus het ruige terrein volgen. Samen met de Abarth 500 Selenia Trophy, zullen deze 500 Rally kampioenschappen een spectaculaire opstap vormen voor vele coureurs. Abarth staat voor een economisch slimme toepassingen voor ‘Empowerment’. Tsja… het past tenslotte niet bij een naam als Abarth (en AutoEdizione) om het woord T…ng in de mond te nemen.
Sinds de Trofeo rally’s van de (Autobianchi) A112 Abarth in 1977 is dit de eerste keer dat Abarth rally rijdt zoals het hoort. Met deze vorm van wedstrijdrijden toont Abarth op opvallende wijze haar naam en kunnen velen in en naast de auto’s goed kennis kennis maken met de ‘schorpioen’. In de jaren na de A112 was dit sterke symbool op rallygebied eigenlijk enkel een ‘badge’ om Rally Fiat’s tanden te geven. Nu is Fiat de donor en doet Abarth weer het werk. Precies zoals Abarth vroeger bekend is geworden in Italië.
Hoofdrolspeler is natuurlijk de gespierde A500 R3T, die afgelopen zomer aan de pers is gepresenteerd. Een 1.4 krachtbron met 180 pk, plus een sequentiële 6 bak, een gelimiteerd slip differentieel, dubbel disk koppeling, speciale ophanging en schijfremmen rondom (voor geventileerd), OZ 7×17 inch velgen met 19/62-17 banden. De kooi en carrosserie voldoen aan de veiligheidseisen van de FIA. “AbarthRacing” verkocht de R3T al aan: Auto Alberta by Uboldi Corse (Como), Campana Onorio (Modena), Forza Service (Turin), Romeo Ferraris (Milano), Trico Motorsport (Alessandria) en Zatti Top Class (Parma). Sommigen van deze verkochte ultra dikke 500’s waren zelfs voor op de weg. Voor ongeveer 50 duizend euro per stuk.
De eerste zes rondes zijn allemaal op asfalt. De eerste vier vormen dus onderdeel van de Italian Rally Championship. Te beginnen op 23-24 april met de Rally Mille Miglia. Dan op 18-19 juni de Rally del Salento. Op 3-4 september de Rally Alpi Orientali en op 24-25 september de Rally Sanremo. Dan volgen er nog twee speciale ‘Trofeo Rally Asfalto’ wedstrijden. Op 28-29 mei de Rally Marca Trevigiana en op 16-17 juli de Rally San Martino di Castrozza.
De winnaar gaat er uiteindelijk met 150.000 euro vandoor. De winnaar uit de categorie ‘under 23’ mag aan de start verschijnen in een Abarth GrandePunto S2000 tijdens de Rally di Como volgend jaar.