Kiest Marchionne voor een toekomst van ‘Badge engineering’?
Het klinkt als een gruwel waar je slecht van kunt slapen.
We kunnen het ons dan ook niet echt goed voorstellen omdat we dat simpelweg niet willen kunnen voorstellen. Feit blijft dat het mede dankzij één enkel interview van Automotive News -dat flink over het internet wordt uitgesmeerd- nu al dagen door het hoofd blijft dolen. Na Alfa Romeo en Lancia is het nu de beurt aan Fiat. In eenzelfde gesprek zou Marchionne gezegd hebben dat Chrysler SUV’s als Fiat’s ge-herlabeled zullen worden voor de verkoop in Europa. Het zou dan gaan om vernieuwde versies van de Nitro en de Journey. Bovendien zou Dodge in Europa gewoon sportwagens mogen verkopen. Lancia’s nieuwe Ypsilon zou op ons continent in deze hypothese zelfs als kleine Chrysler verkocht gaan worden, evenals de Delta. Het feitelijke einde van het legendarische merk dus. Automotive News brengt dit met de kop “bye Lancia”. Het is opmerkelijk dat in dit ‘Amerikaanse’ interview vooral de Italiaanse merken het ‘zwaar’ te verduren hebben. Wat ook opvalt, is dat de uitspraken waar wij allen maagzuur van in de mond krijgen, niet hardop als feit worden gebracht.
Dit bericht van AN zou wel eens een frustratie uiting kunnen zijn over de aanstaande schaalverkleining voor Chrysler. ‘Alfa Romeo en Lancia groter ten koste van Chrysler? Daar moeten we een stokje voor zien te steken.’ We zijn benieuwd of de sereniteit rond de fusie Chrysler-FGA nu ook écht gaat verdwijnen. Sommige kwaden tongen in de VS roepen al heel hard dat Marchionne en Olivier François geen flauw idee hebben waar het om moet gaan, als het gaat om de merkidentiteit van van het Amerikaanse merk. In Italië doet men hetzelfde vanuit eigen optiek en angst voor meer banenverlies.
We zien bij dit alles uit naar motiverende en geruststellende nieuwe feiten vanuit de FGA top.
Ik geloof echt niet dat er binnen deze groep auto’s gaan rijden die in Amerika en Europa van een ander badge worden voorzien zoals Opel doet met Vauxhall
Lijkt me geen goede stap en dit weet Marchionne ook!
Er wordt de laatste tijd een hetze gevoerd tegen de FGA groep. Misschien is het volgende week Ferrari en de week erop Maserati. Allemaal BULLSHIT. Wij, eigenaars en mensen die Bella’s een warm hart toedragen, weten wel beter.
..er is wel iets van waar denk ik…
the nitro en journey is in de toekomst wel een fiat,
nitro neemt het dan over van de sedici, en de journey als ”opvolger” van de ulysse..
hoop alleen dat lancia in europa blijft bestaan, en niet alleen in italia, maar op het hele continent..daarbuiten mogen ze chryslers heten…of laat de yp, musa, delta- lancia, en de grote zijn dan chryslers
Er wordt tegenwoordig van alles op internet geschreven. Niet geloven. In de strategische plannen die een tijdje terug zijn bekendgemaakt staat duidelijk dat Chrysler platforms zullen worden gebruikt voor Lancia producten (en dat Chrysler zich terugtrekt aan gene zijde van de oceaan). Dit is wat anders dan pure badge engineering. Het enige vraagteken blijfte de korte termijn (zeg tot 2012). Hoe wordt de periode overbrugd tussen het huidige aanbod en de nieuwe modellen? Dit zal ongetwijfeld over niet al te lange tijd duidelijk worden.
Ik hoop dat je gelijk hebt OttoCi aangezien vandaag de dag plannen soms binnen een paar dagen herzien kunnen worden.
@Alfabruur: Ik geef je groot gelijk. Zelfs Vauxhall en Opel bijten mekaar nauwelijks aangezien GB een eiland is. Het zou daarom een bizarre en marketing technisch zwakke zet zijn als heel europa in een Chrysler Ypsilon zou rijden, terwijl alleen Italië in een Lancia Ypsilon zou rijden. Zulke auto’s zouden immers met enige regelmaat naast mekaar op een parkeerplaats gezien kunnen worden wat op termijn een hele slechte zaak zou zijn.
Op welk platform staat die nieuwe Challenger van Dodge? Ook het 300C platform toevallig?
Denk dat als Centro Stile zich er op uitleeft er best iets Alfawaardigs voor ons Alfisten te maken is. Een 8C voor het gewonere volk bijvoorbeeld. 🙂